آفتاب

انتقاد اردوغان از قانون اسلامی جنجالی اتریش

انتقاد اردوغان از قانون اسلامی جنجالی اتریش

رئیس‌جمهوری ترکیه به شدت از تصویب لایحه جنجالی دولت اتریش در رابطه با وضعیت مسلمانان در این کشور اروپایی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آنادولو، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از سفر به عربستان در نشستی در استانبول گفت: شما از یک طرف درباره ارزش‌های اروپایی سخن می‌گویید و از طرف دیگر اقداماتی انجام می‌دهید که کاملا با ارزش‌های اروپایی مغایرت دارد.

طبق ارزش‌های اروپایی مورد توافق، تمام کشورهای اروپایی وظیفه دارند تا حقوق و وظایف مشترکی را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرا کنند و هر کشوری باید پیش از عضویت در اتحادیه اروپا آنها را بپذیرد.

پارلمان اتریش لایحه مناقشه‌آمیزی را به بهانه مبارزه با گروه‌های افراطی که سازمان‌های اسلامی را از دریافت حمایت‌های مالی از منابع خارجی منع و امامان جماعت مساجد مسلمان را ملزم به صحبت به زبان آلمانی می‌کند، تصویب کرده است. طبق این لایحه همچنین کتاب مقدس قرآن به زبان آلمانی استاندارد می‌شود.

اردوغان همچنین با اشاره به حوادث مرتبط به اسلام‌هراسی و مغرضانه علیه مسلمانان در غرب و خصوصا اروپا گفت: با گذشت زمان چنین حوادثی ابعاد جدیدی به خود می‌گیرند و ما باید جلوی چنین حوادث مغرضانه‌ای را بگیریم.

لایحه مذکور که قانون سابق درباره مسلمانان در اتریش را اصلاح می‌کند، با هدف حمایت از آنچه که سباستین کورتز، وزیر محافظه‌کار ادغام مهاجران در جامعه اتریش آن را "اسلام منشور اروپا" می‌داند، تصویب شده است. کورتز گفت: هدف از وضع این قانون اعطای حقوق بیشتر به مسلمانان و مبارزه با انحرافات است.

این قانون جدید جایگزین قانون سابق درباره مسلمانان در اتریش می‌شود که در سال 1912 میلادی و به دنبال الحاق بوسنی هرزگوین به اتریش و مجارستان صادر شده بود.

کورتز گفت: این لایحه که دو سال پیش از ناآرامی‌های کنونی در فرانسه و آلمان به پارلمان ارائه شده برای مبارزه شفاف با افزایش نفوذ افراطیون تدوین شده است. مقامات آلمان و سوئیس نیز از این لایحه حمایت کردند.

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز اوایل ماه جاری میلادی اظهارات مشابهی را درباره منع حمایت مالی خارجی از سازما‌ن‌های اسلامی مطرح کرد.

تصویب این قانون در بحبوحه سفر 200 تن از مردم اتریش از جمله زنان و نوجوانان به سوریه و عراق برای پیوستن به شبه‌نظامیان و عناصر تندرو صورت گرفته است.

این قانون به منظور مقابله با افزایش خطر شست‌وشوی مغزی افراطی صورت گرفته و سازمان‌های فرهنگی اسلامی و امامان جماعت مساجد مسلمانان در اتریش را از دریافت کمک‌های مالی خارجی منع می‌کند. قانون مذکور همچنین 450 سازمان اسلامی در اتریش را ملزم می‌کند تا رویکرد "مثبت‌تری" را نسبت به جامعه و دولت به منظور دریافت مجوز نشان دهند.

کورتز گفت: ما می‌خواهیم تعداد امامان جماعتی که در آینده در اتریش به زبان آلمان صحبت می‌کنند، افزایش یابد و بتوانند نمونه مثبتی برای جوانان مسلمان باشند.

براساس قانون جدید اولین بار است که به مسلمانان این حق داده شده که در داخل بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، زندان‌ها و نیروهای مسلح اتریش روحانی داشته باشند و همچنین حق خوردن غذاهای حلال در موسسات و مراکز دولتی از جمله مدارس نیز به مسلمانان داده شده است.

حزب راست افراطی "آزادی" اتریش ضمن انتقاد از این لایحه گفت: این لایحه برای مواجهه با تهدید رو به افزایش کافی و مناسب نیست و تنها یک "دلخوشی" است.

در اتریش که جمعیت آن 5 / 8 است حدود 560 هزار مسلمان زندگی می‌کنند که اکثر آنها اصالت ترکیه‌ای، بوسنیایی، چچنی و ایرانی دارند.

قانون مورد مناقشه در 25 فوریه به تصویب رسید و ولکان بوزکر، وزیر اتحادیه اروپای ترکیه در واکنش به آن گفت: ترکیه هر اقدامی که لازم باشد برای محافظت از مسلمانان اتریش انجام می‌دهد؛ خصوصا اتریشی‌های ترک‌تبار و اجازه نمی‌دهد که قانون جنجالی اخیر آسیبی به مسلمانان وارد کند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم بپذیریم که به دلیل وجود این قانون آسیبی به مسلمانان وارد شود و ما هر تلاشی انجام می‌دهیم تا مانع از چنین آسیبی شویم.

انتهای پیام

کد N750049

وبگردی