آفتاب
انصاری:

پرونده هسته ای ایران از حالت امنیتی به دیپلماتیک تغییر وضعیت داد

پرونده هسته ای ایران از حالت امنیتی به دیپلماتیک تغییر وضعیت داد

مشهد- نماینده سابق مشهد و عضو شورای فعلی شهر تهران در مراسم مناظره با قدیری ابیانه گفت: هنر تیم مذاکره کننده موجب تغییر وضعیت پرونده هسته ای ایران از حالت امنیتی به دیپلماتیک شد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا انصاری عصر شنبه در جلسه مناظره با محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه پرونده هسته ای ایران بیش از ۱۲ سال است به صورت امنیتی در جریان بود بیان کرد: نخستین هنری که تیم مذاکره کننده جدید بروز داد تغییر وضعیت پرونده هسته ای ایران از حالت امنیتی به صورت دیپلماتیک بود.

وی طولانی شدن مذاکرات را دلیل اهمیت آن در عرصه بین المللی دانست و گفت: این دومین پرونده مهم جهانی است اولین پرونده مربوط به زمان جنگ سرد بود که مذاکرات مربوط به آن بیش از ۱۲ سال طول کشید و مذاکرات پرونده هسته ای ایران دارد وارد سیزدهمین سال خود می شود.

انصاری خروج پرونده هسته ای را از سازمان امنیت ملی دلیل ورود ایران در چند بعد سیاسی بین المللی عنوان کرد و گفت: توانستیم با خارج کردن پرونده هسته ای از سازمان امنیت ملی، ایران هراسی را از دستور کار دشمنان خارج کنیم.

وی ادامه داد: آنها با بحث ایران هراسی ایران را مانند غولی در میان افکار عمومی ساخته بودند که هیچ راهی برای مذاکره با او نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سخنان قدیری ابیانه گفت: پرونده هسته ای ایران پرونده ای گره خورده به امنیت ملی است.

وی بیان کرد: بحث هایی که در سطح کارشناسی و تخصصی در موضوع پرونده هسته ای ایران صورت می گیرد به صورت کامل رسانه ای نمی شود و همین امر باعث شده تا نخبگان و جامعه دانشگاهی از واقعیت ها به طور کامل اگاه نشوند.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر مولفه های قدرت را مدنظر قرار دهیم برای این که یک نظام یا کشور اقتدار لازم را برای مسائل داخلی و خارجی داشته باشد تنها به قدرت نظامی، فرهنگی یا اجتماعی نیاز ندارد بلکه مجموع این ها می توانند قدرت را در یک کشور به وجود آورند.

وی با بیان اینکه توانمندی نظامی ایران به برکت ۸ سال دفاع مقدس ایجاد شده است گفت: در حال حاضر نیازمند هنر دیپلماسی هستیم.

انصاری گفت: چیزی که در عرصه سیاسی در دنیا مورد توجه است بحث هنر دیپلماسی است و این که یک کشور با چه رفتار و گفتار سیاسی و دیپلماسی مسائل خود را در عرصه بین المللی مطرح می کند.

هنر دیپلماسی ضعیف است

وی با بیان اینکه در طول ۱۰۰ سال اخیر در حوزه هنر دیپلماسی ضعف جدی داشتیم گفت: همزمان با قرارداد ترکمانچای در چین طی قراردادی ۹۹ ساله هنگ کنگ از چین جدا شد و اکنون چین توانسته با استفاده از همین هنر دیپلماسی هنک کنگ را به سرزمین خود برگرداند.

انصاری ادامه داد: به رغم اینکه قرارداد ما در ترکمانچای ۹۹ ساله بوده ما نتوانستیم از این هنر دیپلماسی در این زمینه استفاده کنیم و منطقه قفقاز را به کشور برگردانیم.

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید یکی از متخصص ترین تیم ها در عرصه دیپلماسی را بر رسیدگی به پرونده هسته ای ایران گمارده است گفت: از سال ۳۵ که تجهیزات هسته ای توسط آمریکا به ایران آورده شد طی قراردادهایی با امریکا و آلمان صورت گرفت که طی آن ها هیچ ایرانی اجازه ورود به تجهیزات هسته ای را نداشت.

اشکالی در مذاکره با دشمن وجود ندارد

انصاری با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد با دشمنان با حفظ اصول و رودر رو مذاکره کنیم گفت: شناخت نقاط ضعف و قوت دشمن در بعد مذاکره می تواند نقش بسیار استراتژیک داشته باشد که ما توانستیم به آن دست پیدا کنیم.

