آفتاب
یک استاد حوزه تشریح کرد

مهمترین دلایل گرایش افراد به سمت دعانویسی

مهمترین دلایل گرایش افراد به سمت دعانویسی

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج گفت: دعانویسی، عملی است که شخص در آن به جای خدا به غیرخدا تمسک می‌جوید، در حالی که خداوند قدرت لایتناهی بوده و اختیار جهان در دست اوست.

حجت‌الاسلام احمد صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجیان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به گرایش عده‌ای از افراد جامعه در حل مشلات خود به دعانویسان، اظهار کرد: دعاهایی که الان در عرف جامعه رواج داشته و توسط افراد بی‌سواد نوشته می‌شود مشروعیت و عقلانیت ندارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از دعاهای مورد تایید اسلام در همه زمینه‌ها در مفاتیح‌الجنان آمده است که مردم می‌توانند در برابر مشکلات به آن تمسک جویند.

صالحی با بیان این‌که «کسی که در حال غرق شدن است برای نجات یافتن به هر خس و خاشاکی چنگ می‌زند» اظهار کرد: برخی از افراد در مواجهه با مشکل نمی‌توانند آن را با عقلانیت و درایت حل کنند، از این رو گرایش به خرافه را بهترین راه‌حل مشکل خود می‌دانند.

وی با بیان این‌که «انسان در مواجهه با مشکلات باید خود به دعا پرداخته و تضرع و التماس‌های خود را صرف درگاهی جز درگاه خدا نکند» گفت: نماز، صدقه، توسل به ائمه معصومین(ع)، توسل به پدر و مادر و روزه‌داری از راه‌هایی است که انسان می‌تواند در مواجهه با مشکلات برگزیند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این‌که «در روایات آمده است که دعا اسلحه مومن است» اظهار کرد: در برخی از روایات نیز آمده است که دعا اگر خالصانه و از عمق جان باشد قضا و قدر حتمی شده را برمی‌گرداند.

صالحی با اشاره به افزایش سن ازدواج در جامعه و استفاده رمالان و دعانویسان از این موضوع، یادآور شد: متاسفانه افزایش سن ازدواج در جامعه موجب اشاعه دعاهایی از سوی رمالان و دعانویسان در جامعه به نام دعای گشایش بخت شده است که هیچ‌گونه مشروعیتی نداشته و خرافه است.

وی، دعای محبت را از دیگر دعاهایی که اغلب افراد برای شیرین شدن زندگی زناشویی به آن گرایش پیدا می‌کنند، عنوان کرد و افزود: خرافات و دعانویسی پایه‌های زندگی را محکم نمی‌کند، بلکه این محبت و معنویت است که موجب دوام و قوام زندگی می‌شود.

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با اشاره به دلایل گرایش به سمت دعانویسی در جامعه، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به بی‌تقوایی افراد اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N748219

وبگردی