آفتاب

خبرهایی از حوزه هنرهای تجسمی

خبرهایی از حوزه هنرهای تجسمی

تفکر حسی و تأثیر آن در خلق فضای معماری در نشستی با حضور چند معمار و استاد دانشگاه بررسی شد.

به گزارش ایسنا، ناصر فکوهی - انسان‌شناس، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - در نشست «تفکر حسی و خلق فضای معماری» که به‌مناسبت روز مهندس در دانشکده سوره برگزار شد، به ارتباط میان کالبد شهری و عوامل حسی اشاره کرد و گفت: شهر قبل از این‌که کاربردی باشد، مفهومی زنده است که کنشگران در آن در حال مبادله هستند و این‌ها هستند که شهر را می‌سازند. البته میان کالبد شهری و عوامل حسی یعنی چشم، دست و مغز، رابطه‌ای وجود دارد که شهر را می‌سازد. بنابراین شهر را نباید در کالبدهای آن تعریف کرد.

او ادامه داد: آن چیزی که انسان‌ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارد تفاوت‌های‌شان است و سیستمی که باید سیستم اجتماعی را کنترل کند که در این مرحله، سیستم حسی نقش مهمی بازی می‌کند، ولی در نهایت سیستم‌های انسانی و شهر باید به انسان‌ها حق بدهند.

محمد منصور فلامکی - مدرس دانشگاه و پیشکسوت معماری در ایران - از دیگر سخنرانان این نشست بود که با بیان این‌که مشکل اساسی در معماری از آنجاست که معماران نمی‌دانند چه بر آن‌ها حاکم است، اظهار کرد: آن‌ها آنچه با چشم می‌بینند تکرار می‌کنند و در نهایت دست، آنچه را که از مغز می‌گذرد ترسیم می‌کند. ما در معماری مفهومی داریم که برخی معماران دارای دست قوی هستند، یعنی آنچه را که در ذهن دارند به خوبی ترسیم می‌کنند. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که سه جزء حسی یعنی چشم، دست و ذهن باید هر سه با یکدیگر هماهنگ باشند تا با یکدیگر همکاری کنند و در این راستا آنچه باید تقویت شود، دست است.

وی همچنین مهم‌ترین ابزارها را در معماری مطلوب، اندازه و مقدار دانست و گفت: معماران جوان، امروز فکر می‌کنند به تمام آن‌ها آگاهی دارند. به‌عنوان مثال بسیاری از معماران فکر می‌کنند مقیاس یک‌صدم بهترین مقیاس در واحد اندازه‌گیری معماری است، در صورتی که به واقع این‌گونه نیست. از سوی دیگر باید دانست که فضا، وجود خارجی ندارد که تعریف شود، بلکه فضا بر ذهن می‌نشیند و با ابزار به میدان می‌آید، حال سخت‌ترین گذار در معماری زمانی است که معماران از تمام ابزارهای معماری یعنی تکنولوژی بهره می‌برند.

فلامکی تکنولوژی را توسط سه فضای فکری، تغزل، آفرینش و زیبایی قابل استفاده دانست و اظهار کرد: حال قرار دادن این سه در کنار هم از هنرهای یک معمار است که به‌صورت مقیاس و اندازه و تکلیف هر شخص با خودش از طریق روند حسی به خلق اثر می‌پردازد.

در پایان، دکتر علی اکبری - استاد دانشکده معماری سوره - آموزش تفکر حسی را در دانشگاه‌ها لازم دانست و گفت: با مطالعه در این زمینه می‌توان به این ممکن دست پیدا کرد، چراکه در 10 سال اخیر، معماری ما دیگر حسی نیست، بلکه تفکر دیجیتال شده است. از این حس بازگشت به تفکر حسی مهم است، به‌طوری که انسان خودش را کنار کشیده و اجازه داده کامپیوتر به جای او فکر کند.

فروش 154 تابلوی کوچک در روز اول

به گزارش ایسنا، نمایشگاه چهارمین فروش «تابلوهای کوچک» در اولین روز افتتاحیه خود، 154 اثر فروخت.

چهارمین نمایشگاه «تابلوهای کوچک» با هدف جمع‌آوری مجموعه آثاری که ارزش هنری آن‌ها را اندازه اثر تعیین نمی‌کند با نمایش آثار بیش از 1300 اثر از 340 هنرمند برپا شده است. در افتتاحیه این نمایشگاه، 154 اثر در ساعات اولیه بازدید از سوی علاقه‌مندان هنر خریده شد که در این میان، 13 اثر از علیرضا اکبری جاوید، 10 اثر از محمد خلیلی و 7 اثر از امیر کبیرنژاد در این نمایشگاه پیشتازی کردند.

آریا اقبال - مدیر گالری آریا - در حاشیه افتتاحیه گفت: چون در دوره‌های قبل هم به همین میزان استقبال از طرف مخاطب را شاهد بودیم واقعا نمی‌توانم بگویم استقبال در این دوره بالاتر از دوره‌های قبل بوده، اما این اطمینان را می‌دهم که کیفیت آثار این دوره و سطح نمایشگاه رشد کیفی بسیار خوبی داشته است.

