آفتاب
ناطق‌نوری:

عامل سوق جوانان به قرآن بینش عاشقانه و عالمانه رهبری است

عامل سوق جوانان به قرآن بینش عاشقانه و عالمانه رهبری است

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری اظهارکرد: ریشه تمام انحرافات به وجود آمده در اسلام از دین‌داران و دین‌ناشناس است و اگر کسی شناخت از دین نداشته باشد هر چیزی که رنگ دین داشته باشد، قبول می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در مصلی تبریز برگزارشد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی به ویژه شهدای استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: اعجاز قرآن تنها در یک بعد نیست و قرآن از نظر فصاحت، بلاغت و ادبیات معجزه‌ای است که در حد تحدی است و به طور کلی معجزه توام با تحدی است و آورنده معجزه مبارز می‌طلبد.

وی افزود: فرق سحر و جادو با معجزه همین است که در سحر و جادو، تحدی نیست اما در معجزه تحدی است و به تعبیر معروف، آورنده معجزه مبارز می‌طلبد و دعوت می‌کند که اگر کسی مثل آن معجزه را می‌تواند، بیاورد، بیاورد و این بعد ظاهری قرآن است. تا به امروز کسی نتوانسته و بعد از این هم کسی نخواهد، توانست حتی عبارتی مانند قرآن بیاورد و حتی اگر به اندازه یک سوره کوثر که یک خط است همانند قرآن بیاورد بر پیامبر غالب است و در این صورت قرآن از معجزه بودن می‌افتد.

وی گفت: قرآن می‌فرماید؛ «همه انسان‌ها را به کمک بگیرید و یک سوره یک خطی همانند قرآن بیاورید»، اما از این عمیق‌تر و معجزه‌آساتر ابعاد معنوی قرآن است که برای آن باطنی است و برای باطن آن هم باطنی است؛ عمق معنوی و اثرگذاری قرآن است. قرآن از دیدگاه حضرت علی(ع) در چند خطبه و بارها در حکمت‌های نهج‌البلاغه آمده است.

ناطق نوری ادامه داد: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید؛ بهترین گفتار، گفتار خداست و کمال و نهایت رشد انسان این است که دین‌شناس قرار بگیرد. دینداری با دین‌شناسی تفاوت زیادی دارد و بسیاری از مردم دین‌دار هستند اما دین‌شناس نیستند و همه بدبختی‌هایی که در طول تاریخ بر سر اسلام آمده، به همین دلیل بوده است که به دست دین‌داران دین‌ناشناس افتاده است.

وی افزود: ضرر دین‌داری و دین‌ناشناسی این است که اگر کسی شناخت از دین نداشته باشد هر چیزی که رنگ دین داشته باشد را قبول می‌کند حتی اگر بن‌مایه آن از اسلام نباشد و روغن‌مالی از اسلام باشد اما رنگ دین داشته باشد؛ تمام انحرافاتی که در طول تاریخ در اسلام به وجود آمد ریشه‌اش از دین‌داری دین‌ناشناسی بوده است.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در جنگ صفین کسی آمد، وارد میدان صفین شد و اول رفت خدمت امیرالمومنین(ع) و گفت؛ اباالحسن(ع) من صبح که از خانه بیرون آمدم شمشیرم را به قصد حمایت از تو برداشتم، برای اینکه در رکاب تو شهید شوم اما وقتی وارد میدان صفین شدم به تردید افتادم حق با توست یا با معاویه؟ حضرت فرمودند؛ چطور؟ آن شخص گفت: من دیدم هم سربازان شما دعا می‌کردند و پیروزی خود را از خدا می‌خواستند و هم سربازان معاویه دعا می‌خوانند و پیروزی خود را از خدا می‌خواستند و...حق با کدام است؟

وی ادامه داد: شهادت علی(ع) دردناک است اما دردناک‌تر از آن این است که شخصی از ایشان بپرسد که حق با توست یا حق با دیگری است؟ و امیرالمومنین(ع) هم فرمودند؛ برو از مالک اشتر سوال کن. آن شخص هم نزد مالک اشتر آمد و سوال خود را پرسید که مالک اشتر سری تکان داد و گفت؛ صدر اسلام را به یاد نداری، اول انقلاب نبودی، اینجا که پرچم مخالفین علی(ع) به اهتزار درآمده است و لا‌اله الا‌الله گفته می‌شود در همین جا پرچم کفر به اهتزاز در آمده بود و اینها رنگ عوض کرده‌اند.

ناطق نوری در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: عامل عمده برای نشر قرآن و معارف قرآنی در کشور، انقلاب و شهدای انقلاب بودند و عامل دوم که موجب شد دختران و پسران ما اینطور به سمت قرآن سوق پیدا کنند نگاه و بینش عاشقانه و عالمانه رهبر به قرآن بود. مقام معظم رهبری قبل از انقلاب هم اهتمام ویژه‌ای نسبت به برپایی محافل قرآنی داشتند و بعد از انقلاب نیز این محافل قرآنی را ادامه دادند.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به مفاهیم و درک آیات قرآن کریم، گفت: شما اگر یک صفحه قرآن بخوانی اما همین یک صفحه را با تدبر و درک قرآن بخوانی بهتر است از اینکه یک جزء از قرآن را بدون درک و فهم آیات قرآن بخوانی زیرا قرائت یک صفحه از قرآن با تدبر بر قرائت یک جزء از قرآن بدون تدبر اولویت دارد.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) فرموده‌اند «بهار دلها قرآن است»؛ شما باید از قرآن شفا بخواهید و تمام بیماری‌های معنوی و روحانی خود را با قرآن حل کنید. هرچندکه خود زیبا خواندن قرآن هم موضوعیت داشته و باید مورد توجه باشد.

وی در پایان گفت: قاری قرآن باید عامل به قرآن نیز باشد زیرا قاری قرآن، معرف قرآن است و اگر غیر از آنچه که می‌خواند و می‌گوید عمل کند، این آیات در روز قیامت علیه او می‌شوند و در این صورت اندوه و حسرت او زیادتر خواهد بود و بیشتر مورد ملامت قرار می‌گیرد.

کد N752166

وبگردی