آفتاب
مهر بررسی می کند/

دود اختلافات شورا در چشم مردم

دود اختلافات شورا در چشم مردم

گرگان- بیش از یک ماه از اختلافات شورای شهر و شهرداری گرگان در مساله حکم شهردار می گذرد و این مشکل تا جایی پیش رفت که نماینده ولی فقیه در استان به استاندار گلستان برای حل این مشکل تذکر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود دو ماه پیش بود که اعضای شورای شهر گرگان ضمن ابراز نا رضایتی از عملکرد حسین صادقلو، با ارسال نامه ای به وزارت کشور خواستار عدم تمدید فعالیت شهردار گرگان شدند. پس از آن نامه ای مبنی بر اتمام دوره کاری صادقلو از سوی وزارت کشور در رسانه ها دست به دست شد. نامه ای که هیات رئیسه شورای شهر در ابتدا آن را تکذیب می کرد و سپس آن را غیر قانونی خواند. اما بعدها رضا مروتی، معاون عمرانی استانداری گلستان و رییس و نایب رییس شورا به وزارت کشور رفتند تا وضعیت حسین صادقلو را بررسی کنند.

در این میان شورای شهر گرگان به دو گروه 4 و 9 نفره تشکیل شده که گروه4 نفره حامیان شهردار گرگان به شمار می روند و هیات رئیسه شورا را تشکیل می دهند. اما گروه 9 نفره منتقد شهردار که طرح سوال از شهردار را نیز آغاز کرده اند، مدعی هستند هیات رئیسه شورای شهر تا کنون اجازه طرح سوال از شهردار که یک مساله قانونی است را از اعضای شورا گرفته است.

نامه وزارت کشور و تلاش اعضای شورا برای طرح سوال، مناقشه ای را شهرداری گرگان ایجاد کرده است که حاشیه های آن به فضای مجازی و حتی در بین شهروندان کشیده شده است و جامعه را نیز به دو طیف موافق و مخالف شهردار گرگان تبدیل کرده است. حتی برخی معتقدند عده ای با اهداف سیاسی و انتخاباتی به این موضوع ورود پیدا کرده اند تا از این مساله برای تبلیغات خود سود ببرند. موضوعی که به علت شدت گرفتن آن باعث اعتراض نماینده ولی فقیه در استان گلستان و تذکر وی به استاندار گلستان شد.

گرچه ورود رضا مروتی این برداشت را ایجاد کرد که استانداری به دنبال پایان حاشیه ها است، اما پیام آیت الله نورمفیدی که خواستار رسیدگی به اختلافات شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان شد و از استانداری خواست تا به وظیفه خود برای حل این اختلافات عمل کند نشان از این دارد که مروتی نیز در بر طرف کردن حاشیه ها موفق نبوده است.

تعامل بین اعضای شورای شهرایجاد شود

در این رهگذر فرماندار گرگان خواستار ایجاد تعامل بین اعضای شورای شهر شد و اظهار کرد: با حضور حسین صادقلو به عنوان شهردار گرگان کارهای عمرانی خوبی در شهر گرگان انجام شده است.

یحیی خاکی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که احساس می کنم گرگان شبیه یک کارگاه عمرانی شده، افزود: در صورت نرسیدن اعضای شورا به اتفاق نظر و ادامه روند فعلی، قسمت مثبت عملکرد شورای و شهرداری دیگر به چشم نخواهد آمد.

وی ادامه داد: اگر به این اختلاف نظر دامن زده و اتفاق نظر ایجاد نشود به عملکرد مثبتی که تاکنون ایجاد شده، مقداری خدشه وارد می شود؛ توصیه ام همواره این بوده که یک تعامل منطقی برقرار شود.

خاکی با اعلام این مطلب که نیاز است فرصت مناسبی به شهردار داده شود، افزود: با این اقدام ما خدمات بهتری را در شهر شاهد خواهیم بود ضمن اینکه در ادامه مسیر می توان به درستی تصمیم گرفت.

وی با تاکید بر این نکته که حکم شهردار گرگان چهار ساله است، افزود: اغلب صورتجلسه یکساله تنظیم می شود و سال بعد تمدید می شود؛ حکمی که از وزیر به شهردار داده شده چهار ساله است، لیکن استمرار این موضوع نیازمند این است که مقداری وسعت نظر و انعطاف بیشتری بین اعضای شورا وجود داشته باشد.

فرماندار گرگان ضمن یادآوری پایان سال و تدوین بودجه شهرداری، اظهار کرد: در این ماه باید بودجه پیشنهادی شهر برای سال آینده مصوب شود و همچنین در این فرصت یک ماهه باید شورا و شهرداری هرچه کاشته اند را درو کنند.

شورا و شهرداری تمام تلاش خود را باید برای تدوین بودجه شهر بگذارند

وی ادامه داد: مجموعه شورا و شهرداری تمام هم وغم خود را باید برای این موضوع بگذارند تا مردم از حاصل تلاش این مجموعه منتفع و خوشحال شوند؛ اگر این مجموعه می خواهند به نفع مردم کار کنند راهش این است تا در کنار هم قرار بگیرن و فعالیت های عمرانی را بیشتر کنند.

وی ضمن اشاره به افتتاح زیرگذر میدان معلم در ۲۷ اسفندماه سال جاری، افزود: بازتاب خروجی افتتاح زیرگذر در این روزها مشاهده می شود و مردم اظهار خرسندی می کنند. فکر می کنم راه منطقی، اصولی و معقولانه این است که تعامل و سعه صدر بین شورا و شهرداری بیشتر شود تا ببنیم در آینده چه اتفاقی می افتد.

