آفتاب
تشریح فعالیت‌های اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور

کوششی: تشکل‌های مردمی، خط مقدم فعالیت‌های قرآنی هستند

کوششی: تشکل‌های مردمی، خط مقدم فعالیت‌های قرآنی هستند

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به این‌که «تشکل‌های قرآنی بازوان توانمند فعالیت‌های قرآنی هستند» گفت: اتحادیه و تشکل‌های مردمی خط مقدم فعالیت‌های قرآنی هستند.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به این‌که «تشکل‌های قرآنی بازوان توانمند فعالیت‌های قرآنی هستند» گفت: اتحادیه و تشکل‌های مردمی خط مقدم فعالیت‌های قرآنی هستند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین کوششی در نشست خبری اتحادیه موسسات قرآنی مردمی با ارائه گزارشی از عملکردهای این موسسه در سال گذشته و همچنین ارائه برنامه‌های سال 94 این اتحادیه، اظهار کرد: در سال 93 سعی کردیم کارهای زیربنایی و اساسی را دنبال کنیم و در این راستا بدنه سازمان کمک‌های زیادی کرد.

او ادامه داد: تنظیم سند راهبردی یکی دیگر از اقدامات سال 93 بود. برای پیشبرد اهداف این اتحادیه سند و نقشه راهی موجود نبود و لازم بود که ما یک سند راهبردی تدوین کنیم و این سند به تصویب هیأت مدیره رسید و بر اساس آن کارهای سازمان را دنبال می‌کنیم. این سند راهبردی به نوعی تنظیم شده که سایرین هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات اتحادیه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بود. این کارگروه‌ها شامل کارگروه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی، توسعه و ساماندهی،‌ مشارکت مردمی، اطلاع‌رسانی و فضای مجازی است و بازوان فکری خوبی برای هیأت مدیره بودند. همچنین در سال 93 مجمع عمومی برگزار کردیم که شامل دو مجمع عادی و فوق‌العاده بود و رویکردهای مربوط به اتحادیه در مجمع عمومی تبیین شد.

کوششی یادآور شد: جلسات هم‌اندیشی داشتیم که این از برنامه‌های جدی ما بود. در این جلسات هم‌اندیشی مدیران موسسات قرآنی 31 استان کشور حضور داشتند. هر استان آسیب‌ها و مشکلات خود را دارد. به همین دلیل باید از مدیران موسساتی آنها بهره ببریم. ما هر دو ماه یکبار این جلسه هم‌اندیشی را برگزار کردیم و با شخصیت‌های برجسته قرآنی چه حاکمیتی چه حقیقی همفکری داشتیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم در تمام موسسات مسأله بودجه است. اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور هم لازم داشت که در زمینه مسائل مالی اقداماتی انجام دهد. بزرگترین شبکه قرآنی کشور نیازمند توانمندی است، بنابراین ما بحث بودجه را پیگیری کردیم و با جلسات متعددی که داشتیم بحث ردیف بودجه اتحادیه از محل اعتبارات دولتی حل شد و از این به بعد ما از ردیف بودجه‌ای که برای اعتبارت قرآنی وجود دارد بهره‌مند می‌شویم.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به سایر اقدامات اتحادیه در سال 93، گفت: یکی دیگر از مباحثی که مطرح بود بحث ادغام اتحادیه‌ها بود. در رابطه با این موضوع بالغ بر 30 جلسه به صورت تخصصی با حضور نهادهای مربوطه و شورای توسعه برگزار شد. در بحث‌ فعالیت‌های قرآنی اتحاد و انسجام اصل است. لذا تشکیل جلسات مشترک با اتحادیه تشکلات یک اصل بود و تا به حال 5 جلسه مشترک با هیأت مدیره اتحادیه تشکلات داشته‌ایم و یک برنامه منسجم با سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد تشکیل دادیم.

