آفتاب

مخالفت چین با پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا علیه سودان جنوبی

مخالفت چین با پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا علیه سودان جنوبی

دولت پکن اعلام کرد، این کشور با پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا درباره آغاز تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه افرادی که در سودان جنوبی رسیدن به صلح را دشوار و ایجاد آشوب می‌کنند، مخالف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "لیو جییی"، نماینده چین در سازمان ملل در این رابطه گفت، هیچ منطقی پشت قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا قرار ندارد. آن هم در زمانی که دولت تحت رهبری "سالوا کر" برای رسیدن به یک توافق صلح در حال مذاکره با "ریک مچار"، رهبر شورشیان این کشور است.

جییی در این باره افزود: آنها در حال گفت‌وگو هستند و اجرای اقدامات تنبیهی در حال حاضر چه پیامی را به آنها مخابره می‌کند؟ پیام درست یا پیام غلط؟ شورای امنیت سازمان ملل باید مشی مذاکره را ترویج کند و به بیش از یکسال جنگ که باعث ده‌ها هزار کشته و بیش از دو میلیون آواره شده، خاتمه دهد.

نماینده چین در سازمان ملل همچنین اعلام کرد، دو طرف مذاکره‌کننده در سودان جنوبی تقریبا در 90 درصد مسائل به توافق رسیده‌اند. 10 درصد باقی‌مانده مسائل دشواری را از جمله تقسیم قدرت و ساختار سیاسی یک دولت متحد را دربر می‌گیرد.

این در حالی است که آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای 15 عضوی امنیت سازمان ملل ارائه داد؛ پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به خودی خود تحریمی را علیه سودان جنوبی اعمال نمی‌کند اما زمینه و مکانیزم انجام آن را فراهم می‌آورد.

انتهای پیام

کد N749038

وبگردی