آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در استونی/ حامیان ناتو در مقابل اپوزیسیون روس‌گرا

برگزاری انتخابات پارلمانی در استونی/ حامیان ناتو در مقابل اپوزیسیون روس‌گرا

مردم استونی امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند و این در حالی است که نخست‌وزیر راست میانه برای تشکیل ائتلاف جدیدی با حامیان ناتو و دفع چالش ایجاد شده از سوی حزب اپوزیسیون که خواستار روابط بهتر با روسیه است، اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب حاکم "اصلاح" متعلق به "تاوی رویواس"، نخست‌وزیر استونی پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو در سال گذشته نسبت به مداخله روسیه در استونی ابراز نگرانی کرد و در آخرین دور از نظرسنجی‌ها با کسب 26 درصد از آراء در مقابل حمایت 22 درصدی از حزب مرکزی چپ‌میانه ایستاد.

رویواس 35 ساله یک بازاریاب آزاد و رهبر جوان اتحادیه اروپاست که بهترین موقعیت را برای تشکیل ائتلاف جدید در اختیار دارد و این امر حتی در صورتی که حزب میانه اکثر آراء را بدست آورد، باز هم صدق می‌کند.

احزاب بزرگ دیگر می‌گویند که با حزب میانه همکاری نخواهند کرد؛ حزبی که در سال 2004 توافق همکاری با حزب روسیه متحد متعلق به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امضا کرد.

نخست‌وزیر استونی تاکید کرد: همکاری پس از انتخابات با حزب مرکزی استونی برای احزاب دیگر بسیار بسیار دشوار خواهد بود.

حزب مرکزی می‌گوید که سایر احزاب احتمالا مخالف همکاری آنها پس از انتخابات امروز در این کشور شمالی حوزه بالتیک خواهند بود. این کشور با 3 / 1 میلیون جمعیت حدود یک‌چهارم جمعیت آن را روس زبانان تشکیل می‌دهند. سایر احزاب ادگار ساویسار، رهبرحزب مرکزی را متهم می‌کنند که وی به عنوان شهردار تالین، پایتخت استونی که بین سال‌های 1991 تا 1992 نخست‌وزیر موقت بوده است، نتوانست اقدامات پوتین را در قبال اوکراین محکوم کند. آنها همچنین می‌گویند، حزب وی از اموال دولتی در تالین سوءاستفاده کرده است؛ اتهامی که وی نمی‌پذیرد.

حزب مرکزی که حدود 70 درصد رای روس‌زبانان را بدست می آورد، می‌خواهد روابط بهتری با مسکو داشته باشد و از این طریق امنیت را در کشورهای حوزه بالتیک برقرار کند؛ کشورهایی که سابقا عضو شوروی بودند و نهایتا در 1991 مستقل شدند. آنها همچنین می‌خواهند حداقل دستمزد را به 1000 یورو در ماه افزایش دهند.

هنوز مشخص نیست که آیا ترور "بوریس نمتسوف"، سیاستمدار اپوزیسیون روس در مسکو بر نتایج انتخابات پارلمانی استونی تاثیر می‌گذارد یا خیر. نتایج اولیه انتخابات پس از پایان رای‌گیری در ساعت 18 (به وقت گرینویچ) اعلام و ساعاتی پس از آن نتایج نهایی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

کد N750637

وبگردی