آفتاب
گزارش خبری/

کشتی سرمایه گذاری در ایلام به گِل نشست/ تبلور آمار غیر واقعی

کشتی سرمایه گذاری در ایلام به گِل نشست/ تبلور آمار غیر واقعی

ایلام-در حالی که دو سال از حضور تیم جدید مسئولان استان ایلام با شعار جذب سرمایه گذاری، در استان می گذرد، به نظر می رسد تلاش مسئولان به گل نشسته چرا که طرحهای بزرگ هنوز اجرایی نشده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام با جمعیت ۵۵۰ هزار نفری خود و وجود یک سوم جمعیت استان زیر نظر نهادهای حمایتی یکی از استانهای محروم کشور محسوب می شود که متاسفانه روز به روز به محرومیت استان افزوده می شود.

در سالهای اخیر دولتها برنامه های مختلفی برای توسعه و رهایی از وضعیت موجود استان محروم ایلام طراحی و برنامه ریزی کردند که متاسفانه تاکنون جوابگو نبوده زیرا خروجی ملموسی از آن مشاهده نشده است.

البته باید گفت محرومیت استان ایلام از سالهای بسیار دور شکل گرفته و فقط دولتها در اجرای برنامه های توسعه ای خود ناموفق بوده اند و در این بین استاندار ایلام  نیز طی دو سال اخیر تلاش های مضاعفی برای جذب سرمایه گذاری در استان داشته و با شرکتهای مختلف داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در استان رایزنی کرده که طبق گفته خود مسئولان منجر به نتایج خوبی شده است. اما در عمل و مشاهده باید گفت هنوز تحرک و رشد قابل توجهی در استان ایلام حاصل نشده است چراکه زیرساختهای استان باعث شده کشتی سرمایه گذاری در ایلام هم اکنون به گل نشسته و طرحهای استان بدون مشتری بمانند.

قرار بود ایلام مملو از سرمایه گذار داخلی و خارجی باشد

طی سالیان اخیر تب و شعار سرمایه گذاری در استان ایلام آنقدر بالا رفت که استاندار ایلام روزانه به دیدار چندین شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در استان می رفت و بعد از آن دیدارها نیز طی خبری اعلام می شد که فلان شرکت آماده سرمایه گذاری در استان است.

هنوز هم هر روز به دیدارهای مسئولان استان ایلام با شرکتهای سرمایه گذاری افزوده می شود و تا جایی رسیده است که استاندار ایلام عنوان کرده که بیش از ۱۰۰ گروه سرمایه گذاری در استان حضور یافته اند.

حتی در استان عنوان شد که چند طرح بزرگ نیز با این شرکتها برای راه اندازی تفاهم شده است و طرحهای قبلی استان در بخش پتروشیمی، سد و ... نیز در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

در عین حال اعلام شد مجموع اعتبارات استان ایلام چهار برابر است و بیش از ۹۰ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور نیز جذب شده است.

مسئولان استان از اجرای طرحهای مختلف اشتغالزایی در نقاط گوناگون خبر دادند و از جذب نیروهای بومی در پروژه های استان گفتند که باعث خوشحالی مردم نیز شده بود.

مرور زمان باعث شد همه مردم با این آمارها و خبرها شوکه شوند و هرچند تلاش های مسئولان جای تقدیر و تشکر دارد ولی آیا مردم این حجم کار را لمس می کنند و به راستی اقدامات مسئولان چقدر باعث کم شدن مشکل بیکاری در استان شده است.

تجمع مردم مهران برای کار روبروی میادین نفتی استان ایلام

اما در کنار این همه آمار و ارقام و وعده ها به مرور زمان مشکلات استان بیرون آمد و در همین روزها مردم شهرستان از از نبود شغل و و بیکاری جلوی درب میدانهای نفتی آذر و چنگوله تجمع کردند.

محمد احمدی از جوانان شهرستان مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همه مسئولان استان ایلام در سفر وزیر نفت به شهرستان اعلام کردند که اولویت جذب در پروژه های نفتی در استان ایلام نیروی بومی است.

وی بیان داشت: هم اکنون سالهای سال است که جوانان مهرانی به دلیل بیکاری و نبود طرحهای اشتغالزایی در حال مهاجرت است و حتی برای یک کار ساده در این پروژه از نیروهای غیر بومی استفاده می شود. هم اکنون سالهای سال است که جوانان مهرانی به دلیل بیکاری و نبود طرحهای اشتغالزایی در حال مهاجرت هستند و حتی برای یک کار ساده در این پروژه از نیروهای غیر بومی استفاده می شود.

این شهروند عنوان کرد: قرار بود در شهرستان مهران کارخانه سیمان ساخته شود و هر روز وعده ای برای ساخت کارخانه های مختلف در استان داده می شد و حالا هیچ خبری نیست.

وی  تصریح کرد: کار به جایی برای جوانان مهران رسیده که کنار این میدانهای نفتی هر روز تجمع می کنند و خواستار حق خود هستند ولی گوش شنوایی نیست.

احمدی گفت: جاده ایلام به مهران هر روز شاهد تصادف است چراکه این جاده با توجه مرز بین المللی مهران دارای نقاط حادثه خیر فراوانی است ولی متاسفانه مسئولان بعد از مرگ انسانهای بسیار زیادی تازه به فکر حذف نفطه حادثه خیز کنچانچم در مسیر افتاده اند.

