آفتاب

نخست‌وزیر مستعفی یمن خواهان انتقال مذاکرات به خارج از کشور شد/یمن در مقابل ائتلاف‌های جدید

نخست‌وزیر مستعفی یمن خواهان انتقال مذاکرات به خارج از کشور شد/یمن در مقابل ائتلاف‌های جدید

در پی اقدام عربستان، امارات، قطر و کویت برای انتقال سفارتخانه‌های خود از صنعاء به عدن، بحرین نیز دست به اقدامی مشابه زد. در همین حال یک منبع سیاسی آگاه از امور یمن اعلام کرد که احتمالاً نقشه سیاسی یمن مجددا با تشکیل ائتلاف‌های جدید تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه بحرین اعلام کرد که سفیر غیرمقیم این کشور در یمن فعالیت‌های خود را در راستای حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن و دولت وی که در حال حاضر در شهر عدن هستند، از سر گرفته است.

وزارت خارجه بحرین اعلام کرد که این اقدام در راستای بیان موضع واحد و یکپارچه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به تحولات یمن و برای اجرای اختتامیه نشست شورای وزارتی شورای همکاری خلیج فارس و اجرای قطعنامه 2201 شورای امنیت و همچنین برای «برقراری امنیت و ثبات در یمن» از طریق طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن و پایبندی به نتایج گفت‌وگوی ملی است.

یمن در مقابل نقشه راه جدیدی قرار دارد

در همین حال یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که تحرکات سیاسی بسیاری صورت می‌گیرد که احتمالا باعث می‌شود نقشه سیاسی یمن با تشکیل ائتلاف‌های جدید مجدداً تدوین شود.

این منبع پیش‌بینی کرد که این ائتلاف‌های جدید ظرف 48 ساعت آتی اعلام شود.

وی افزود: طرف‌های سیاسی احتمالا معادلات خود را سازماندهی می‌کنند و این سازماندهی‌ها در تسریع در فیصله‌ دادن به بسیاری از مسائل نقش خواهد داشت و باعث می‌شود تا یمن از خطر درگیری‌ها دور بماند.

اعمال حمایت پارلمان عربی از اقدامات رئیس‌جمهوری یمن

پارلمان عربی به ریاست احمد بن محمد الجروان حمایت خود را از گام‌های عبد ربه منصور هادی برای رفتن به عدن جهت انجام ماموریت‌های خود در آنجا اعلام کرد.

نخست‌وزیر مستعفی یمن خواهان انتقال پایتخت به عدن شد

از سوی دیگر خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن خواهان انتقال پایتخت از استان صنعاء به عدن و همچنین خواهان انتقال محل مذاکرات میان گروه‌های سیاسی به خارج از کشور شد.

پیشتر عبد ربه منصور هادی از صنعاء خارج شده و به عدن رفت و فعالیت‌های خود را از آنجا از سر گرفت.

عبد ربه منصور هادی که پیشتر استعفای خود را از منصبش اعلام کرده و گفته بود که از این اقدام خود صرف‌نظر نخواهد کرد، پس از رفتن به عدن استعفای خود را پس گرفت.

این در حالی است که جنبش مردمی انصارالله اعلام کرده است که مشروعیت عبد ربه منصور هادی را به رسمیت نمی‌شناسد.

حمایت سفیر عربستان در یمن از عبد ربه منصور هادی

عبد ربه منصور هادی دیداری با محمد سعید آل جابر، سفیر عربستان در یمن داشت که روز پنجشنبه فعالیت‌های خود را از عدن از سر گرفت. این نخستین دیدار هادی با سفیر یک کشور عربی و خارجی از زمان رفتنش به عدن است.

هادی در این دیدار از حمایت عربستان سعودی از وی قدردانی نمود.

در همین حال سفیر عربستان نیز بر حمایت کشورش از عبد ربه منصور هادی تاکید کرد و گفت: باید سازش سیاسی در یمن در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن صورت بگیرد.

واشنگتن سفارت خود را در قاهره را مسوول تعاملات با یمنی کرد

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا سفارتخانه خود در قاهره را مامور کرد تا نیازهای اتباع یمنی به صورت موقت از جمله ارائه ویزا به آنها را انجام دهد.

وزارت خارجه آمریکا در سایت رسمی خود برای اطلاع‌رسانی اعلام کرد که سفارتخانه این کشور در قاهره به صورت موقت اقدامات مربوط به یمنی‌ها را نیز انجام می‌دهد.

از روز یازدهم دومین ماه میلادی، سفارت آمریکا کادر خود را از یمن خارج کرد.

دستورات مهم هادی به گروه‌های نظامی

از سوی دیگر عبد ربه منصور هادی به عنوان رئیس‌جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح یمن به فرماندهی وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک و مسوولان نیروها و مناطق و نیروهای ذخیره و عملیات ویژه و یگان‌های مستقل دستور داد تا به هیچ اقدام مبارزاتی یا تحرکات دیگر یا تغییراتی جز از طریق عملیات 22 مه در شهر عدن دست نزنند.

پیشتر نیز وی دستور ایجاد اتاق عملیات برای فرماندهی عملیات فرمانده کل نیروهای مسلح به نام 22 مه عدن را صادر کرد.

تلاش هادی برای تبدیل عدن به محلی جهت تشکیل دولت

یک منبع مسوول در ریاست‌جمهوری یمن نیز در مصاحبه با روزنامه عکاظ عنوان داشت که هادی می‌خواهد شهر عدن را به کارگاهی برای تشکیل دولت یمن و از بین بردن چالش‌های رو در روی وی تبدیل کند که این اقدام براساس اصول طرح شورای همکاری خلیج فارس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N750081

وبگردی