آفتاب

درمان گلودرد با داروی ضد اچ‌آی‌وی در آینده

درمان گلودرد با داروی ضد اچ‌آی‌وی در آینده

دانشمندان انجمن شیمی امریکا در مطالعات جدید امیدوار شده‌اند در آینده از نوعی داروی ضد‌اچ‌ای‌وی به منظور درمان گلودرد یا بیماری‌های خورنده گوشت انسان، استفاده کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این موفقیت می‌تواند روزی به ارائه درمان‌های جدید برای چنین شرایطی بینجامد.

دکتر «داگلاس ای. میچل» و همکارانش معتقدند باکتری Streptococcus pyogenes مسئول بروز بیش از 600 میلیون مورد ابتلا به بیماری و سالانه 500 هزار مرگ در سراسر جهان است.

یکی از عوامل مهم در توانایی این پاتوژن برای ایجاد بیماری، تولید سمی موسوم به streptolysin S است. چنانچه دانشمندان بتوانند شیوه‌ای برای مختل‌کردن مکانسیم باکتریایی تولیدکننده این سم بیابند، قادر خواهند بود درمان‌های جدیدی جهت مقابله با این پاتوژن و همچنین کندکردن مقاومت آنتی‌بیوتیکی آن پیدا کنند.

تیم علمی حاضر در این مطالعه چگونگی تولید سم streptolysin S توسط S. pyogenes را بررسی کرد.

این محققان از داروی ضدآچ‌آی‌وی به نام nelfinavir استفاه کردند؛ گرچه هدف این دارو ویروس اچ‌آی‌وی است، آنزیمی کلیدی را در بیماران مسدود می‌کند.

این آنزیم با آنزیمی در پاتوژن S. pyogenes مرتبط است که در تولید سم streptolysin S نقش حیاتی ایفا می‌کند. محققان حاضر، ترکیبات nelfinavirمانندی تولید کردند که در آزمایشات انجام‌شده، مانع از تولید سم مزبور توسط باکتری S. pyogenes شد.

نتایج نشان داد این دارو و متغیرهای آن می‌توانند در تلاش‌های آتی برای درک چگونگی عملکرد و متوقف‌کردن این باکتری کمک کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله ACS Chemical Biology قابل‌مشاهده است و موسسه‌های ملی سلامت امریکا حامی مالی آن گزارش شده است.

انتهای پیام

کد N748191

وبگردی