آفتاب

ابراز نگرانی واشنگتن نسبت به وضعیت حقوق بشر در ترکیه

ابراز نگرانی واشنگتن نسبت به وضعیت حقوق بشر در ترکیه

با باز شدن برخی پرونده‌های حقوقی علیه مردم در ترکیه به اتهام «توهین» یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی واشنگتن نسبت به وضعیت حقوق بشر در ترکیه گفت: مردم در یک کشور دموکراتیک باید قادر به انتقاد از رهبرانشان باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، توماس ملیا، معاون اداره دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما نسب به این مساله بسیار نگران هستیم. مردم در ترکیه به خاطر صحبت درباره تفکرات و نظراتشان تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. در یک کشور دموکراتیک که به آزادی بیان احترام می‌گذارد، مردم نباید به خاطر ابراز دیدگاه‌هایشان نسبت به دولت یا مقامات دولتی تحت پیگرد قرار گیرند.

وی پس از دیدار با مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه و نمایندگان محلی جامعه مدنی پیش از انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره حقوق بشر سراسر جهان گفت: مردم در یک جامعه آزاد اجازه دارند تا درباره رهبران و عملکردهایشان شکایت کنند.

ملیا افزود: اگر فردی خواه سردبیر یک روزنامه، خواه یک دانش‌آموز 16 ساله و یا یک راننده تاکسی بترسد که به خاطر انتقاد در یک نشست علنی یا رسانه‌های اجتماعی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد یا زندانی شود، حقوق بشر در چنین کشوری ایراد دارد. این یکی از مسائلی است که ما در حقوق بشر کنونی ترکیه شاهد آن هستیم و نسبت به آن نگرانیم.

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: من درباره حقوق زنان و خشونت خانگی علیه زنان با مقامات دولت ترکیه صحبت کرده و آنها نیز به این مشکل اذعان کرده و از ما خواستند تا تجربه‌های خودمان را با آنها به اشتراک بگذاریم.

وی در مقایسه عملکرد ترکیه در زمینه حقوق بشر در سال 2014 میلادی نسبت به سال‌های قبل گفت: عملکرد ترکیه ضعیف‌تر شده است. در حال حاضر فشارهای جدیدی بر رسانه‌ها وجود دارد و مردم به خاطر صحبت درباره دیدگاه‌هایشان تحت پیگرد قرار می‌گیرند و پیشنهادهای جدیدی به پارلمان ارائه می‌شود تا پیگرد مردم را آسان‌تر کرده و بیان حقوق‌هایشان را دشوارتر کند.

انتهای پیام

کد N750584

وبگردی