کوششی افزود: ساماندهی فعالان قرآنی در سطح کشور از جمله کارهایی است که در سال 93 آن را آغاز کردیم و امیدواریم ادامه داشته باشد. همچنین اجرای طرح 1448 را در سال 93 داشتیم و به لحاظ کمی و کیفی بیشترین حضور از سمت اتحادیه در این طرح بود و حدود 60 هزار نفر را اتحادیه در این طرح پوشش داد. همچنین تفسیر نورالهدی 7 یکی دیگر از برنامه‌های سال 93 بود که این طرح برای اولین بار به اتحادیه واگذار شد.

او در ادامه با اشاره به فاصله جامعه از فرهنگ قرآنی، گفت: مهمترین مشکل و آسیب قرآنی پراکندگی و عدم اتحاد در حد مطلوب است. تا جایی که همه فعالان قرآنی همنواخت شوند و فرهنگ قرآنی ایجاد کنند فاصله داریم.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در تمام جوامع قرآنی داریم این است که اطلاعات جامع و کاملی را در کل کشور از فعالیت‌های قرآنی نداریم. یکی از کارهای اساسی ما این است که باید بدانیم در مجموع چه داریم و چه فعالیت‌ها و اقداماتی انجام داده‌ایم و اگر قرار است یک انسجامی به وجود بیاید این کار محقق نمی‌شود مگر توسط اتحادیه موسسات قرآنی کشور. چرا که این اتحادیه به دورترین مناطق کشور هم دسترسی دارد.

کوششی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایشان برای سال 94 گفت: ما درصددیم که بتوانیم در سال 94 یک شناسنامه از فعالیت‌های قرآنی ارائه بدهیم. 6 هزار و 750 تشکل تحت پوشش اتحادیه موسسات قرآنی است که 4 هزار و 750 تشکل از خانه قرآن است که در شهر و روستا به صورت رسمی فعالیت می‌کنند. در کل 2 هزار موسسه قرآنی هستند که در سراسر کشور از طریق این موسسه پشتیبانی می‌شوند. همچنین سه برابر این موسسات موجود یعنی بالغ بر 20 هزار جلسه قرآنی داریم که در منازل تشکیل می‌شود که می‌تواند این جلسات توسط اتحادیه ساماندهی و شناسایی شود.

او با بیان این‌که «برنامه‌های سال آینده اتحادیه در سه بخش اساسی تدوین شده است» گفت: یک بخش از این فعالیت‌ها ‌آموزشی است که در بحث آموزش دو نکته جدی را مدنظر داریم. یکی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران قرآنی در راستای توانمندسازی و بروزرسانی آنها و یکی هم برگزاری دوره‌های تربیت معلم سبک زندگی قرآنی و دینی که مقام معظم رهبری این بحث سبک زندگی را مطرح کرده‌اند. در رابطه با این بحثی که توسط رهبر مطرح شد ما کسانی را که بتوانند این سبک زندگی قرآنی را ترویج بدهند لازم داریم. لذا تربیت این معلمان از برنامه‌های اساسی موسسه است.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که در سال 94 حدود 1000 معلم با تخصص سبک زندگی آموزش بدهیم. در بخش پژوهشی هم سه کار عمده داریم. یکی شناسایی توانمندی پژوهش‌ها در موسسات قرآنی که می‌تواند کمک زیادی به اتحادیه کند و بحث بعدی شناسایی و ساماندهی فعالان قرآنی کشور به صورت میدانی است که این کار همت زیادی را لازم دارد.

کوششی گفت: بحث رتبه‌بندی و ارزیابی موسسات بر اساس توانمندی‌های آنها از دیگر اقدامات ما در سال 94 است. چرا که در 6750 موسسه‌، همه به صورت یکسان فعالیت نمی‌کنند و فعالیت‌ها و رتبه‌های آنها باید تقسیم‌بندی شود.

