آفتاب
پانصد و چهلمین سالگرد روابط سیاسی میان ایران و لهستان

مهمان‌پرست: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برقراری پرواز مسقیم تهران و ورشو باشیم

مهمان‌پرست: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برقراری پرواز مسقیم تهران و ورشو باشیم

به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان و با همکاری اداره کل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه کشورمان و آرشیو ملی لهستان همایش بزرگداشت پانصد و چهلمین سالگرد روابط سیاسی میان ایران و لهستان در ورشو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رامین مهمان پرست سفیر کشورمان در ورشو در این مراسم با اشاره به سابقه مثبت و طولانی روابط میان دو کشور گفت: ایران و لهستان با بهره‌برداری از این سابقه درخشان درصدد استحکام روابط و افزایش مراودات هستند.

وی افزود: نگاه ما به آینده است و دو کشور زمینه‌های همکاری سیاسی و اقتصادی فراوانی دارند.

سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت همکاری‌های بخش خصوصی گفت: ایران و لهستان می توانند با همکاری یکدیگر بازارهای جدیدی را در اروپا و آسیا مورد بهره‌برداری قرار دهند.

وی در پایان سخنان خود افزود: برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه مناسبات گردشگری میان دو کشور در دست انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برقراری پرواز مسقیم میان تهران و ورشو باشیم.

سپس پوختا، مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه لهستان طی سخنانی با اشاره به قدمت روابط دو کشور، حضور 120 هزار مهاجر لهستانی را مهمترین برگ تاریخ روابط دو کشور دانست و عنوان کرد: مهاجرت لهستانی ها به ایران بزرگترین مهاجرت اروپاییان به حساب می آید.

وی افزود: روابط دو کشور همواره بر اصل احترام متقابل استوار بوده و ما نیز به دنبال استمرار، تجدید و توسعه روابط همه جانبه با ایران هستیم.

دامن پاک مدیرکل اسناد و تاریخ دیپلماسی کشورمان ، استمپ نیاک ریاست آرشیو ملی لهستان، شراتیکز مدیرکل دیلماسی عمومی وزارت خارجه لهستان، چاپسکی نماینده مهاجران لهستانی موسوم به بچه های اصفهان و خانم پروفسور شیرکوفسکا رئیس دانشکده شرق شناسی دانشگاه ورشو از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند. همایش در روز دوم با برگزاری دو پنل با عناوین "روابط سیاسی – تاریخی" و "مناسبات فرهنگی" میان دو کشور ادامه یافت .

در بخش اول دامن پاک، کریمی نماینده سفارت کشورمان، ویتس رئیس مرکز آرشیو ورشو و کنرت رئیس بنیاد حفظ آثار قربانیان جنگ لهستان ابعاد مختلف روابط دو کشور و افق های پیش رو را مورد بررسی قرار دادند.

در بخش دوم نیز پروفسور تادئوش مایدا مولف کتاب شاهکارهای هنر ایرانی، خسرو سینایی فیلم ساز ایرانی، دروتا لاتور مستند ساز لهستانی و دکتر زاهدی استاد دانشگاه و مدرس تئاتر کشورمان جلوه هایی از روابط فرهنگی دو کشور را ترسیم کرده و بر افزایش همکاری‌های فرهنگی دو کشور خصوصا در زمینه سینما و تئاتر تاکید کردند.

امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های آرشیوی میان ایران و لهستان، برپایی نمایشگاه اسناد 540 سال روابط سیاسی، رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش مهاجران لهستانی در ایران و نمایش فیلم مستند نجات در ایران از برنامه های جنبی این همایش دو روزه بود.

انتهای پیام

کد N750623

وبگردی