آفتاب
اکبر اکسیر:

نگذاریم به شعر مخفی دامن زده شود

نگذاریم به شعر مخفی دامن زده شود

اکبر اکسیر با انتقاد از وضعیت اهل قلم، خواستار این شد که فضا به گونه‌ای فراهم شود که به‌جای فعالیت در فضای مجازی، امکان عرضه‌ آثار باشد و به شعر مخفی دامن زده نشود.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا در ارزیابی‌اش از وضعیت ادبیات در سالی که گذشت، اظهار کرد: می‌توانم بگویم شکفتگی خاص ادبی نمی‌بینم. به اندازه سوسیس و کالباس برای‌ شاعر و نویسنده ارزش قائل شوند و همان‌طور که به شیر مدرسه‌ها توجه می‌کنند به شعر مدرسه‌ها هم برسند. شعرها نباید آبکی توزیع شود چرا که بنیان ما شعر است. به من که در شهرستان هستم جز یکی - دو مورد مجله که بخش‌هایی از آن‌ها به ادبیات می‌پردازد مجله‌ای نمی‌رسد. ارشاد باید دوباره به سراغ مجله‌های وزین ادبی برود و با حمایتش آن‌ها را زنده کند.

او در ادامه گفت: ادبیات ما در سالی که گذشت با توجه به نشانه‌هایی که از آن دیده می‌شود در مسیر رو به رشدی است. البته هنوز در زمینه ممیزی کتاب با این‌که وزیر ارشاد دستوراتی داده که جانب اهل وفا نگه دارند، مشکلاتی وجود دارد. کتاب‌هایی منتشر شده اما خیلی از کسانی که سال‌هاست چوب نام‌شان را می‌خورند و شاید کارشان مشکلی نداشته باشد، هنوز منتظرند. امیدوارم اداره کتاب شجاعت آن را داشته باشد که همه را محرم بداند و بین سیاه و سفید و خاکستری خط‌کشی نکند.

او همچنین بیان کرد: همه کسانی که قلم به دست دارند و در حوزه ادبیات فعال‌اند، متعلق به این آب و خاک‌اند. باید ظرفیت‌ها را بیش‌تر کرد تا این عزیزان تولیدات‌شان را به مخاطبان برسانند. البته منظور من، افکار علیه منافع ملی نیست. کسانی که شعر و قصه می‌نویسند و عمری است در این عرصه قلم می‌زنند این روزها از رسانه‌های مجازی سر درآورده‌اند. باید توجه داشته باشیم به جای این‌که این افراد بروند و در فضای مجازی فعالیت کنند و به شعر مخفی دامن بزنند با روحیه عالی به استقبال آن‌ها برویم و بهارِ در راه را به سال شکفتن‌های ادبی تبدیل کنیم چرا که ما را به شعر و ادب می‌شناسند.

اکسیر گفت: متأسفانه این روزها در نشریه‌ها، ستون‌های مهم ادبی دیده نمی‌شود.صفحه‌های گاه‌گداری نمی‌تواند ویترین ادبی ما باشد. ارشاد باید با یارانه‌ها به حمایت نشریه‌های ادبی برود. در گذشته مجله‌های ادبی را می‌خریدند و در کتابخانه‌های کل ایران پخش می‌کردند، اما یارانه که قطع شد نشریه‌های وزین و برتر از کار بازایستادند و به ورطه سکوت و رکود دچار شدند.

او همچنین اظهار کرد: مثلا رادیو فرهنگ برنامه‌های ادبی خوبی دارد منتها افراد آن‌جا به خودسانسوری عجیبی رسیده‌اند. با من مصاحبه کردند و بعد شعرها را از وسط قطع کردند که اصلا مفهوم نداشت. باید ترس را از اهل شعر و ادب امروز ایران حذف کنیم. درگیر خودسانسوری هستیم و با این وضعیت شعر رشد نمی‌کند. باید به شاعر، سردبیر و روزنامه‌نگار آزادی عمل داده شود تا کارشان را درست انجام دهند. انسان خائن قلم به دست نمی‌گیرد.

این شاعر ساکن آستارا با انتقاد از وضعیت شعر طنز در فرهنگسراها گفت: چند وقت پیش ابوالفضل زرویی نصرآباد گله کرده بود چرا محافل شعر طنز ما به گند کشیده شده و با حرف‌های سخیف می‌خواهند مردم را بخندانند. طرفداران طنز شریف از این موضوع آسیب دیده‌اند؛ از این‌که طنزهایی ارائه می‌شود که نمی‌توانیم آن‌ها را جلو خانواده بخوانیم. خنده‌گیری به زور از مشتری دست به نقد سالن‌ها دردی دوا نمی‌کند. به جای سیاه‌لشکر در فضای ادبی به سردبیران فرهیخته نیاز داریم و استفاده از شاعران بزرگ در جشنواره‌ها که خون دل خورده‌اند. وقتی بزرگ‌ها کنار گذاشته می‌شوند میان‌مایه‌ها سر کار می‌آیند.

اکسیر گفت: آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حوزه موسیقی پاپ و سینما کارهای خوبی انجام داده‌اند. در حوزه کتاب هم دارد کارهایی انجام می‌شود. اما این‌ها به چشم جامعه نمی‌آید. ولی مثلا کارهای وزیر بهداشت درباره خدمات بهداشتی دیده می‌شود.

این شاعر در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: سال 93 سال کاشت ادبی ما بود و شاید در سال 94 این زحمت‌ها پشت جلسه‌های اداری گل کند و شاهد کتاب‌های برتر در کتاب‌فروشی‌ها باشیم. امروزه همه در جامعه برای پول کار می‌کنند، اما شاعر و نویسنده و مترجم در این مملکت تنها قشری است که این‌گونه نیست. من این‌جا می‌خواهم از همسران این افراد دادخواهی خاصی کنم که بدبختی‌های همسران‌شان را تحمل می‌کنند؛ اما باید بگویم در سال‌های بعد یک روز جامعه به همسران شما خواهد بالید و شاعر و نویسنده برترین موجودات خواهند بود.

انتهای پیام

کد N749693

وبگردی