وی یکی از نقاط ضعف ایران در پرونده هسته ای چگونگی تبلیغ در داخل کشور عنوان کرد و گفت: ما بیاد در داخل کشور افکار عمومی را اقناع کنیم تا بتوانیم با آرامش داخلی با اقتدار بیشتری در بحث هسته ای وارد شویم.

انصاری یکی از نقاط ضعف دشمن را وجود چهار میلیون بیکار در اروپا و آمریکا و اسرائیل دانست و گفت: اگر غرب به توافق عادلانه ای با ایران نرسد با مشکلات اقتصادی عدیده ای از درون خود مواجه خواهد شد.

وی در پاسخ به اظهارات قدیری ابیانه مبنی بر این که نباید از مخالفت ها و انتقادهای داخلی که با تیم هسته ای می شود جلوگیری کرد گفت: گروه های فشار داخلی باید وجود داشته باشد اما باید محدود به نهادهای دانشجویی و مردمی باشد نه این که از تریبون های رسمی مانند نماز جمعه تیم هسته ای را مورد انتقاد شدید قرار دهیم.

انصاری با  اشاره به حصر موسوی گفت: چرخ های کشور باید به حرکت در آیند و از همه ظرفیت های فکری و سرمایه ها باید استفاده کنیم.

قطعنامه های سازمان ملل شوخی نیست

انصاری با بیان این که معتقدم بیش از ۷۰ درصد مردم اصلاح طلب هستند گفت: قطعنامه های سازمان ملل شوخی نیست که مانند کاغذپاره تلقی شود و احمدی نژاد با شعارهایی که می داد کوهی از مشکلات را بردوش تیم هسته ای ایران می گذاشت.

وی با اشاره به صدور ۶ قطعنامه علیه ایران در دوران احمدی نژاد گفت: فصل هفتم قطعنامه ۱۹۲۹ بسیار الزام اور است و تحریم های بسیاری جدی را به وجود آورده است.

انصاری گفت: با این حال تیم مذاکره کننده فعلی در کمتر از سه ماه مذاکرات را به جایی رساند که با عقد توافق نامه ژنو برای دو طرف الزاماتی ایجاد کرد.

وی با تأکید بر این که به دنبال نظامی کردن تجهیزات هسته ای نیستیم گفت: یکی از مولفه های توسعه رعایت آزادی قانونی و مشروع افراد است گه باعث توسعه در بعد سیاسی می شود و با اظهارنظر مخالفان و گروه های مختلف است که می توان به توسعه دست یافت.

زخم فتنه نیاز به التیام دارد

انصاری صحبت کردن درباره فتنه را دکانی برای اشخاصی دانست که حرفی برای گفتن ندارند و ادامه داد: فتنه مانند زخمی است که جامعه باید به فکر التیام آن باشد نه این که با تازه نگه داشتن آن باعث عمیق تر و بزرگتر شدن آن شود.

وی وفاقی که در سال ۹۲ میان اصلاح طلبان صورت گرفت را محصول سال ۸۸ دانست و گفت: ما معتقدیم که در عرصه سیاسی باید حرکت مداوم داشته باشیم و از ورود جریان های مخالف نترسیم و اگر ایمنی و آگاهی کامل داشته باشیم می توانیم دربرابر جریان های مخالف مقاومت کنیم.

وی افزود: معتقدم اگر همگرایی میان گروه های سیاسی مختلف در چارچوب تعقل به وجود آید می توانیم جلوی تندروی هایی  را که در چند سال گذشته در کشور رخ داد بگیریم.

رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان نباید به دشمنی تبدیل شود

انصاری گفت: در بحث فساد مشکلاتی داریم که یکی از آنها بحث فساد ساختاری است که امروز در همه جا با حق حساب دادن کار قانونی انجام می شود اما بدون آن فعالیت های قانونی غیرقانونی جلوه داده می شوند.

وی به سخنان هاشمی مبنی بر این که مردم عمق فساد در کشور را به خاطر مصالح امنیتی نمی بیینند گفت: طبق قوانین موجود در کشور شخصی که قصد فعالیت در مشاغل دولتی را دارد نباید به کارهای تجاری مشغول باشد.

وی خواستار رفتار صادقانه و منطقی از هر دو طرف اصلاح طلب و اصول گرا شد و گفت: رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان نباید به دشمنی تدبیل شود.

انصاری با بیان این که باید مراقب اشخاصی که بیش از دیگران دم از فتنه می زنند باشیم گفت: همین افراد خود باعث بروز فتنه های بزرگتر در جامعه خواهند شد.

کد N749572

وبگردی