آفتاب
با ورود به خطوط قرمز هسته‌ای ایران

یک مقام ارشد آمریکایی: حصول توافق هسته‌ای در هفته جاری غیرمحتمل است

یک مقام ارشد آمریکایی: حصول توافق هسته‌ای در هفته جاری غیرمحتمل است

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است اما بعید است هفته جاری به توافق برسیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت چشمگیری داشته است اما اختلافات برای رسیدن به یک توافق هنوز به قوت خود باقی است.

به گزارش رویترز، این مقام آمریکایی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که قرار است هفته جاری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در مونترو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

دیدار مقامات ایران و آمریکا نیز با سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا همزمان شده است.

وی قرار است در سفر هفته جاری‌اش به واشنگتن علیه مذاکرات هسته‌ای در کنگره سخنرانی کند.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: من فکر می‌کنم چالش مخالفان حصول یک توافق هسته‌ای شامل بنیامین نتانیاهو این است که ثابت کنند چرا گزینه‌های جایگزین می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

وی در ادامه آخرین حرف آمریکا برای یک توافق هسته‌ای را اینگونه توصیف کرد: جلوگیری از تولید پلوتونیوم در سطح مناسب تسلیحات هسته‌ای در راکتور آب سنگین اراک و غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو که یک تاسیسات زیرزمینی به شمار می‌آید.

به گفته این مقام آمریکایی دیگر انتظارات آمریکا در مذاکرات هسته‌ای محدودیت غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران و اعمال رژیم بازرسی‌های سرزده در فعالیت‌های هسته‌ای تهران است به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود این کشور تاسیسات هسته‌ای محرمانه جدید ایجاد نخواهد کرد.

این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد: بدون حصول یک توافق ما به چنین خواسته‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران نمی‌رسیم. با یک توافق است که می‌توانیم بر فعالیت‌های ایران نظارت داشته باشیم و از ظرفیت مقابله با هرگونه تلاش محرمانه برای گریز هسته‌ای و دستیابی به سلاح برخوردار شویم.

وی همچنین حصول یک توافق هسته‌ای در مذاکرات هفته جاری در مونتروی سوئیس را غیرمحتمل دانست اگرچه تاکید کرد پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات حاصل شده است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا قرار است در مذاکرات هفته جاری شرکت کند.

وی تصریح کرد: واضح است که مذاکرات هسته‌ای به میزان چشمگیری پیشرفت داشته و اختلافات کمتر شده است اما نمی‌دانیم قادر هستیم به یک توافق خوب نزدیک شویم یا نه، چون این مساله به تصمیمات ایران برای پذیرش این خواسته‌ها بستگی دارد.

به گزارش رویترز، طرف‌های مذاکره کننده تلاش می‌کنند تا پایان ماه مارس به یک توافق دست پیدا کنند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که خواهان دستیابی به یک چارچوب سیاسی تا پایان ماه مارس برای رسیدن به توافق جامع هستند اما ایران تاکید دارد که توافقی یکجا و نه مرحله‌ای می‌خواهد.

انتهای پیام

کد N748493

وبگردی