آفتاب

انتخابات پارلمانی استونی فردا برگزار می‌شود

انتخابات پارلمانی استونی فردا برگزار می‌شود

استونی در حالی فردا (یکشنبه) شاهد انتخابات پارلمانی خواهد بود که حزب مورد حمایت قومیت‌های روس این کشور حوزه بالتیک، قرار است دولت راست‌میانه حاکم را به چالش بکشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مساله امنیت اصلی‌ترین نگرانی رای‌دهندگان استونی است و این موضوع خصوصا پس از مداخله روسیه در اوکراین اهمیت بیشتری یافته است. اگرچه استونی عضو ناتوست اما به عنوان یک کشور شوروی سابق حدود یک‌چهارم جمعیت 3 / 1 میلیونی آن را ساکنانی با قومیت روس تشکیل می‌دهند.

سیاست امنیتی موضوعی بسیار نادر است که اکثر احزاب سیاسی اصلی بر سر آن توافق دارند. تمام آنها خواستار تجدیدنظر در هزینه‌های دفاعی و حضور پررنگ نیروهای ناتو در استونی هستند. با این وجود، اپوزیسیون استونی موسوم به "حزب مرکزی" عمدتا گزینه مورد نظر قومیت‌ روس است و به رویکردی دوستانه‌تر در قبال مسکو و روابط متعادل با غرب تمایل دارد.

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که حزب مرکزی به رهبری شهردار تالین به نام "ادگار ساویسار" دور اول انتخابات را با کسب 25 درصد آراء به پایان می‌رساند. سایر احزاب مهم از جمله حزب راست میانه "اصلاحات" به رهبری تاوی رویواس، نخست‌وزیر استونی، حزب محافظه‌کار آی آر ال (IRL) و حزب میانه سوسیال دموکرات‌ها به دلیل رابطه نزدیک حزب مرکزی با مسکو قبول نکردند که به آن بپیوندند.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که دو حزب جدید 5 درصد لازم را برای ورود به پارلمان 101 کرسی استونی بدست می‌آورند. ائتلاف کنونی دو حزبی استونی متشکل از حزب اصلاح و سوسیال دموکرات‌ها با 52 قانونگذار اکثریت شکننده را در اختیار دارند.

بیش از 80 هزار تن از 330 هزار قومیت روسی نمی‌توانند در انتخابات استونی شرکت کنند چرا که حق شهروندی این کشور را ندارند.

انتهای پیام

کد N749387

وبگردی