آفتاب

انتقال آب برای مصارف غیرشرب؛ ممنوع

انتقال آب برای مصارف غیرشرب؛ ممنوع

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ایران دچار تنش آبی شده است گفت: اختلاف بارش در نقاط کویری و شمال کشور ۳۲ برابر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی بزرگ‌ زاده گفت: حجم بارش‌ های کشور بیش از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در سال است که از این مقدار حدود ۹۲ میلیارد به روان‌ آب تبدیل می‌ شود و ۲۵ میلیارد مترمکعب در زمین نفوذ می‌کند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه آب در یک سوم کشور جمع و نیاز آبی در همه جا پخش است اظهارداشت: ۵۶ درصد بارش‌ ها در ۳۰ درصد پهنه کشور اتفاق می افتد. هم‌اکنون سرانه مصرف آب در کشور کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب است در حالی که براساس استانداردهای بین‌ المللی، سرانه ۱۷۱۰ مترمکعب مرز تنش آبی، ۱۰۰۰ مترمکعب مرز کمبود آب و ۵۰۰ مترمکعب مرز فقر مطلق آبی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی در یک‌ سوم مساحت کشور جمع اما نیاز مصرف در همه مناطق کشور پخش شده است گفت: اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای فقط برای تامین آب شرب است. با احتساب ۱۳ میلیارد مترمکعب مجموع آب‌ های ورودی به کشور، حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده در کشور داریم که با در نظر گرفتن دوره‌های خشکسالی، منابع آب تجدیدشونده به ۱۱۵ میلیارد مترمکعب محدود شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ایران دچار تنش آبی شده است گفت: پهنه جغرافیایی ایران به‌ گونه‌ ای است که همین مقدار کم بارش به‌ صورت یکنواخت در کشور توزیع نشده و عمده بارش‌ ها در زاگرس و اندکی در البرز صورت می‌گیرد.

بزرگ زاده میزان سرانه آب تجدیدپذیر هر ایرانی را نصف سرانه آب در آسیا و اروپا عنوان کرد و بیان داشت: همچنین سرانه آب تجدیدپذیر در ایران یک‌ نهم آمریکای شمالی و یک‌ چهارم میانگین جهانی است.

وی با اشاره به چگونگی توزیع بارش‌ها در کشور گفت: اگرچه متوسط بارش سالانه ما حدود ۲۳۰ میلیمتر است، اما میزان بارش‌ها در نقاط مختلف کشور از ۵۰ میلیمتر در مناطق مرکزی و کویری کشور تا ۱۶۰۰ میلیمتر در نواحی دریای خزر متغیر است.

بزرگ‌ زاده افزود: مناطق غربی و خوزستان با اختصاص ۱۲ درصد از مصرف، حدود ۵۰ درصد از روان‌ آب‌ ها را به خود اختصاص داده است. حدود ۲۸ درصد از پهنه کشور از بارشی کمتر از ۱۰۰ میلیمتر برخوردار است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه متاسفانه در چنین شرایطی مردم به فرهنگ زندگی در کشوری که با کمبود بارش مواجه است عادت نکرده‌اند گفت: هر گوشه‌ای از کشور، آب آشامیدنی و شرب یافت می‌شود و حتی آب شرب با آب کشاورزی از یکدیگر تفکیک نشده‌اند.

معاون فنی و پژوهشی توسعه منابع آب و نیروی ایران سرانه مصرف و تولید آب در کشور را نامتناسب ارزیابی کرد و اظهارداشت: سرانه مصرف آب در کشور بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ مترمکعب است در حالی که سرانه آب تجدیدشونده کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب است.

وی تاکید کرد: کنترل صحیح آب و سپس مدیریت مصرف صحیح جزو بهترین راهکارهاست و بی‌گمان سدسازی و انتقال آب بین حوضه‌ ای نخستین گزینه نیست. ما توزیع مکانی و زمانی مناسبی در کشور نداریم و آب در حدود یک‌ سوم کشور جمع و نیاز در کل کشور پخش شده که یکی از راهکارها انتقال آب بین حوضه‌ ای است. انتقال بین حوضه‌ ای آب، فقط برای تامین شرب است.

کد N747637

وبگردی