آفتاب

کاهش 30 درصدی جمعیت مولد دام‌های عشایر غرب استان سمنان

کاهش 30 درصدی جمعیت مولد دام‌های عشایر غرب استان سمنان

یک فعال عشایری با اشاره به وقوع خشکسالی‌های مداوم در استان سمنان و خصوصا غرب این استان، و تاثیر نامطلوب آن بر زندگی و دام‌های عشایر، گفت: خشکسالی اخیر بر میزان تولید دامداران تاثیر بسیاری داشته به‌طوری که در نتیجه این خشکسالی‌ها حدود 30 درصد از دام‌های مولد از گله‌های عشایر کسر شد.

محمد یوردخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، گفت: خشکسالی امسال بیشترین آسیب را به عشایر منطقه وارد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با حمایت دولت علوفه و جو مورد نیاز به دست عشایر رسید و همین امر سبب جلوگیری از تلفات و آسیب‌های بیشتر شد.

این کارشناس امور دام، تصریح کرد: عشایر گرمسار امسال 4000 تن جو دریافت کردند که مدت بازپرداخت آن شش ماهه و تاریخ اولین سررسید آن فروردن 94 است اما این تاریخ به دلیل اینکه عشایر در آن زمان، محصولی برای فروش ندارند می‌تواند به زیان عشایر باشد.

یوردخانی با بیان اینکه خشکسالی امسال تاثیرات نامطلوب زیادی بر تولید دامداران داشت، گفت : به همین دلیل 30 درصد از دام‌های مولد از گله عشایر کسر شد.

وی همچنین از عدم شمارش صحیح آمار عشایر شهرستان گرمسار و گله‌های آنها گلایه و اظهار کرد: به منظور خدمات‌دهی مناسب‌تر، باید عشایر این منطقه شناسنامه‌دار شوند.

این کارشناس امور دامی در خصوص چرای بهاره و مشکلات عشایر غرب استان سمنان نیز گفت: اگر سیاه کوه برای یک ماه در فصل بهار جهت ورود عشایر و استفاده دام‌های آنها آزاد شود تاثیر زیادی در منافع عشایر خواهد داشت.

وی به مشکلات زیست محیطی احتمالی در خصوص چرای دام‌های عشایر، اضافه کرد: واقعیت این است که از نظر زیست محیطی نیز عشایر بیشتر از هر گروه دیگری به محیط زیست توجه دارند.

انتهای پیام

کد N752174

وبگردی