آفتاب

انتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی از خلأ قانونی در بخش معدن

انتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی از خلأ قانونی در بخش معدن

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی گفت: خلاء قانونی در بخش معدن وجود دارد.

«مرتضی رنجی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، افزود: در راستای توسعه و تخریب حفاظت محیط زیست قانون جامعی وجود ندارد که این مهم باعث عدم توسعه و رشد معادن استان می‌شود.

وی با تأکید بر عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی از بخش معدن اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تنها وظیفه صدور پروانه را برعهده دارد، هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله منابع طبیعی از بخش معدن حمایت نکرده که در این میان تنها معدن کاران متضرر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت معدنی، منابع طبیعی و نمایندگان کمیسیون‌های مرتبط به جای برطرف کردن این مشکل و تشکیل کمیته، حل معضل را به کارشناسان استانی واگذار می‌کنند که عواقب آن را معدن‌کاران متقبل می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که مرکز سنگ ایران شمس آباد تهران، محمود آباد اصفهان و محلات هستند، اظهار کرد: متأسفانه آذربایجان‌غربی تنها در تولید سنگ خام رتبه بالایی دارد اما در تجارت سنگ‌های فرآوری شده حائز رتبه نیست.

رنجی گفت: متأسفانه در استان بازاریاب خوبی نداریم که این علل باعث شده در بازارهای بین‌المللی نفوذ نداشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که در خصوص واردات ماشین‌آلات به روز و فناوری نوین در استان مشکلات اساسی وجود دارد، افزود: این مشکل گاهاً باعث می‌شود تولیدات استانی با بازارهای جهانی هم‌خوانی نداشته باشد.

رنجی با بیان این‌که راهکار برون‌رفت مشکل تجارت و صادرات سنگ تشکیل کنسرسیوم مواد معدنی است، تصریح کرد: متأسفانه بخش دولتی نیز در این راستا مدیریت و برنامه‌ریزی درستی ندارد که این امر نیازمند حمایت بخش دولتی و خصوصی است.

وی در خصوص کم و کیف نمایشگاه سنگ و صنایع معدنی اظهار کرد: در برگزاری نمایشگاه نواقصی از قبیل مناسب نبودن زمان برگزاری و اطلاع‌رسانی ضعیف و حضور کم‌رنگ بازدیدکنندگان غیربومی و خارجی وجود داشت اما با همه‌ی این اوصاف تجربه خوبی بود تا در آینده بهتر از این عمل کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی یادآور شد: نمایشگاه تخصصی سنگ و صنایع معدنی نشان داد که استان پتانسیل‌های زیادی دارد و می‌توان در زمینه تجارت با حمایت مسئولان ذی‌ربط قدم‌های اساسی برداشت.

انتهای پیام

کد N749894

وبگردی