آفتاب
مریدی:

اقتصاد هنر کالایی شدن آن را در خود دارد

اقتصاد هنر کالایی شدن آن را در خود دارد

شیراز- دبیر اجرایی نخستین همایش ملی اقتصاد هنر ایران، گفت: اقتصاد هنر همواره کالایی شدن هنر و شیء وارگی آثار هنری را در خود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مریدی ظهر یکشنبه در آیین گشایش این همایش در تالار حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نظام بازار و مبادلات ارزش های زیباشناختی را به ارزیابی قیمت تقلیل می دهد و هنر را در خود می بلعد. از سوی دیگر اندیشه رمانتیسمی نیز هنرمند را از اقتصاد و مبادلات هنر دور می داند و برحضر می دارد.

وی با ابراز به اینکه با این حال پیوند هنر و بازا، ر پیوستگی عشق و نفرت است، ادامه داد: نظام معیشتی، هنرمند را به بازار هنر وارد می کند و این البته رویداد خوبی است که اثر هنرمند دیده، خریداری  شود و به خانه ها و زندگی مردم راه باز کند.

اقتصاد هنر فراتر از مناقشات ژورنالیستی درباره فریبندگی پول است

مریدی با بیان اینکه برخی با شیفتگی به ارقام بالای فروش می نگرند، افزود: برخی نیز با نگرانی از قدرت نمایی پول در ساحت هنر بحث می کنند. اما مسایل اقتصاد هنر فراتر از مناقشات ژورنالیستی درباره قیمت های بالای فروش و فریبندگی پول است.

وی اقتصاد هنر را راهکارهایی برای نظام بودجه و مالیات دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع توزیع عادلانه تری از حمایت ها فرصت ها برای همه هنرمندان فراهم می آورد که آفت رانت در هنر پدید نیاید.

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی اقتصاد هنر ایران، ادامه داد: اقتصاد هنر از یک سو جنبه های اقتصادی همچون تولید، ستانده، اشتغال و عایدی کالاهای فرهنگی و هنری مربوط است و از سوی دیگر به جنبه های اجتماعی مانند تقاضای فرهنگی، دسترسی، انتخاب های ذوقی و ترجیح مصرف کننده است. از این رو در برنامه ریزی اجتماعی و مباحث توسعه فرهنگی باید به طور ویژه ای به تعامل اقتصاد و هنر پرداخت.

وی با اشاره به برپایی این همایش، خاطرنشان کرد: با این دغدغه همایش اقتصاد هنر ایران پیگیری شد و به سرانجام رسید که در نهایت از میان ۱۹۲ چکیده ارسالی ۱۳۶ چکیده مورد پذیرش قرار گرفت که ۸۹ اصل مقاله به دبیرخانه ارسال شد.

مریدی ابراز کرد: مطالعه و مرور علمی از عنوان و چکیده های ارسال شده اغلب عنوان ها درپی اثبات اقتصادی بودن هنر هستند. یعنی در پی تثبیت موجودیت بحث اقتصاد هنر در ایران است.

وی تاکید کرد: مشارکت اندیشمندان و نویسندگان از سراسر ایران نشان می دهد که اقتصاد هنر دغدغه ای فراگیر و ملی است.

دبیر اجرایی همایش اعلام کرد: این همایش در پایگاه استنادی جهان اسلام با رتبه ISC ثبت شد.

نخستین همایش ملی اقتصاد هنر ایران در روزهای ۹ و ۱۰ اسفند در تهران و شیراز برگزار شد.

کد N750560

وبگردی