آفتاب

موخیکا: بازنشتگی در کار نخواهد بود/ مداخله خارجی در ونزوئلا همچون کودتا است

موخیکا: بازنشتگی در کار نخواهد بود/ مداخله خارجی در ونزوئلا همچون کودتا است

رئیس‌جمهور محبوب و در حال کناره‌گیری اروگوئه همان‌طور که انتظارش می‌رفت به شیوه منحصر به فرد خودش زمام امور را واگذار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، خوزه موخیکا 79 ساله، رئیس‌جمهور محبوب اروگوئه دو روز پیش از مراسم تحلیف جانشینش گفت: من تمامی مردم اوروگوئه را به صورت سمبلیک به آغوش می‌کشم.

وی در جریان مراسم برگزار شده در «کاخ استقلال» واقع در پایتخت اروگوئه گفت: من از تمامی هموطنانمان به خاطر اینکه در پنج سال گذشته مرا همراهی کرده‌اند، تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم تا نهایت همکاری را با دولت جدید داشته باشند.

موخیکا که به عنوان فقیرترین رئیس‌جمهور جهان محسوب می‌شود و در اروگوئه به «په په» معروف است از مارس 2010 میلادی که زمام امور کشور را به دست گرفت، از چریک سابق به رئیس‌جمهور اوروگوئه تبدیل و به عنوان «خدمتگزار قابل اعتماد مردم» مشهور شد.

موخیکا در دوران ریاست‌جمهوری‌اش 90 درصد از حقوقش را به برنامه ساخت مسکن دولتی اختصاص داد و به همراه همسرش به زندگی در مزرعه ساده خود در حومه پایتخت ادامه داد.

موخیکا گفت: من فقیر نیستم. فقیر کسی است که پول بسیاری برای زندگی نیاز داشته باشد. من به اندازه کفایت دارم.

ناظران موافقند که موخیکا اقتصاد را به صورت مسوولانه‌ای مدیریت کرده و سبب شده تا اقتصاد اوروگوئه سه درصد رشد داشته باشد. سیاست‌های وی همچنین میزان فقر را 11.5 درصد و نرخ بیکاری را 6.6 درصد کاهش داده است.

وی همچنین برنامه تنوع انرژی را به راه انداخت که مزارع بادی را ایجاد کرد.

موخیکا همچنین استراتژی به کار گرفته شده در ونزوئلا را با استراتژی که در اوکراین استفاده شد مقایسه کرد و گفت، مداخله خارجی در ونزوئلا برابر با یک کودتا است.

موخیکا تلاش‌ها برای متزلزل کردن دولت منتخب نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را با استراتژی به کار رفته در دیگر کشورها همچون صربستان، اوکراین و تعدادی از کشورهای عربی مقایسه کرد.

وی گفت: تاکتیک‌های توصیف شده توسط جین شارب، استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه ماساچوست و نامزد جایزه صلح نوبل در ونزوئلا به کار گرفته شده‌اند. ایده‌های شارب به طور گسترده با تغییر حکومت سروکار دارد که به گفته موخیکا به طور موفقیت‌آمیزی برای نخستین‌بار در صربستان و سپس در بهار عربی و بعد برای سرنگونی دولت اوکراین استفاده شد.

جین شارب، بنیانگذار موسسه آلبرت انیشتین است که آن را با هدف گسترش تحقیق، مطالعه و آموزش در زمینه استراتژی‌های مقابله بی‌خشونت با دیکتاتورها، نسل‌کشی و جنگ بنا گذاشت.

تحت ریاست‌جمهوری موخیکا، اوروگوئه روابط نزدیکتری را با همسایگان منطقه‌ای به ویژه آرژانتین برقرار کرد.

موخیکا با 65 درصد میزان محبوبیت قدرت را واگذار می‌کند و همچنان در سیاست فعال خواهد بود چراکه در انتخابات پارلمانی اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان سناتور انتخاب شد.

وی گفت: اگر جسمم اجازه دهد بازنشستگی در کار نخواهد بود. نه به دلیل اینکه سناتور شده‌ام بلکه به دلیل آنکه از 14 سالگی یک چریک بودم و نمی‌توانم بیکار بمانم.

انتهای پیام

کد N749331

وبگردی