آفتاب

تلاش سیاسیون عراقی برای تاسیس ائتلافی جدید در پارلمان

تلاش سیاسیون عراقی برای تاسیس ائتلافی جدید در پارلمان

در پی ادامه اختلافات میان گروه‌های سیاسی عراقی، برخی از جناح‌های حاضر در پارلمان تلاش‌هایی را برای ایجاد یک ائتلاف جدید آغاز کرده‌اند که گفته می‌شود این کار برای شکستن انحصار موجود در نهاد قانون‌گذار عراق است که اکنون کفه ترازوی آن به نفع طرفدارن نوری مالکی سنگین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، منابع سیاسی در بغداد از تلاش برخی طرف‌های عراقی برای بازنویسی نقشه سیاسی موجود در پارلمان این کشور با ایجاد ائتلاف جدیدی تحت عنوان "اتحاد ملی عراق" خبر دادند.

در این ائتلاف جدید، فراکسیون‌های موجود در پارلمان از جمله الاحرار به ریاست مقتدی صدر، المواطن به ریاست عمار حکیم و ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی و ائتلاف نیروهای مردمی به ریاست اسامه النجیفی حضور خواهند داشت.

این چهار گروه برای تشکیل این ائتلاف تلاش بسیار می‌کنند و امیدوارند تلاش آنها به زودی راه گشا باشد. به گفته منابعی در پارلمان مذاکرات در این زمینه به مراحل نهایی رسیده و هدف از آن بازنگری در عملکرد رای‌ دادن در پارلمان عراق بر اساس اصول ملی و صرف نظر از طائفه‌گرایی و حزب گرایی اعلام شده است.

اعلام تشکیل ائتلاف جدید بیشتر به دلیل اختلاف برخی رهبران سیاسی عراقی از جمله مقتدی صدر و عمار الحکیم با ائتلاف دولة القانون به ریاست نوری المالکی است.

هنوز مشخص نیست که آیا این اتحادیه جدید مانند یک ائتلاف سیاسی در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد و یا اینکه فعالیت آن تنها در چارچوب هماهنگی‌های داخل پارلمان باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در کنفرانسی در حمایت از قربانیان عملیات تروریستی گفت: پارلمان تلاش می‌کند اولویت خود را به چند قانون مهم از جمله قانون شماره 20 مجلس مبنی بر پرداخت خسارت به متضرران عملیات نظامی و عملیات تروریستی قرار دهد و اینکه دستگاه مقابله با تروریسم مستقل از دستگاه اطلاعاتی فعالیت کند.

وی در ادامه گفت: قدرت‌های سیاسی به دلیل اختلافات سیاسی نتوانستند قانون سازمان مقابله با تروریسم را برای تصویب ارائه کنند. پارلمان اصلاحات پیش‌نویس قانونی که عملکرد دستگاه مقابله با تروریسم را آسان می‌سازد در دست اجرا دارد و تلاش می‌کند که این موضوع را در دستور جلسه نشست‌های پارلمان قرار دهد.

سلیم الجبوری روز دوشنبه تاکید کرد که پارلمان اختلافات سیاسی موجود در قوانین ارائه شده را تحمل نمی‌کند.

از سوی دیگر بدر الفحل، از نمایندگان پارلمان عراق از نشست عصر امروز برخی رهبران سیاسی در منزل سلیم الجبوری برای بازگشت نمایندگان به نشست‌های پارلمان خبر داد.

الفحل افزود: امید می‌رود حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نشست فردای پارلمان برای شرح اجرای سند توافق نامه سیاسی و وضعیت امنیتی در کشور حضور یابد.

فراکسیون‌های سنی و لیبرال‌های پارلمان عراق به دنبال قتل شیخ سویدان الجنابی، یکی از رهبران عشایر عراقی مشارکت در نشست‌های پارلمان را به به حالت تعلیق درآورده‌اند.

انتهای پیام

کد N751121

وبگردی