آفتاب

ورود ایران به باشگاه تولیدکنندگان انبوه محلول شیرین‌سازی گاز تا سال 96

ورود ایران به باشگاه تولیدکنندگان انبوه محلول شیرین‌سازی گاز تا سال 96

قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که با تولید پارسیسول از خورندگی گاز اسیدی استخراج شده از مخازن جلوگیری می‌شود، اظهار امیدواری کرد تا سال 96 ایران به تولید انبوه این محلول برسد و وارد باشگاه تولیدکنندگان این محلول شود.

دکتر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا یکی از مشکلات گاز کشور را همراه داشتن گوگرد دانست و افزود: گوگرد عنصری است که باعث می‌شود گاز اسیدی شود که در این حالت خورندگی زیادی در خطوط انتقال ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که لغت شیرین‌سازی در مقابل ترش‌شوندگی گاز استفاده می‌شود، اظهار داشت: حذف عنصر گوگرد از گاز باعث می‌شود که به راحتی گاز وارد خطوط انتقال و سپس منازل شود.

حسینی با تاکید بر این که برای رسیدن به این هدف نیاز به اضافه کردن یکسری عناصر به گاز است یادآور شد: یکی از مهمترین عناصر که در فرآیندهای پالایشگاهی نیاز است تا به گاز تزریق شود محلول‌های شیرین‌سازی گاز است . این محلول‌ها قادر هستند که گوگرد را از گاز استخراج شده جذب و گاز را قابل انتقال به منازل کنند.

وی با تاکید بر این که اضافه کردن این عناصر خورندگی گاز اسیدی را کاهش می‌دهد، یادآور شد: با دستیابی محققان پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری شرکت ملی گاز به دانش فنی محلول پارسیسول توانستیم ایران را به عنوان یکی از دارندگان فناوری این محلول در دنیا معرفی کنیم.

قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این که محلول پارسیسول اولین محلول شیرین ساز گاز طبیعی بومی است، خاطرنشان کرد: دانش فنی این محلول در انحصار چند شرکت بوده است؛ چرا که جذب گوگرد از گاز دارای فرمولاسیون پیچیده‌ای بود که شرکتها تمایل به ارائه فرمولاسیون این محلول نبودند و تنها اقدام به عرضه محصول نهایی می‌کردند.

حسینی با تاکید بر این که در حال حاضر تنها دو شرکت موفق به تولید محلول شیرین‌ساز گاز شدند، اظهار امیدواری کرد که ایران تا سال 95 وارد تولید نیمه صنعتی محلول پارسیسول شود و در سال 96 که سال اجرای برنامه ششم توسعه است به تولید انبوه این محلول دست یابد.

انتهای پیام

کد N748187

وبگردی