آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

آواهای محلی گناوه احیا می‌شود / توسعه گردشگری با خرده فرهنگها

آواهای محلی گناوه احیا می‌شود / توسعه گردشگری با خرده فرهنگها

گناوه-آواهای محلی از بخشهای خاطره انگیز موسیقی هر کشور، استان و شهرستان محسوب شده که با احیای این آواها در شهرستان گردشگر پذیر گناوه، توریسم فرهنگی توسط هنرمندان جانی تازه می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه آواهای محلی یکی از سندهای بودن یک ملت و سرزمین در جای جای هستی به شمار می روند و بیشتر کشورهای با سابقه کهن جهان بر روی این مقوله سرمایه گذاری بسیار گسترده ای دارند؛ چرا که در توسعه گردشگری و به ویژه گردشگری فرهنگی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

کشور ایران با وجود چندین قوم و زبان زنده از گنجینه‌های آواهای محلی سرشار برخوردار است که می طلبد مسئولان فرهنگی به سرعت در این حوزه ورود کرده و یکی از جشنواره های معتبر بین المللی را در ایران برگزار کنند تا شاهد رونق گردشگری فرهنگی باشیم.

هر ساله در کشور ایران جشنواره های متعدد آواهای محلی در شهرستان ها، استان ها، مناطق و در سطح کشور برگزار می شود ولی گویا تا به حال آن تاثیرگزاری لازم را نداشته و به خوبی این جشنواره ها نتوانسته اند نقش تاریخی خود در حفاظت از خرده فرهنگ ها را ایفا کنند و اینجاست که نقش رسانه ملی بسیار پررنگ می شود و نیاز است تا مسئولان آن با رفع برخی محدودیت‌ها و جلب نظر همه متولیان امر بستر لازم را برای رشد این آواها در قالب موسیقی محلی برای پیشگیری از شبیخون فرهنگی بیگانگان فراهم کنند.

استان بوشهر در جنوب غربی ایران یکی از کانون های بسیار غنی در زمینه موسیقی و آوهای محلی است و موسیقی این دیار امروزه بیشتر از هر چیز دیگر این استان در جهان شناخته شده و دارای ارزش و مورد احترام جهانیان است.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر نیز در حوزه آواهای محلی از یک گنجینه بسیار بکر و غنی برخوردار است که در کمتر جای این استان می توان شاهد آن بود؛ چرا که نخست شهرستانی ساحلی است و علاوه بر آواهای مربوط به مردمان ساکن در دشت حیاتداوود و رودحله از آواهای دریایی و رایج در میان دریانوردان نیز سود می برد.

هر ساله در جشن فرهنگ گناوه شب آوهای محلی با حضور گسترده مردم شهرستان گناوه و گردشگران برگزار می شود و سال به سال نیز بر غنای این برنامه فرهنگی افزوده می شود.

امسال نیز در یک شب زیبا هنرمندان انجمن موسیقی گناوه درخشیدند و جمعه‌شب با اجرای برخی آواهای رایج در آیین های خاص این دیار شبی خاطره انگیز را برای حاضران در سالن مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس گناوه رقم زدند.

شهرستان گناوه سرشار از گنجینه های هنرهای متعددی است

فرماندار شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: معتقدم که شهرستان گناوه با قدمت و تمدن کهنی که دارد سرشار از گنجینه های هنرهای متعددی است که این هنرها در دل این سرزمین نهفته است.

عبدالنبی یوسفی با تمجید از هنرمندان انجمن موسیقی گناوه گفت: قطعا وقتی که کسانی تلاش می کنند تا این تاریخ، تمدن و هنر را به عنوان ارزش های گرانبهای گذشتگان حفظ کنند، بسیار قابل توصیف و تمجید است.

یوسفی با بیان اینکه این شهرستان در حوزه آواهای محلی حرف های زیادی برای گفتن دارد، بیان داشت: مطمئنا در این راستا هر کسی بتواند تلاشی کند تا فرهنگ غنی ما دستخوش تغبیراتی که در راستای افزایش و زاءد شدن اساس فرهنگی باشد، کار ارزشمندی است.

گسترش توریسم فرهنگی در شهرستان گناوه

فرماندار شهرستان گناوه با بیان اینکه همه دست اندرکاران نیاز است تا در این راستا تلاش کنند، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم برگزاری جشن‌های فاخر بتواند به گسترش مقوله گردشگری فرهنگی یا همان توریسم فرهنگی در این شهرستان کمک شایانی کند.

وی در پایان گفت: برنامه هایی را که در جشن فرهنگ گناوه دیدم بسیار زیبا بود و استقبالی که مردم از این جشن کردند، نشان می دهد که مردم فرهنگ دوست شهرستان گناوه برای حفظ گنجینه های هنری و تاریخی خود بها و ارزش بسیار قائل هستند.

