آفتاب

بازار داغ شایعات خودروی اپل در نمایشگاه ژنو

بازار داغ شایعات خودروی اپل در نمایشگاه ژنو

موضوع اصلی مورد بحث در نمایشگاه خودروی ژنو احتمالا خودروی اپل خواهد بود که حتی ممکن است هرگز ساخته نشود.

به گزارش ایسنا، خودروسازان جهان هفته جاری در شهر ژنو سوییس گردهم می‌آیند تا جدیدترین مدل‌های مینی ون، خودروی سیتی و شاسی بلند خود را نمایش دهند و امیدوارند با عرضه محصولات متنوع به مقابله با کندی تقاضای بازارهای کلیدی بپردازند.

اما نگرانی‌های بلندمدت هم خودشان را نشان داده‌اند. گزارش‌های متعدد از برنامه اپل برای ساخت یک خودرو باعث شده خودروسازان شناخته شده‌ای که 127 سال گذشته را صرف بهبود موتور احتراق کرده‌اند به این فکر بیفتند که آیا در جایگاه برتری قرار دارند تا خودروی آینده را بسازند.

استفاده رو به رشد از نیروی رایانش در خودروها و امکان اتصال خودروها به تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر، فرصت‌های تجاری جدیدی را برای شرکت‌های فناوری و خودروسازان فراهم کرده و به میزان فزاینده آنها را رقیب ساخته است.

تحلیلگران موسسه تحقیقات بازار گارتنر بر این باورند که در حال حاضر رقابتی میان خودروسازان و شرکت‌های فناوری برای کنترل مغز نسل آینده خودروها وجود دارد.

در میان خودروسازان دو دسته وجود دارد: یک دسته شرکت‌هایی هستند که این فضا را درک کرده‌اند و دسته دیگر آنهایی هستند که شرکت‌های فناوری امکان داده‌اند به فضای داخلی خودرو دسترسی پیدا کنند. این شرکت‌ها در پنج سال آینده پا به عرصه صنعت خودرو خواهند گذاشت.

توانایی شرکت‌های نرم افزاری مانند اپل و گوگل - که سرگرم کار برای ساخت خودروی بدون راننده است - برای نوآوری و ایجاد منابع جدید درآمد خودروسازان را ترسانده است.

عامل دیگری که مدیران خودروسازی را به هراس انداخته بزرگی اپل است. سرمایه بازار اپل به 750 میلیارد دلار بالغ می‌شود که بیشتر از مجموع ارزش دایملر، فولکس واگن، رنو، پژو، فیات کرایسلر، فورد و جنرال موتور است.

اما خودروسازان تسلیم نشده‌اند و سرمایه گذاری سنگینی کرده‌اند تا آمادگی رویارویی با شرکت‌های فناوری را داشته باشند.

دیتر زتچه، مدیرعامل دایملر، اظهار کرده است رقابت برای ساخت خودروی آینده به این زودی‌ها پایان نخواهد گرفت و هنوز نقشی که شرکت‌های فناوری ایفا خواهند کرد معلوم نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرده است گوگل و شرکت‌هایی مانند آن مایل به مشارکت هستند اما بعید است به تولیدکننده انبوه خودرو تبدیل شوند.

بر اساس گزارش رویترز، دایملر به عرضه «مرسدس می» پرداخته در حالیکه بی ام و سرویس «کانکتد درایو» را معرفی کرده که خدماتی مانند به‌روز کردن اطلاعات ترافیکی، سرگرمی و حتی مطلع کردن خدمات اضطراری در صورت فعال شدن کیسه‌های هوای را برای رانندگان فراهم می‌کنند.

کارلوس قصن، مدیرعامل رنو، با نشان دادن همپوشانی که میان خودروسازان و شرکت‌های فناوری وجود دارد، پیش از اینکه رهسپار نمایشگاه ژنو شود در نمایشگاه موبایل ورلد صنعت مخابرات در بارسلون اسپانیا حضور یافت.

در نمایشگاه ژنو اوپل که بازوی اروپایی جنرال موتورز است سرویس ارتباطی «آن استار» را معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام
کد N751723

وبگردی