آفتاب

هشدار لاوروف درباره پیامد هر گونه "ماجراجویی نظامی" در سوریه

هشدار لاوروف درباره پیامد هر گونه "ماجراجویی نظامی" در سوریه

سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه هنوز فرصت ایجاد راه حل دائمی مسالمت آمیز برای بحران سوریه وجود دارد، هشدار داد، در صورتی که هر گونه "ماجراجویی نظامی" در سوریه صورت گیرد، آینده‌ای بسیار ناامیدکننده در انتظار این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی در جمع دانشجویان آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه گفت: در صورت عدم مانع تراشی در مسیر راهکار مسالمت آمیز در سوریه و اگر غرب به دنبال توجیهی برای استفاده از زور علیه دولت سوریه و یا تحریک بدتر از آن نباشد، من بر این باورم که امکان تحقق راهکار مسالمت آمیز کند در سوریه که بعدها قوی‌تر نیز خواهد شد، وجود دارد.

لاوروف افزود: اما در صورت هر گونه ماجراجویی نظامی در خاک سوریه آیند‌ه‌ی بسیار ناراحت کننده‌ای در انتظار این کشور خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه معتقد است که مخالفت آمریکا با انجام گفت‌وگو با دولت سوریه درباره مقابله با داعش اینگونه به ذهن خطور می‌کند که حملات ائتلاف در آینده نه تنها تروریست‌ها بلکه دولت سوریه و همه را هدف خواهد گرفت و توجیه‌شان نیز این خواهد بود که دولت بشار اسد غیرقانونی است.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: اینکه غرب سوریه را شریکی در زمینه نابودی سلاح‌های شیمیایی می‌داند اما این کشور را در مقابله با تروریسم‌ شریک خود در نظر نمی‌گیرد، تناقضی آشکار و دوگانگی در ملاک‌هاست و این گمان را ایجاد می‌کند که حملات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا مناطقی را هدف گرفته که تروریست‌ها به آنجا دسترسی ندارند و تحت کنترل دولت سوریه است.

وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات سوری - سوری گفت: روسیه بر مشارکت هر چه بیشتر نیروهای مخالف سوریه در دیدار بعدی بین مخالفان سوریه و دولت در مسکو حساب باز کرده است.

وی ادامه داد: ما اکنون خود را برای دیداری دیگر با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان گروه‌های مخالف سوریه و تقویت فعالیت مشترک با کشورهای منطقه از جمله مصر که در این زمینه فعالیت خوبی دارد و در راستای تقویت موضع‌گیری‌های سازنده مخالفان سوریه تلاش می‌کند، آماده می‌کنیم.

گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف، در تاریخ 2 مارس در حاشیه بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گاتیلف بدون اشاره به دستور جلسه این دیدار گفت: در این دیدار دو طرف درباره دور اول رایزنی‌های سوریه که در مسکو برگزار شد، تبادل نظر خواهند کرد.

این دیپلمات روسیه اعلام کرد که دور دوم این مذاکرات طرف‌های سوریه بر اساس تغییر شرایط احتمالا در ماه آوریل در مسکو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N748814

وبگردی