آفتاب

واکنش آمریکا به حکم بازداشت رهبر اپوزیسیون بنگلادش

واکنش آمریکا به حکم بازداشت رهبر اپوزیسیون بنگلادش

در پی صدور حکم بازداشت برای خالده ضیاء، نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون بنگلادش، دیپلمات ارشد آمریکا در امور جنوب آسیا ابراز امیدواری کرد که دولت داکا روند قانونی مناسب را برای وی رعایت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حکم بازداشت خالده ضیاء روز چهارشنبه صادر شد؛ اقدامی که می‌تواند تنش‌های منجر به اعتراضات ضد دولتی را که در ماه گذشته جان بیش از 100 تن را گرفت، دامن بزند.

نیشا بیسوال، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور جنوب و مرکز آسیا در جریان کنفرانس خبری خود گفت که باید به تنش‌های سیاسی در داخل رسیدگی شود اما ایالات متحده آماده است تا در این زمینه همکاری کند.

وی افزود: ما امیدواریم و انتظار داریم که درباره روند رسیدگی به اتهامات نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون بنگلادش روند صحیح قانونی دنبال شود. بسیار مهم است که دولت داکا شرایطی را فراهم کند که طبق آن اپوزیسیون سیاسی صلح‌آمیزی، قدرت ابراز وجود داشته باشد و روند سیاسی جامعی را ایجاد کند.

دادگاه ضد فساد بنگلادش در راستای رسیدگی به پرونده‌های خالده ضیاء که طبق آن وی متهم به اختلاس 650 هزار دلاری در آخرین دوران نخست‌وزیری خود از سال 2001 تا 2006 است، حکم بازداشت صادر کرده است. خالده ضیاء همچنین با اتهاماتی در رابطه با تحریک‌ خشونت‌ها متهم است.

رهبر اپوزیسیون بنگلادش با رد این اتهامات، آنها را سیاسی می‌خواند. حزب وی موسوم به ناسیونالیست بنگلادش (BNP) ماه گذشته اعتراضات ضد دولتی را از سر گرفت و هدف آنها مجبور کردن شیخه حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش برای استعفا و برگزاری انتخاباتی تحت نظر دولت موقت بی‌طرف بود.

نخست‌وزیر بنگلادش با رد چنین درخواست‌هایی، عرصه را بر خالده ضیاء تنگ کرد و با بازداشت موقت رهبران اپوزیسیون و سرکوب رسانه‌های منتقد وارد عمل شد. حال دولت بنگلادش با رد هرگونه دست داشتن در روند مذکور می‌گوید که حکم بازداشت دادگاه فساد به دلیل عدم حضور خالده ضیاء در جریان روند دادرسی‌ها به اتهامات مختلف صادر شده است.

انتهای پیام

کد N747742

وبگردی