آفتاب

رئیس‌جمهوری آرژانتین: نیسمان از من تمجید هم کرده بود

رئیس‌جمهوری آرژانتین: نیسمان از من تمجید هم کرده بود

رئیس‌جمهوری آرژانتین با اشاره به مرگ دادستان سابق پرونده آمیا گفت که به رغم اتهام‌های مطرح شده علیه وی و دولتش، این مقام سابق از او تمجید کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستینا فرناندز دی کرچنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین گفت که دادستانی که وی را به لاپوشانی در پرونده انفجار آمیا متهم کرده بود، از او تمجید هم کرده است.

فرناندز گفت که اسنادی که در منزل آلبرتو نیسمان، دادستان سابق آرژانتین پیدا شده، یکی برای دسامبر و یکی برای ژانویه است.

وی گفت که نیسمان در هر دوی آنها به خوبی از وی یاد کرده و سخنرانی‌اش را در سازمان ملل در رابطه با پیگیری پرونده انفجار آمیا ستوده است. در جریان انفجار انجمن مشترک یهودیان آرژانتین در سال 1994، 85 تن کشته شدند و نیسمان، رئیس‌جمهور و برخی از مقام‌های دولتی بوئنوس آیرس را متهم می‌کرد که برای لاپوشانی عاملان انفجار تلاش می‌کنند.

فرناندز با رد ادعاهای نیسمان گفت: من باید کدام نیسمان را باور کنم؟ کسی را که ما را متهم می‌کند و یا کسی که از ما تمجید می‌کند؟ همه ما برای اجرای عدالت تلاش کردیم.

جنازه آلبرتو نیسمان در 18 ژانویه در حمام منزلش پیدا شد و این دقیقاً یک روز پیش از آن بود که وی اتهاماتی را علیه فرناندز در کنگره مطرح کند. مسوولان در حال بررسی این مساله هستند که آیا نیسمان خودکشی کرده و یا کشته شده است.

این پرونده زلزله سیاسی در آرژانتین به راه انداخت و یک رسوایی برای دولت فرناندز به راه انداخت. با این حال محبوبیت وی هفته گذشته به یکباره سیر صعودی پیدا کرد چراکه یکی از قضات فدرال ادعاهای مطرح شده از سوی نیسمان را رد کرد و گفت که مدرکی دال بر دخالت دولت در پرونده آمیا وجود ندارد.

فرناندز که به سخنرانی مردمی و آتشین معروف است، چهار ساعت سخنرانی کرد و در همین حال قانوگذاران اپوزیسیون نشانه‌های با نوشته «آرشیوها را باز کنید!» در دست داشتند.

فرناندز گفت: این بمب‌گذاری به صفحه شطرنج سیاست ملی و بین‌المللی تبدیل شده است. ما قطعاً درباره انفجار آمیا تحقیق می‌کنیم اما در رابطه با انفجار 1992 سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس که 29 کشته بر جای گذاشت، اقدامی انجام نمی‌دهیم. هیچ فردی در هیچ‌یک از دو حمله محکوم نشد. چرا اسرائیل می‌خواهد درباره آمیا عدالت برقرار شود اما تلاش برای روشن شدن عاملان انفجار سفارت خودش انجام نمی‌دهد؟!

انتهای پیام

کد N751773

وبگردی