آفتاب

حرف و حدیث‌هایی از دومین پیاده‌روی فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی!

حرف و حدیث‌هایی از دومین پیاده‌روی فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی!

مقامات ناسا اعلام کردند در پایان پیاده‌روی فضایی روز چهارشنبه دو فضانورد ایستگاه بین‌المللی فضایی، آب به درون کلاه لباس فضایی یکی از آن‌ها نفوذ کرد اما هیچ آسیبی به وی وارد نشد.

مقامات ناسا اعلام کردند در پایان پیاده‌روی فضایی روز چهارشنبه دو فضانورد ایستگاه بین‌المللی فضایی، آب به درون کلاه لباس فضایی یکی از آن‌ها نفوذ کرد اما هیچ آسیبی به وی وارد نشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این موضوع در حالی رخ داد که «تری ویرتس»، فضانورد ناسا، به همراه «باری ویلمور»، پیاده‌روی فضایی خود را تقریبا به پایان رسانده بودند که ویرتس اعلام کرد مقداری آب به درون کلاه وی نفوذ کرده است.

«راب ناویاس»، سخنگوی ناسا اعلام کرد هیچ علامتی از نفوذ آب به درون کلاه در طول پیاده‌روی مشاهده نشده بود. این مقام عالی‌رتبه همچنین تصدیق کرد هیچ خطر جدی در طول یا پس از پیاده‌روی متوجه ویرتس نشد.

ناسا تایید کرده ویرتس و ویلمور پس از پیاده‌روی شش ساعت و 43 دقیقه‌ای نفس‌گیر، در وضعیت روحی بسیار مناسبی به سر می‌برند.

در پایان پیاده‌روی، ویرتس اعلام کرد 15 میلی‌متر آب نشت‌کرده به درون کلاه را توسط سرنگ از آن بیرون کشیده است. به نظر می‌رسید آب از درون خود لباس و نه کوله‌پشتی حاوی نوشیدنی ویرتس به درون کلاه نفوذ کرده بود. ویرتس با چشیدن آن متوجه شد که این آب، طعمی شیمیایی دارد و نوعی آب صنعتی است.

ناسا هر نوع نفوذ آب به درون کلاه‌های لباس‌های فضایی را جدی می‌گیرد زیرا چنین موضوعی، تهدیدی برای فضانوردانی به شمار می‌آید که در شرایط بی‌وزنی کار می‌کنند.

در سال 2013، زمانی که فضانورد ایتالیایی به نام «لوکا پارمیتانو» وجود مقادیر قابل‌توجه آب را در کلاه لباس فضایی‌ خود گزارش کرد، ناسا پیاده‌روی را متوقف کرد. در آن تجربه نگران‌کننده، آب، بینی، دهان و گوش‌های پارمیتانو را پوشانده بود.

مهندسان ناسا به دنبال بررسی موضوع نشت آب به درون کلاه ویرتس هستند و برنامه‌های پیاده‌روی فضایی هفته آینده را بازبینی می‌کنند. پیاده‌روی فضایی روز گذشته، دومین پیاده‌روی از سه ‌پیاده‌روی بود که برای به‌روزرسانی پورت‌های الحاق ایستگاه فضایی با هدف ملحق‌شدن تاکسی‌های فضایی تجاری به ایستگاه فضایی در آینده انجام می‌شوند.

در طول پیاده‌روی روز چهارشنبه، ویلمور (فرمانده ایستگاه) و ویرتس، کابل‌های برق را بر روی یکی از پورت‌های الحاق ایستگاه به عنوان بخشی از آمادگی این مدارگرد، جهت پذیرایی از تاکسی‌های فضایی نصب کردند. آن‌ها همچنین بازوی رباتیک کانادایی Canadarm2 را روغن‌کاری کردند.

افزون بر این، فضانوردان بر روی ماژول هاب‌مانند Tranquility ایستگاه کار کردند و ویلمور عملیات مرتبط با نصب آینده «ماژول فعالیت قابل‌ارتقای بیگلو» (BEAM) را انجام داد.

این ماژول، نوعی اتاق قابل‌تورم جدید برای ایستگاه است که توسط شرکت خصوصی هوافضای «بیگلو» ساخته شده و اواخر سال جاری میلادی سوار بر کپسول باری دراگون متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس، به ایستگاه خواهد رسید.

با مدارگردی ایستگاه بین‌المللی فضایی حول زمین، فضانوردان روزانه 15 غروب و طلوع خورشید را مشاهده می‌کنند؛ در نتیجه، ویرتس و ویلمور در طول این پیاده‌روی، گاهی اوقات خود را در نور کامل خورشید می‌دیدند و گاهی اوقات هم در تاریکی عملیات پیاده‌روی را انجام می‌دادند و از نورهای مصنوعی برای راهبری استفاده می‌کردند.

نخستین پیاده‌روی فضایی، روز شنبه ساعت 12:45 به وقت گرینویچ (ساعت 16:15 دوم اسفند به وقت تهران) آغاز شد و طی آن «باری ویلمور» به همراه «تری ویرتس»، مهندس پرواز ناسا، به همراه تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای نخستین مرحله از پیاده‌روی سه‌گانه از ایستگاه خارج و در فضا شناور شدند.

تیم دو نفره فضانوردان پس از شش ساعت و 41 دقیقه تلاش، ماموریت خود را با موفقیت به پایان رساند؛ پیاده‌روی فضایی سوم نیز روز یکشنبه هفته آینده انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N747408

وبگردی