آفتاب
/نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران/

سنایی: برای توسعه سیاست خارجی بین دستگاه‌های علمی و اجرایی تعامل ایجاد شود

سنایی: برای توسعه سیاست خارجی بین دستگاه‌های علمی و اجرایی تعامل ایجاد شود

سفیر کشورمان در روسیه گفت: با بومی سازی نظریات بین‌المللی در کشورمان می‌توانیم راهکارهای مناسبی را به دستگاه‌های اجرایی کشور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید سنایی که صبح امروز در دومین همایش نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، با بیان این‌که بزرگترین ویژگی نظام بین‌الملل معاصر در حال تغییر بودن آن است، گفت: این دوره گذار بیش از دو دهه طول کشیده است و هنوز شکل ثابتی نیافته است و این وضعیت هم معایب و مضراتی دارد و هم فوایدی.

وی ادامه داد: از ابتدای دهه 90 و به دنبال برچیده شدن نظام دوقطبی در عرصه بین‌الملل نظام بین‌المللی در حال تغییر بوده و هست و هنوز شکل خاصی نیافته است.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: هنوز تحلیل‌گران پاسخ‌های مناسبی برای این‌که آیا تحولات منطقه‌ای و اوراسیا در اوج بی‌ثباتی است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود و یا این بی‌ثباتی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد به دست نیاورده‌اند. در هر صورت یکی از ویژگی‌های نظام بین‌الملل در حال تغییر این است که بازیگران مستقل درصدد ارتقای جایگاه خود هستند. برای مثل ایران و روسیه دو عضو موثر از نظام بین‌المللی هستند که نظام خارجی مستقل دارند و وجه اشتراک هر دوی آنها این است که در تکاپوی جایگاه بالاتری در عرصه بین‌الملل هستند.

سنایی با تأکید بر این‌که در نظام در حال تغییر بین‌المللی باید جایگاه جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد، افزود: ما باید در محافل آکادمیک خود وضعیت فعلی ایران را در عرصه نظام بین‌المللی که مرتب در حال تغییر است بررسی کنیم.

وی با اظهار نارضایتی از شکاف در عرصه‌های علمی و اجرایی کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما شکاف عمیقی بین عرصه‌های علمی و اجرایی وجود دارد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته به دلیل بومی نشدن نظریه‌های علوم بین‌الملل ما شاهد کم شدن این شکاف نیستیم.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: ما می‌توانیم از اندیشه‌ها و نظریات بین‌المللی بهره گرفته و پاسخ بسیاری از تحولات پیرامون خود را از ‌آنها بگیریم ولی از سوی دیگر نسبت به ارائه راهکار دستگاه‌های آکادمیک به دستگاه‌های اجرایی نیز اقدام کنیم. برای مثال در رابطه با ظهور داعش من تاکنون هیچ پاسخ درستی نیافته‌ام که تحلیلگران بتوانند علل اصلی ظهور داعش را بیان کنند و دلیل آن این است که پیش از آنکه موضوعی در ساختارهای دستگاه اجرایی پدید آید باید در محافل علمی بومی شده و سپس در دستگاه‌های اجرایی مطرح شود.

سنایی در پایان با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های علمی با دستگاه‌های اجرایی کشور، تصریح کرد: همانطور که امسال سال بسیار خوبی در روابط بین ایران و روسیه بود و درواقع سال 93 سال امضای اسناد و توافقات سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای برای ما و روسیه بود باید همکاری‌هایی بین دستگاه‌های علمی و اجرایی ما صورت گیرد زیرا در سال جدید قرار است عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز مطرح شود و این امر نیاز به بررسی‌های زیادی دارد.

انتهای پیام

کد N751792

وبگردی