آفتاب

واشنگتن به دنبال تشکیل نیروی چند ملیتی برای حمله زمینی به عراق و سوریه است

واشنگتن به دنبال تشکیل نیروی چند ملیتی برای حمله زمینی به عراق و سوریه است

پس از اعلام مقامات غربی و عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش مبنی بر شکست طرح های خود در زمین گیر کردن این گروه تروریستی، حالا خبرهایی از آمریکا برای تلاش این کشور به منظور تشکیل یک نیروی 30 هزار نفری چند ملیتی منتشر می شود.

واشنگتن به دنبال تشکیل نیروی چند ملیتی برای حمله زمینی به عراق و سوریه است
به گزارش ایرنا، این خبر دیروز (جمعه) از سوی خبرگزاری 'الیوم الثامن' به نقل از منابعی در واشنگتن منتشر و گفته شده که 'این نیروها وظیفه اخراج داعش از شمال و غرب عراق و شمال و شرق سوریه را برعهده خواهند داشت'.

بر اساس این طرح، ارتش چند ملیتی مورد نظر از سربازانی از کشورهای ترکیه، عربستان، اردن، مصر، عراق و برخی کشورهای عربی و نیز ارتش های اروپایی، کانادایی و استرالیایی تشکیل می شود.

این گزارش افزود: درباره جزییات این طرح، سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو از جان آلن نماینده رییس جمهوری آمریکا سووال کرده بود که او پاسخ را به جلسه ای در پشت درهای بسته و غیرعلنی مشروط کرد.

بر اساس گزارشهای منتشر شده ، جان آلن سپس در جلسه غیرعلنی کمیته روابط خارجی سنا توضیح می دهد که در سلسله نشست هایی با حضور اشتون کارتر وزیر دفاع و 30 نفر از مقامات دیپلماتیک و نظامی در یک پایگاه نظامی در کویت، موضوع چگونگی رویارویی با داعش و تاریخ شروع طرح یاد شده به بحث گذاشته شد.

وی گزارشی درباره اوضاع عراق به نشست ارایه می کند که جزییات آن نشان می دهد، یا او اطلاع درستی از اوضاع جاری عراق ندارد و یا عمدا اطلاعات نادرست به سناتورها داده است.

بطوری که می گوید، داعش تابستان گذشته وعده کرده بود که عملیات خود را با اشغال بغداد و کربلا کامل خواهد کرد، اما امروز مناطقی بسیاری مانند سد موصل، گذرگاه ربیعه در مرز سوریه و عراق، جبل شنگال، زمار و کیسیک از دست داده است. او اشاره ای به فتوحات نیروهای مرکزی و مردمی عراق در صلاح الدین، دیالی و بابل نکرد.

به نظر می رسد او قصد داشته با اطلاعات نادرست درباره اوضاع نظامی جاری در عراق، طرح تشکیل ارتش 30 هزار نفری را توجیه کند.

اصرار آمریکایی ها مبنی بر ناتوانی ارتش عراق در جنگ علیه داعش، در حالی است که ارتش و نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) در ماههای گذشته مناطق وسیعی از پنج استان عراق را از وجود داعش پاکسازی کرده اند ، بویژه استان دیالی را که حتی خود آمریکایی ها در طول هشت سال حضور نظامی نتوانسته بودند، آن را پاکسازی کنند. از طرف دیگر جنجال بر سر کمک های این کشور به داعش از طریق پرتاب محموله های نظامی، در عراق، به پارلمان کشیده شده است.

آمریکا و ائتلاف بین المللی اش که در عملیات هوایی عملا موفقیت جدی نداشته اند و حتی این موضوع را بسیاری از مقامات غربی هم اذعان کرده اند، حالا با مشارکت همین کشورها که برخی از آنان از حامیان اصلی داعش هستند، قصد دارد مداخله زمینی را در دستور کار خود قرار دهد.

حیدر العبادی جمعه شب در اظهاراتی به بهانه تخریب آثار تاریخی در موصل توسط داعش، برای چندمین بار تاکید کرد، 'ما عزم خود را برای پاکسازی عراق جزم کرده ایم و به توانایی های خود برای شکست داعش ایمان داریم'.

علاوه بر این منابع موثق در استان الانبار فاش کرده اند که اکثریت مردم این استان خواستار ورود ارتش و نیروهای داوطلب مردمی برای پاکسازی شهرهای استان هستند و آنان را به نیروهای بیگانه ترجیح می دهند.

به هر حال به نظر می رسد آمریکایی ها پیش از این تجربه حضور در عراق را داشته اند و خوب می دانند که دستکم چند عملیات سراسری بزرگ آنان در دیالی و موصل طی سالهای 2005 تا 2011 با شکست روبه رو شد و با دو عملیات خونین و پر تلفات طی سالهای 2004 و 2005 نتوانستند فلوجه در استان الانبار را از دست نیروهای القاعده خارج کنند.

بنابر این اکنون نیز ورود دوباره نظامیان آمریکایی به عراق، آن هم با نیروهای منطقه ای که متهم به حمایت از داعش هستند، اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد و همانطور که عملیات ائتلاف بین المللی در هوا به شکست انجامید، نیروهای چند ملیتی را در عراق زمین گیر خواهد کرد.

به نظر می رسد، بهترین راه حل برای اخراج داعش و ریشه کن کردن آن از منطقه، بستن گلوگاههای مالی و تسلیحاتی و نیز معابر تردد این گروه تروریستی است.

گزارش های مستند نشان می دهد که کشورهایی همچون عربستان، قطر، امارات همچنان به کمک های مالی و تسلیحاتی به داعش و دیگر گروههای تروریستی ادامه می دهند و ترکیه هنوز مرزهایش بر روی تروریست هایی که از سراسر جهان می خواهند به داعش بپیوندند، باز نگه داشته است.

... و بالگردهای آمریکایی که عملیات کمک رسانی را به داعش در مناطق درگیری انجام می دهند.

4949

کد N748317

وبگردی