آفتاب

افزایش دانشجویان هنگ‌کنگی که از استقلال حمایت می‌کنند

افزایش دانشجویان هنگ‌کنگی که از استقلال حمایت می‌کنند

نتایج یک نظرسنجی آن‌لاین نشان‌ می‌دهد، شمار بیشتری از دانشجویان هنگ‌کنگی از استقلال این مستعمره سابق انگلیس حمایت می‌کنند و در همین حال اطمینان به فرمول "یک کشور، دو سیستم" که هم‌اکنون اجرا می‌شود، به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج نظرسنجی آن‌لاین مجله دانشگاه هنگ‌کنگ (HKU) تنها یک ماه پس از آن منتشر شد که لئونگ چان – یینگ، رهبر جنجالی هنگ‌کنگ نسبت به افزایش حس جدایی‌طلبی هشدار داد. این سخنان در حالی مطرح شد که سال گذشته برای بیش از دو ماه اعتراضات فعالان دموکراسی‌خواه بخش‌هایی از این دولت‌شهر را فلج کرد.

براساس آن، 28 درصد از 569 دانشجوی شرکت‌کننده در نظرسنجی از استقلال حمایت می‌کنند و این آمار 15 درصد افزایش نسبت به نظرسنجی مشابه اوایل سال گذشته نشان می‌دهد.

حدود 53 درصد از پاسخ‌دهندگان از فرمول "یک کشور، دو سیستم" حمایت کرده و آن را بهترین ساختار سیاسی برای هنگ‌کنگ توصیف کرده‌اند و این آمار نسبت به نظرسنجی پیشین در اوایل سال 2014 که 68 درصد بود، کاهش نشان می‌دهد. نظرسنجی مذکور بین 24 ژانویه تا پنجم فوریه سال 2015 برگزار شد.

رهبر جنجالی هنگ‌کنگ در ژانویه ابراز نگرانی کرد که دانشگاه‌ها می‌توانند جنبشی جدایی‌طلبانه را به تدریج شکل دهند که تهدیدی علیه تمامیت ارضی پکن محسوب می‌شود. وی گفت که مجله آندرگراد برای دانشگاه هنگ‌کنگ از خودمختاری و حق تعیین سرنوشت به شدت حمایت می‌کند.

نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد که شمار دانشجویانی که با ادامه اصول غیر خشونت‌آمیز و اعتراضات صلح‌آمیز موافقند از 76 درصد سال گذشته به شدت کاهش نشان می‌دهد و در همین حال کسانی که حامی اعتراضات خشن هستند، از 21 درصد سابق به 37 درصد افزایش یافته است؛ اقدامی که نشان می‌دهد اعتراضات آتی تهاجمی‌تر خواهد بود.

بر اساس نتایج نظرسنجی، بهترین ابزار اعتراضات از جمله شامل اعتصاب، اشغال ساختمان‌های دولتی، تجمعات، مسدود کردن راه‌های اصلی و راهپیمایی است.

سال گذشته اعترضات موسوم به "جنبش چتر" خواستار برقراری دموکراسی کامل در هنگ‌کنگ شد و اصلی‌ترین چالش پیش روی حکومت چین از زمان سرکوب اعتراضات جنبش دموکراسی در 1989 محسوب می‌شد.

هنگ‌کنگ در سال 1997 طبق توافق و فرمول "یک کشور، دو سیستم" به دولت چین بازگردانده شد و به موجب آن اختیارات خودمختاری و آزادی بیشتری دریافت کرد. پکن اجازه داده است که برای تعیین رئیس اجرایی بعدی انتخابات برگزار شود اما تاکید دارد که باید نامزدها را شخصا تایید صلاحیت کند.

ده‌ها هزار تن از معترضان به رهبری دانشجویان سال گذشته به مدت دو ماه در جاده‌های اصلی چادر زدند و خواستار برگزاری انتخابات بدون دخالت و محدودیت‌های چین بودند و پس از آن پلیس در ماه دسامبر کمپ‌ها را پاکسازی کرد.

انتهای پیام

کد N747664

وبگردی