آفتاب
ولایتی در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا:

مذاکرات اخیر خواسته های به حق ایران را برای دنیا مشخص کرد

مذاکرات اخیر خواسته های به حق ایران را برای دنیا مشخص کرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشورمان گفت: در جلسات اخیر مذاکرات هسته ای در وین و ژنو بیش از گذشته مشخص شده است که خواسته های جمهواری اسلامی ایران در چارچوب بین المللی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با پائولو جنتی لونی وزیر امور خارجه ایتالیا در مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اینکه دیپلمات ها و بزرگان سیاسی ایران و ایتالیا رابطه دیرینه ای دارند بیان کرد: این ارتباط به دلیل مشترکات زیاد ما و نزدیکی جغرافیایی، منافع مشترک منطقه ای و همکاری های بین المللی است.

وی با اشاره به گفتگوهای هسته ایران و کشورهای 1+5 خطاب به وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: مطمئنم شما از مواضع جمهوری اسلامی ایران مطلع هستید، ایران چیزی جز حق قانونی خود که به لحاظ بین المللی به رسمیت شناخته شده نمی خواهد، حقوق ایران در چارچوب مقررات بین المللی و ان پی تی مشخص است.

وی اظهار داشت: طولانی شدن مذاکرات هسته ای یک ضرر داد که مشخص است و یک فایده که فایده آن این بود که به تدریج افکار عمومی دنیا مشخص شد که ایران هیچ قصدی جز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ندارد.

ولایتی بیان کرد: در جلسات اخیر در وین و ژنو بیش از گذشته مشخص شد خواسته های جمهوری اسلامی ایران در چارچوب بین المللی است.

وی با بیان اینکه به توسعه روابط با ایتالیا معتقد هستیم افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست های استراتژیکی که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده روابط با اروپا را هم برای ایران و هم برای اروپا مفید می داند.

وی ادامه داد: تحولات اخیر در منطقه و آنچه به عنوان افراطی گری موجب ناراحتی ملت های منطقه در اروپا و اطراف مدیترانه شده باعث نظرات مشترک بین ما برای مقابله با این افراطی گری شده است و ما آماده ایم از دیدگاه های ایتالیا درباره منطقه لیبی و سوریه استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط تاریخی دو کشور دارای فراز و نشیب هایی در طول سال ها بوده است بیان کرد: ایران و ایتالیا همواره استمرار و ثبات خود را حفظ کرده اند و ما در تلاش هستیم که این روابط را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: امید ما این است که در کنار فعالیت های اقتصادی پرونده هسته ای ایران به نتیجه مطلوب برسد و راهگشایی برای گسترش روابط دوجانبه باشد.

وزیر امور خارجه ایتالیا بیان کرد: گشایش در این زمینه موجب افزایش شتاب آلود همکاری ها بین دو کشور و برداشته شدن تحریم ها می شود.

وی همچنین به نقش ایران در صحنه بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: کشورهای اطراف می توانند در این زمینه از تجربیات گرانبار ایران استفاده کنند.

کد N750724

وبگردی