وی ادامه داد: این اساس کار ماست که هر دوره را حرفه‌ای‌تر برگزار کنیم. برای همین شما می‌بینید علاوه بر این‌که در افتتاحیه از هنرمندان بنام آثاری به فروش رفته از هنرمندی که شاید هیچ کسی هم او را در حال حاضر نشناسد، آثار به فروش رفته و در واقع خریداران براساس کیفیت آثار را خریداری می‌کنند. تلاش کرده‎ایم که حتی آثار متوسط نیز در این نمایشگاه جایی نداشته باشند.

آثار چهارمین نمایشگاه «تابلوهای کوچک» بین 100 تا 500 هزار تومان قیمت ثابت دارند و هر اثری که به فروش می‌رسد، اثر دیگری جایگزین آن می‌شود.

به گفته مدیر گالری «آریا» بنای این نمایشگاه قیمت‌گذاری آثار، پایین‌تر از قیمت واقعی بازار است تا قدرت خرید مردم عادی بالا برود.

در این نمایشگاه، آثاری از محمدابراهیم جعفری، رضا بانگیز، همایون سلیمی، کامبیز درمبخش، بهزاد شیشه‌گران، رضا هدایت، فرح ابوالقاسم، فرشته ستایش، علی ندایی، کتایون مقدم، مرتضی اسدی، همایون موسوی و ... روی دیوار رفته است.

نمایشگاه چهارمین دوره «تابلوهای کوچک» تا ۲۲ اسفندماه در گالری آریا به نشانی خیابان ولیعصر، بالا‌تر از سه‌راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰ برپاست.

نشست «هویت فرهنگی، پوستر شهری و گرافیک اجتماعی» برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، موزه‌ی «دکتر سندوزی» در ادامه‌ی برگزاری نشست‌های پژوهشی هنر و شهر 11 اسفند نشستی را با عنوان «هویت فرهنگی، پوستر شهری و گرافیک اجتماعی» برگزار می‌کند.

در این نشست قباد شیوا - استاد برجسته‌ی گرافیک - درباره‌ی هویت فرهنگی و نسبت آن با پوسترهای شهری و مسعود سپهر - استاد گرافیک - درباره‌ی هویت، فرهنگ و گرافیک اجتماعی سخنرانی خواهند کرد.

این نشست دوشنبه، 11 اسفند ساعت 17 در موزه‌ی دکتر سندوزی به نشانی میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان دوازدهم، پلاک 2 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‎توانند با شماره تلفن موزه 88527041 تماس بگیرند.

نمایشگاه «چلیپا» در گالری ابن‌سینا

به گزارش ایسنا، نمایشگاه منتخب آثار عکس و نقاشی حلقه هنر تطبیقی هنرمندان ایران از 9 اسفندماه به‌مدت یک هفته در گالری فرهنگسرای «ابن‌سینا» برپا می‌شود.

گروه هنر تطبیقی شامل هنرمندان و پژوهشگران هنر نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ به ریاست دکتر نامورمطلق در فرهنگستان هنر تشکیل شد و از سال ۸۸ فعالیت خود را به‌صورت مستقل پی گرفته است. این گروه با برگزاری جلسات، کارگاه‌های تخصصی و نشست‌های علمی و هم‌اندیشی‌های متعدد و تعامل و تبادل افکار و برقراری ارتباط با اندیشمندان و مراکز و مجامع هنری داخلی و خارجی، توانسته است راه حل‌هایی را برای مطالعات هنر تطبیقی و روش‌های هنر تطبیقی ارائه کند.

پیشنهاد تأسیس رشته هنر تطبیقی در مقطع تحصیلات تکمیلی به وزارت علوم، برگزاری نشست‌های هنر تطبیقی، «دیگری در هنر» و ... و نیز انتشار کتاب‌های «مجموعه مقالات هنر تطبیقی» (1388)، «دانش‌های تطبیقی» (1389)، «هنر تطبیقی در طاق بستان» (1390) برخی از فعالیت‌های پژوهشی این گروه است.

نمایشگاه حاضر اولین نمایشگاه گروهی آثار هنری برخی از اعضای حلقه هنر تطبیقی محسوب می‌شود که با عنوان «چلیپا» ارائه شده است. هریک از این هنرمندان پیش‌تر در نمایشگاه‌های مختلف هنری حضور داشته و آثارشان را به نمایش گذاشته‌اند، اما به‌عنوان گروه هنر تطبیقی نخستین نمایشگاه گروهی‌شان را تجربه می‌کنند.

شهروندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه که تا 14 اسفندماه ادامه خواهد داشت، به فرهنگسرای ابن‌سینا واقع در شهرک قدس، فاز یک، خیابان ایران زمین شمالی، مراجعه و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 8-88366366 تماس بگیرند.

انتهای پیام

کد N749588

وبگردی