وعده ها برای تکمیل  زیرساختهای استان ایلام تحقق پیدا نکرد

محمد اکبری از دیگر شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قرار بود در استان ایلام راه آهن و فرودگاه جدید ساخته شود ولی هنوز این طرحها در استان وجود ندارد و مردم برای رفت و آمد به دیگر مناطق کشور با مشکل مواجه هستند.

وی بیان داشت: جاده های استان ایلام مایه تاسف شده چراکه هر روز شاهد تصادفات ناگوار در این جاده ها هستیم که یکی از علتهای مهم این تصادف غیر استاندارد بودن جاده های استان است.

وی تصریح کرد: مردم استان ایلام هم اکنون از وضعیت خوب درآمدی برخوردار نیستند در حالیکه قرار بود در این استان کارخانه های متعدد ایجاد شود.

این شهروند عنوان کرد: به نظر من ایلام با یک نگاه کلی از نظیر اشتغال و طرحهای اشتغالزایی فرق زیادی نکرده است.

اکبری تصریج کرد: تا کی باید شعارهای مسئولان و وعده فقط بشنویم و شاهد محرومیت و فقر در استان باشیم ولی دریغ از اینکه طرحی در استان اجرا شود.

قصه پر غصه پتروشیمی دهلران

یکی از طرحهای پر غصه استان ایلام و مردم شهرستان، پتروشیمی دهلران است که چه در دولت قبلی و چه در این دولت وعده های فراوانی برای حل مشکل سرمایه گذاری در این پروژه داده شد ولی متاسفانه این طرح هچنان معلق است.

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: این طرح یکی مهمترین طرحهای حوزه نفتی در استان ایلام است که می تواند نقش تاثیر گذاری در شهرستان و استان در بحث اشتغال داشته باشد.

وی بیان داشت: پس از سالها قرار است که این طرح توسط صندوق بازنشستگان وزارت نفت اجرایی شود که در آینده ای نزدیک پس از مراحل قانونی ساخت آن شروع می شود.

احمدی سر استان ایلام برای توسعه و پویایی نیازمند سرمایه گذاری است که در این بین مشکلات حوزه زیرساختهای استان نظیر راه، فرودگاه، راه آهن و ...باید مرتفع شود. مایه گذاری در استان ایلام را یکی از مهمترین مشکلات استان ذکر کرد و گفت: برای این مهم باید زیرساختهای استان تکمیل شود.

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس گفت: استان ایلام برای توسعه و پویایی نیازمند سرمایه گذاری است که در این بین مشکلات حوزه زیرساختهای استان نظیر راه، فرودگاه، راه آهن و ...باید رفع شود.

وی بیان داشت: هم اکنون تلاش های خوبی برای اجرایی شدن راه آهن دهلران اندیمشک، پتروشیمی دهلران، توسعه راه های استان، تجهیز امکانات پزشکی و...در حال انجام است.

صدها طرح در استان ایلام هنوز در رکود هستند

احمد شوهانی دیگر نماینده مردم استان در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات استان ایلام در بخش صنعت است که هم اکنون طرحهای مختلفی در سطح استان تعطیل شده است.

وی بیان داشت: عمده مشکلات طرحهای صنعتی استان بحث نقدینگی است که باعث شده صنعت استان ایلام هم اکنون از وضعیت خوبی برخوردار نباشد.

این نماینده بیان داشت: همواره استان ایلام از نبود سرمایه گذاری و بیکاری رنج می برد که با توجه به اصل ۴۴، دولت باید بیشتر به طرحهای سرمایه گذاری در استان توجه کند.

وی توسعه راه آهن، بزرگراه و جاده را از دیگر ضروریات استان برشمرد و گفت: هم اکنون طرحهای خوبی در این زمینه در دست اجراست که امیدواریم منجر به توسعه استان شود.

شوهانی اجرای سامانه گرمسیری و سدهای متعدد استان ایلام را یکی دیگر از مهمترین اولویتهای استان ذکر کرد و گفت: هم اکنون بخش کشاورزی و آب بابد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مرز مهران به عنوان یک ظرفیت بزرگ در استان ایلام هم اکنون به منظقه آزاد تجاری تبدیل شده که باید شرایط و زیرساختهای لازم در این مرز برای حضور سرمایه گذران فراهم شود که از جمله نیازهای شهرستان بحث فرودگاه است.

چندین کارخانه سیمان در استان،تعدادی پروژه پتروشیمی ، هشت کارخانه صنعتی، جندین شهرک صنعتی ، پروژهای راهسازی و...همه و همه طرحهای کلیدی استان ایلام هستند که به رغم شعارها برای جذب سرمایه گذاری و افزایش اعتبارات در استان چند سال از برنامه های پیش بینی شده عقب هستند و حتی تعدادی از طرحها نیز به طور کلی تعطیل شده است.

با این حال باید گفت محرومیت استان ایلام از گذشته های بسیار دور شکل گرفته و حالا هم ادامه دارد و این دولتها هستند که باید راهکاری جدی برای جلوگیری از افزایش محرومیت استان در نظر بگیرند.

کد N749911

وبگردی