آفتاب

عربستان ، مصر را برای آشتی با اخوان المسلمین تحت فشار گذاشته است

عربستان ، مصر را برای آشتی با اخوان المسلمین تحت فشار گذاشته است

واحدمرکزی خبر نوشت:

عربستان ، دولت مصر را برای آشتی با گروه اخوان المسلمین تحت فشار گذاشته است.
پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین با اعلام این خبر نوشت:
به نظر می رسد بهار روابط گرم بین مصر و عربستان که از سی‌ام ژوئن سال گذشته تاکنون ادامه یافته به علت تغییرات در عربستان ، منطقه ، مناطق تحت نفوذ ریاض ، تغییرات مذهبی ، طائفه‌ای ، سیاسی و اقتصادی رو به سردی گراییده است.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت عربستان به همراه برخی دیگر از کشورهای عرب خلیج فارس بزرگترین حامی سیاسی و مالی نظام مصر پس از سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور است.
عربستان و امارات و کویت تاکنون 12 میلیارد دلار به قاهره کمک نقدی و شش میلیارد دلار نیز در این کشور سرمایه گذاری کرده‌اند.
نظام عربستان حامی سیاسی منطقه‌ای نظام جدید مصر در مقابله با گروه اخوان المسلمین است که ریاض آن را یک گروه تروریستی قلمداد کرده است. مواضع رسمی مصر و عربستان در این خصوص هماهنگ است.
دیدگاههای ریاض و قاهره ، اهرم فشار به اخوان المسلمین و عامل تعیین کننده در مشخص کردن سمت و سوی اختلافات مصر و قطر است.
عربستان در اختلافات بین مصر و قطر از قاهره حمایت کرد و بحرین و امارات نیز از ریاض تبعیت کردند و عربستان ، قطر را مجبور کرد
بر اساس شرایطی که ریاض تعیین کرده بود با مصر آشتی کند و این وضع تا زمان مرگ عبد الله بن عبد العزیز پادشاه سابق عربستان ادامه داشت.
از طرف دیگر اخوانی ها تلاش کردند عربستان بین اخوانی ها و نظام مصر میانجیگری کند.
یاسر علی سخنگوی سابق محمد مرسی این درخواست را در دیدار با احمد قطان سفیر عربستان در قاهره مطرح کرده بود اما پاسخ مصر نیز سریع بود و یاسر علی دستگیر شد.
مرگ ملک عبد الله و حوادثی بعدی اوضاع را به هم ریخت.
مرگ عبد الله با کنترل جنبش انصار الله وابسته به حوثی‌ها بر صنعا پایتخت یمن و افزایش قدرت داعش و رسیدن سلمان بن عبد العزیز همزمان بود.
روی کار آمدن سلمان در ریاض ، جرقه امیدی برای اخوانی‌ها و هوادارانش بود که با نظام مصر از سی ام ژوئن سال 2013 به شدت در ستیزند.
اظهارات پیاپی سعودی ها از جمله سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان درباره عدم اختلاف با خوانی‌ها برای اخوانی هایی که با رهبر این گروه بیعت کرده‌اند سودی نداشته است.
پس از آن اتحادیه علمای مسلمان که یوسف قرضای رئیس این اتحادیه است در کنفرانس « اسلام و مبارزه با تروریسم » در
مکه که با نظارت ملک سلمان برگزار شد حضور قوی داشت. اخوانی ها به عنوان ستون فقرات این اتحادیه محسوب می شوند.
برخی منابع اخوانی ساکن خارج از مصر گفتند :« یمن ، علت تغییر مواضع عربستان در قبال مصر بوده زیرا کنترل حوثی‌ها بر صنعا پایتخت یمن سعودیها را نگران کرده است زیرا دریافته‌اند که از جنوب به محاصره در آمده اند.»

4949

کد N748156

وبگردی