آفتاب
در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو؛

لاوروف: اقدامات یکجانبه آمریکا تاثیر منفی بر توازن استراتژیک جهان دارد

لاوروف: اقدامات یکجانبه آمریکا تاثیر منفی بر توازن استراتژیک جهان دارد

وزیر خارجه روسیه ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت سوریه و سازمان‌های بین‌المللی در امحای تسلیحات شیمیایی این کشور تاکید کرد که اقدامات یکجانبه آمریکا تاثیر منفی بر توازن استراتژیک جهان دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو تاکید کرد: امروزه عوامل زیادی بر توازن استراتژیک در جهان تاثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها اقدامات یکجانبه آمریکا و هم‌پیمانان آن است.

لاوروف به موضوع سلاح هسته‌ای پرداخت و گفت: کشورهای ابرقدرت در زمینه تولید سلاح کشتار دسته جمعی به برتری نظامی واضحی رسیده‌اند که خطر ایجاد اختلال در توازن و هماهنگی و ایجاد بی‌ثباتی در جهان را ایجاد کرده است.

لاوروف از تاخیر در اجرای معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای ابراز نگرانی و از تمامی کشورها خواست تا این معاهده را اجرایی کنند.

لاوروف تصریح کرد: برخی کشورهای غیرهسته‌ای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در رزمایش‌های هسته‌ای مشترک شرکت می‌کنند و استفاده از سلاح هسته‌ای را براساس قوانین سران ناتو که سال گذشته در ویلز بر سر آن توافق شد و نقض معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای است، آموزش می‌دهند.

لاوروف گفت: عملیات بی‌سابقه در خصوص امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه تابستان گذشته به پایان رسید و تمامی تسلیحات شیمیایی این کشور با همکاری روسیه و هماهنگ کننده سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و دیگر کشورها و همچنین خود سوریه که به همکاری خوب با دیگر سازمان‌ها اقدام کرد، امحا و از این کشور خارج شد.

وی از عدم برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی ابراز نگرانی کرد و گفت: تلاش‌های بین‌المللی در برگزاری این کنفرانس شکست خورده است و ما خواهان ادامه مذاکرات با مشارکت تمامی کشورهای منطقه برای برگزاری فوری این کنفرانس هستیم.

لاوروف از گسترش دامنه مناطق خالی از سلاح هسته‌ای پس از امضای پروتکل ویژه توافقنامه منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای میانه استقبال و آمادگی مسکو را برای امضای پروتکل مشابه در منطقه جنوب شرق آسیا اعلام کرد.

وزیر خارجه روسیه به برگزاری مذاکرات سازنده در خصوص حل و فصل مساله هسته‌ای ایران اشاره و تاکید کرد که مسکو به صورت فراگیر در موفقیت این مذاکرات شرکت می‌کند.

انتهای پیام

کد N752404

وبگردی