خاکی با بیان این مطلب که شورا حق دارد از شهردار سوال بپرسد و یا استیضاح کند، افزود: این حق قانونی شوراست و کسی نمی تواند آن را انکار کند؛ شورا یک سری حقوق قانونی دارد که باید به آن احترام گذاشته شود اما ورود مدیران و بزرگان برای حل این موضوع می تواند کمک موثر و خوبی باشد.

باید یک همگرایی بین اعضای شورا صورت بگیرد

نماینده مردم گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته باید یک همگرایی بین اعضای شورا صورت بگیرد، گفت: نیاز است مجموعه دوستان ما در شورا با هم بنشینند و در یک فضای مناسب و قانومند درباره مباحث مختلف بحث و تبادل نظر کنند.

عیسی امامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شورا حق و حقوق قانونی دارد از این رو باید براساس این حقوق کارهای خود را چه در بحث انتخاب شهردار و یا در سایر مباحث حرفه ای پیگیری کند.

وی ادامه داد: با توجه به شناختی که از اعضای شورا دارم به نظر می رسد که این موضوع کار دشواری نباشد؛ اعضای شورا افرادی توانمند، با تجربه و متخصص هستند به همین دلیل می توانند با درک متقابل و فهم مشترک در یک فضا قانونی، قرار بگیرند.

با تعامل و هم اندیشی می توان فضا را از حالت التهاب خارج کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که توانمندی و تخصص اعضای شورا بر کسی پوشیده نیست، افزود: با تجربه گران بهایی که برخی از دوستان دارند می توانند یک تعامل و هم اندیشی داشته و فضا را از این حالت التهاب بیرون بیاورند.

امامی با اعلام این مطلب که این فضا نه خداپسندانه است و نه مردم پسندانه، افزود: بهترین شیوه شورایی این است که مطابق با قانون عمل شود؛ اکنون فصل کسب و کار در بخش عمرانی و سرمایه گذاری و در فعالیت های اقتصادی است از این رو نباید مجموعه شورا و شهرداری از این فضا دور شوند.

به گفته نماینده مردم گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی، یک تعامل جدی می تواند به مدیریت شهری کمک کند تا فضا از این شرایطی که قدری نگران کننده است بیرون بیاید.

از فضایی که التهاب ایجاد کند کاملا پرهیز دارم

وی با تاکید بر این نکته که از فضایی که التهاب ایجاد کند کاملا پرهیز دارم، افزود: اگر مجموعه شورا کمکی بخواهند در خدمتم؛ در هر حال دوست دارم فضای تعاملی، تحمل یکدیگر و فهم مشترک را انجام شود.

امامی به نزدیک شدن سال جدید و آماده سازی فضای شهری برای مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: نوروز فرصتی است تا شهر گرگان شرایط میزبانی برای مسافران نوروزی را داشته باشد برای بهره جستن از این ظرفیت بهتر است مجموعه شهرداری و شورا دست به دست یکدیگر بدهند.

وی در خصوص مصاحبه برخی مسئولان استانی در راستای اختلاف نظر اعضای شورا، اظهار کرد: چون خودم بر این اعتقادم که مداخله گرانه حضور پیدا نکنم حسم بر این است که سلسله مراتب هم این دقت نظر را داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهتر است آنچه که موازین قانونی حکم می کند اجرا شود، افزود: از طرفی حقوق اجتماعی هم نباید نادیده گرفته شود؛ بیشتر در فضای تعاملی می توان موضوعات را پیگیری کرد و بهتر است که آقایان هم اینگونه به مسائل ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: هرکسی در چنین فضایی برود نه تنها کمک نمی کند بلکه ممکن است اوضاع را بدتر و مواضع را سخت تر کند و فرصت تعامل را هم از بین ببرد.

نماینده مردم گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بعضا به برخی مدیران ارشد استانی این توصیه را به دلیل اخلاق حرفه ای کرده ام؛ بهترین  شکل و حالت این است که همه به نزدیک شدن دوستان کمک کنیم و حرف های دوطرف را شنیده و اجازه دهیم که برابرآنچه که قانون اجازه داده، کارها را پیگیری کنند.

عیسی امامی ضمن یادآوری این نکته که فضای شورا یک فضای تشریک مساعی است، افزود: منطقی و قانونی کردن کارها در حقیقت رعایت حقوق شهروندی و مدیریت شهری است؛ در صورت عمل به این روال مجموعه شورا موفق تر هستند تا اینکه مسائل را به صورت رسانه ای پیگیری کرده و شرایط را برای یکدیگر سخت و غیر قابل تحمل کنند.

یک اتفاق نظر مشترک، اتحاد و انسجام بین اعضای شورا ایجاد شود

در ادامه دیگر نماینده مردم گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی خواستار ایجاد یک اتفاق نظر مشترک، اتحاد و انسجام بین اعضای شورا شد و اذعان کرد: مسئولیت در این بخش با اعضای شورای شهر است؛ تا جایی که اطلاع دارم در حال پیگیری این موضوع هستند تا به شکلی از حالت بلاتکلیفی خارج شده و به یک وضعیت ثابت برسند.

حجت الاسلام سید علی طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر اینکه سریعتر اعضا به نقطه نهایی برسند، افزود: بهتر است این مجموعه تصمیم گیری در مباحث شهری مانند تدوین بودجه سال آینده و آماده سازی بستر شهر برای مسافران نوروزی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان این نکته که امیدوارم شورا و شهرداری از این وضعیت که شرایط مطلوبی نیست هرچه سریعتر خارج شود، اظهار کرد: هر اقدامی که باعث حل این مشکل شود مطلوب خواهد بود و از آن حمایت می کنیم و هر حرکتی که این مشکل را بیشتر کند مورد قبول واقع نخواهد شد.

خبرنگار: الهام رئوفی فر

کد N748289

وبگردی