آفتاب
هم اندیشی بین المللی تحول مفاهیم حقوق بشر/

حقوق بشر مفهوم امنیت ملی را متأثر کرده است

حقوق بشر مفهوم امنیت ملی را متأثر کرده است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مفاهیمی که تحت تاثیر حقوق بشر قرار گرفته امنیت ملی است گفت: امروزه حقوق بشر مفهوم دولت-ملت را متأثر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش«هم اندیشی بین المللی تحول مفاهیم حقوق بشر» به مناسبت روزهای جهانی حقوق بشر و همبستگی بشر که مقارن با میلاد رسول اکرم(ص) و روز اخلاق و مهرورزی شد، به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و گروه حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و فصلنامه مطالعات بین المللی (ISJ) و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد (UNIC) در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه یک روزه مباحث مربوط به تحول مفاهیم حقوق بشری، جایگاه سازمان ملل متحد در نوآوری واژگان حقوق بشری، کنوانسیون­های بین ­المللی حقوق بشر، گونه نوین جهان شمولی­های حقوق بشری، نظام­های ملی حقوقی و حقوق بشر جهانی و محاکم حقوق بشری مورد بررسی علمی – پژوهشی قرار گرفت.

دکتر مهدی ذاکریان استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در این همایش به بررسی موضوع «تحل مفهوم امنیت ملی در پرتو تحولات بین المللی حقوق بشر» پرداخت و گفت: در طی سه تحولی که در نظام بین الملل اتفاق افتاده بسیاری از مفاهیم دچار تحول شده است.

وی افزود: یکی از مفاهیمی که تحت تاثیر حقوق بشر قرار گرفته است امنیت ملی است. به صورت کلاسیک امنیت در پیوند با حفظ دولت-ملت تعریف می شد و حقوق بشر مفهوم دولت-ملت را تحت تاثیر قرار داده و لذا دچار تغییر شده است.

وی تصریح کرد: آزادی بیان شهروندان یک کشور و پس از آن، حق انتخاب حاکمان سیاسی و سپس حق تعیین سرنوشت سیاسی آن کشور از جمله حقوق بشر به شمار می روند. یعنی اگر حاکمان سیاسی مسیری را انتخاب کنند که شهروندان آن کشور آنرا نخواهند، آن مسیر انتخابی زیر سوال می رود.

مدیر مسئول فصلنامه مطالعات بین المللی در ادامه افزود: حقوق بشر یکی از عناصر منافع ملی است نه اینکه با آن تناقض داشته باشد. بدون حقوق بشر نه رفاه ملی و نه سایر عناصر منافع ملی تحقق پیدا نخواهد کرد.

ذاکریان در ادامه با اشاره به گزارش دوره ای آمریکا موسوم به UPR(گزارش دوره ای جهانی) به شورای حقوق بشر اعلام کرده است که بازجویی هایی که برای مقابله با تروریسم توسط این دولت صورت گرفته درست و صحیح نبوده است. این موضوع نشان می دهد که حتی دولت آمریکا در مفهوم امنیت ملی دچار تغییر شده است.

در ادامه این نشست دکتر «لوسیانا ذاکرا» استاد دانشگاه قطر به بررسی حق شرکت در انتخابات در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر از حق شرکت در انتخابات به عنوان یکی از حقوق بشر یاد کرده است.

وی افزود: در ماده 21 این اعلامیه آمده است هر شخصی حق شرکت در حکومت(دولت) کشورش را به صورت آزادانه دارد چه به صورت مستقیم و چه در قالب کاندیدا.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه و به ویژه در پادشاهی های عضو شورای همکاری خلیج فارس این پادشاهی ها مایل نیستند که چنین حقی را برای مردم خود به رسمیت بشناسند.

کد N752143

وبگردی