آفتاب

موضع‌گیری وزرای خارجه فرانسه و انگلیس علیه اسد

موضع‌گیری وزرای خارجه فرانسه و انگلیس علیه اسد

وزرای خارجه دو کشور انگلیس و فرانسه اعلام کردند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نباید بخشی از دولت آتی این کشور یا ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا باشد.

وزرای خارجه دو کشور انگلیس و فرانسه اعلام کردند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نباید بخشی از دولت آتی این کشور یا ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس و لوران فابیوس، همتای فرانسوی‌اش در بیانیه‌ای مشترک نظرات موجود درباره آشتی با بشار اسد را رد کرده و مدعی شدند این رهبر سوری از وحشت ناشی از داعش برای اهداف خود سوء استفاده می‌کند.

این بیانیه در حالی در دوره روزنامه الحیاه و لوموند منتشر شده است که کارشناسان پیش از آن سوالاتی را درباره آغاز مجدد روابط با دولت سوریه برای مبارزه با تهدیدات ناشی از داعش مطرح کرده بودند.

در ادامه این بیانیه مشترک، فابیوس و هاموند ضمن احترام به این دیدگاه خاطرنشان کردند: در زمینه افراط گری، بی‌عدالتی و استبداد، حکومت سوریه قبال قبول‌تر از آشوب و بلوا به نظر می‌رسد.

وزیران خارجه دو کشور فرانسه و انگلیس در ادامه اظهارات خود مدعی شدند: استفاده از اسد به عنوان یک راه حل برای افراط گرایی در حقیقت سوء‌برداشت درباره عوامل افراط گری است. سوری‌ها چون با حضور اسد آینده بهتری را برای خود در سوریه نمی‌بینند بیشتر به ورطه افراط گرایی کشیده شده؛ میانه‌روهای بیشتری از مشی میانه روی خارج و مرکزی برای افراط گرها در سوریه ایجاد می‌شود.

این در حالی است که چهار تن از نمایندگان پارلمان فرانسه هفته گذشته برای دیدار با رئیس جمهور اسد به سوریه سفر کردند.

همزمان لرد دانانت، رئیس سابق ارتش انگلیس گفته است که کشورهای مختلف برای شکست دادن داعش باید با اسد همکاری کنند. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل نیز پیشتر اعلام کرده بود که اسد باید در تلاش‌ها برای حل بحران نقش داشته باشد.

با این حال، هاموند و فابیوس معتقدند، ایجاد یک دولت جدید راه حل است؛ دولتی که متشکل از بخش‌هایی از ساختارهای دولت کنونی، ائتلاف ملی و شورشیان میانه‌رو باشد.

وزرای خارجه دو کشور انگلیس و فرانسه در پایان بیانیه خود نوشته‌اند: برای امنیت خودمان، ما باید گروه داعش را در سوریه نابود کنیم. ما به شریکی نیاز داریم که بتواند علیه افراط گرایی فعالیت کند. ما به یک راه حل سیاسی مذاکره شده نیاز داریم.

انتهای پیام

کد N748651

وبگردی