او ادامه داد: ما بر بحث هم‌اندیشی مدیران استانی تأکید زیادی داریم. همچنین در حوزه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی و تقویت خبرگزاری قرآنی که به صورت داخلی راه‌اندازی کرده‌ایم برنامه‌هایی داریم. برگزاری همایش‌ها با حضور موسسات و عناصر تحت پوشش از دیگر اقدامات ما در سال 94 است.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به این‌که «این اتحادیه دو کار اساسی را برنامه‌ریزی کرده است» گفت: یکی از اقدامات ما در سال 94 این است که مسابقات قرآنی در رشته‌های تلاوت، حفظ و مفاهیم را بین تشکلات قرآنی برگزار می‌کنیم. ما مسابقات قرآنی را به صورت آزاد داریم که سازمان اوقاف آن را برگزار می‌کند ولی مسابقه بین موسسات قرآنی را تا به حال نداشته‌ایم و بناست این برنامه را در سال 94 اجرا کنیم و از دستگاه‌های مختلف که در امر مسابقات تجربه داشته‌اند تقاضای همکاری داریم.

کوششی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های اساسی ما در سال 94 مراسم تکریم و تجلیل از فعالان قرآنی است. چه آنهایی که در رسانه‌ها و چه آن‌هایی که در مراکز دولتی و غیردولتی فعال هستند.

او با اشاره به هماهنگی دبیرخانه مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها در شوراهای اسلامی،‌ گفت: سندی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی تدوین شده که در چهارمین اجلاس مجمع عمومی که در اصفهان برگزار شد به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت که با حذف برخی موارد مفاد آن به تصویب رسید تا برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح کلانشهرها ابلاغ شود تا متناسب با شرایط در جهت حمایت از فعالان قرآنی گام برداریم.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور در ادامه گفت: با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هماهنگی‌های صورت گرفته فرآیند صدور مجوز موسسات بر عهده اتحادیه موسسات قرآنی خواهد بود که بر این اساس دیگر شاهد مشکلاتی در سطح موسسات قرآنی نخواهیم بود.

کوششی در ادامه با اشاره به بحث ادغام دو اتحادیه، خاطرنشان کرد: بحث ادغام بعد از 5 سال فضاسازی با مصوبه قانونی بر روی ریل اجرا قرار گرفته است که شیوه اجرای آن پس از گذراندن جلسات و مکانیزم اجرایی در شورای توسعه مورد بررسی قرار گرفت که در جلسه گذشته با اکثریت آرا برنامه ادغام با هماهنگی‌ها ادامه خواهد یافت.

او در رابطه با محل استقرار دبیرخانه اتحادیه مدغم، گفت: مأموریت حاکمیتی به دستگاه‌های مسئول نمی‌تواند به بخشی که ذی‌نفع است واگذار شود. در دستگاه‌های حاکمیتی وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات مخالف این واگذاری بودند چرا که مسئولیت‌های خود را نمی‌توانند واگذار کنند، بنابراین ادغام اتحادیه هم عملاً از موضوع خارج شد و دو گزینه ارشاد و سازمان تبلیغات به رأی گذاشته شد که پس از رأی گیری از 14 رأی مأخوذه 9 نفر به سازمان تبلیغات اسلامی و 5 رأی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق گرفت که بر اساس آن دبیرخانه اتحادیه مدغم در سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود و دبیر آن هم در اولین جلسه تعیین می‌شود که البته رئیس هیأت رسیدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کوششی در پایان با اشاره به این‌که «مجوزهای تشکل‌های قرآنی از این پس با دو امضای سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود» گفت: در شورای توسعه برای اولین بار ردیف بودجه‌ای به تشکل‌ها و موسسات قرآنی تعلق گرفت که سهم موسسات قرآنی 4 میلیارد و 800 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که تاکنون با توجه به اینکه 30 درصد از بودجه کل مصوب مجلس به صندوق شورای توسعه فرهنگی و قرآنی واریز شده است پس از تقسیم و تخصیص بودجه 30 درصد از این مبلغ به اتحادیه تعلق می‌گیرد و خط مقدم تمام فعالیت‌های قرآنی اتحادیه و تشکل‌های مردمی است. به همین جهت باید به آنها اهمیت بسیار زیادی بدهیم.

انتهای پیام

کد N752163

وبگردی