آفتاب

ابراز نگرانی کاسپاروف نسبت به آینده مخالفان دولت در روسیه

ابراز نگرانی کاسپاروف نسبت به آینده مخالفان دولت در روسیه

"گری کاسپاروف" از منتقدان سرشناس دولت روسیه تاکید کرد که قتل "بوریس نمتسوف "که منتقد کرملین بود، امیدها را برای انتقال سیاسی صلح‌آمیز قدرت در روسیه از ولادیمیر پوتین از بین می‌برد.

"گری کاسپاروف" از منتقدان سرشناس دولت روسیه تاکید کرد که قتل "بوریس نمتسوف "که منتقد کرملین بود، امیدها را برای انتقال سیاسی صلح‌آمیز قدرت در روسیه از ولادیمیر پوتین از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گری کاسپاروف قهرمان سابق شطرنج جهان که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، در مصاحبه با رویترز آینده تیره‌ای را برای آینده اپوزیسیون سیاسی روسیه پس از ترور بوریس نمتسوف، معاون سابق نخست وزیر روسیه به تصویر کشید. نمتسوف 55 ساله روز جمعه هفته گذشته در نزدیکی کرملین با شلیک چندین گلوله از ناحیه پشت کشته شد.

کاسپاروف گفت: نمتسوف یکی از حامیان مطرح روسیه در بحث آزادی سیاسی غیرخشونت آمیز بود. بوریس امیدوار بود که شاهد نوعی گذار صلح آمیز به دولتی دموکراتیک، مدنی و عادی باشد اما این امیدها نقش بر آب شد. من هم اکنون هیچ شانسی برای روسیه متصور نیستم که بخواهد از دیکتاتوری به سمت چیزی به ملایمت 10 سال پیش برود. اگر قرار باشد تغییراتی حاصل شود، من پیش‌بینی می‌کنم که به یک قیام مردمی خشونت بار برسد. نمتسوف یکی از فعال‌های سرشناس بود که تلاش می‌کرد اپوزیسیون تکه تکه روسیه را برای آینده‌ای بهتر احیا کند.

برخی از مقام‌های روسیه معتقدند که خود اپوزیسیون روسیه در پشت حمله مرگبار به نمتسوف است و تلاش دارد تا جنبش تجزیه شده اپوزیسیون را متحد کند. کاسپاروف با این حال به جمع عده‌ای پیوست که می‌گویند مقام‌های روسیه احتمالا پشت این قتل هستند و پیام روشنی را برای فعالان ضد پوتین ارسال کرد.

کاسپاروف گفت: این نشانه‌ای برای تمام افراد فعال در اقدامات اپوزیسیون است. قرار نیست که ما وقت‌مان را برای پیگرد شما از دست بدهیم و نشان دهیم که به قوانین احترام می‌گذاریم. ما به سادگی شما را حدف می‌کنیم.

قهرمان سابق شطرنج جهان که طی سال‌های اخیر به منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تبدیل شده گفت که در آمریکا محافظ ندارد و تا زمانی که خارج از روسیه باشد احساس نمی‌کند که جانش به خطر بیفتد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در مراسم تدفین روز سه شنبه نمتسوف شرکت نمی‌کند، گفت: من بلیط یک طرفه نمی‌خرم. کاسپاروف در پاسخ به این سوال که آیا شما در این باره استراتژی سیاسی دارید، بسیار بی‌تعارف گفت: هیچ استراتژی‌ ندارم. این بازی شطرنج نیست که شما در آن قانون داشته باشید. چه نوع استراتژی‌ای می‌تواند در روسیه وجود داشته باشد وقتی شما کشته می‌شوید؟

انتهای پیام

کد N751554

وبگردی