تلاش برای احیای آواهای محلی در گناوه

رییس شورای مرکزی جشن فرهنگ گناوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آیین شب آواهای محلی یکی از زیباترین، بهترین و پر مخاطب ترین برنامه های جشن فرهنگ گناوه است که متاسفانه همیشه به دلیل کمبود جا در سالن مجتمع فرهنگی بسیاری از فرهنگ دوستان یا ایستاده نظاره گر شده و یا ناچار به مراجعه به خانه می شوند.

غلامحسین دریانورد گفت: این آیین برجسته در راستای احیای آواهای محلی در آیین های سالیان نه چندان دور این خطه برگزار می شود و گمان می کنم تا به حال از موفقیت خوبی برخوردار بوده است؛ چرا که ما شاهد روی آوردن هنرمندان موسیقی گناوه به موسیقی محلی یا تلفیقی در سطحی چشمگیر هستیم.

دریانورد بیان داشت: این آیین همیشه برای مردم شهرستان گناوه یادآور خاطرات نوستالوژیک بوده و ذهن آنها را برای لحظاتی به به گذشته پر افتخار خود می برد.

وی تصریح کرد: هنرمندان موسیقی گناوه همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا دوباره آواهای محلی این دیار را جانی تازه بخشند و برای تحقق این امر ماه ها در طول سال جاری تلاش کرده اند.

رییس شورای مرکزی جشن فرهنگ گناوه در پایان گفت: از همه هنرمندان انجمن موسیقی گناوه برای اجرای این برنامه فرهنگی پرمخاطب تقدیر می کنم و امیدوارم همواره در این مسیر با عزمی راسخ گام بردارند.

سالن گناوه گنجایش حضور پرتعداد علاقمندان موسیقی را ندارد

مسئول انجمن موسیقی گناوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مراسم احیای آواهای محلی گناوه اظهار داشت: در آیین شب آواهای محلی بسیار زیبای موسیقی کارهای مختلفی با سازهای مختلف و عمدتا محلی اجرا شد که تحسین حاضران در سالن را برانگیخت.

حسین رییسی با پوزش از آن دسته از دوستداران موسیقی که به علت تکمیل ظرفیت سالن مجتمع فرهنگی گناوه به خانه بازگشتند، گفت: امیدوارم که مسئولان شهرستان گناوه هرچه سریعتر با اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه اقدام به ساخت سالنی با گنجایش سه برابر ظرفیت فعلی سالن مجتمع فرهنگی کنند.

رییسی با اشاره به اجراهای این شب خاطره انگیز بیان داشت: کار اول با نام کل عبدی و کار دوم خلیج فارس با ترانه ای از عصمت فرخی و آهنگسازی بنده بود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: کار سوم هلس با ترانه‌ای از مستوره زیارت زاده و آهنگسازی محمدرضا فاریابی بود که مورد توجه عزیزان حاضر در سالن قرار گرفت.

رییسی اضافه کرد: کار چهارم نیز عیده بیو از سروده‌های ایرج شمسی بود که این سروده دلنشین با جان و خون مردم این دیار به ویژه و مردم استان بوشهر آمیخته شده و در هنگام اجرای این کار حاضران در سالن با گروه اجرا کننده همخوانی می‌کردند.

وی بیان کرد: آهنگ‌سازی این کار نیز برعهده بنده بود حسین ریسی و کار آخر بندر نام داشت که یکی دیگر از ترانه‌های مهربانو مستوره زیارت زاده بود.

ریسی با اشاره به اعضای گروهی که چند کار در این شب اجرا کردند، افزود: اعضای گروه متشکل از حسن ریسی، احمدرضا فاریابی، سعید شایان، ایمان کشت ورز، احسان واعظ به  خوانندگی محمدرضا فاریابی و نوازندگی نی انبان توسط بنده است.

وی عنوان کرد: کار آقای ابوذر که یکی از کارهای فولکور و محلی بود با آهنگسازی و خوانندگی محمدرضا فاریابی و نوازندگی نی انبان توسط بنده و دایره توسط حسن رییسی انجام و ضرب بهزاد کریمی انجام شد.

مسئول انجمن موسیقی گناوه در پایان با بیان اینکه در این آیین از دو تن از پیشکسوتان  موسیقی محلی شهرستان تجلیل شد، گفت: یک کار فرم محلی توسط خانواده هنرمند حسنی از  قدیمی‌های نی جفتی در گناوه در قالب دواره انجام شد و از حسن حسنی جفتی زن قدیمی گناوه و آقای سلمان‌پور تقدیر شد.
گزارش: حسین غلامی

کد N748245

وبگردی