آفتاب

آغاز خروج تسلیحات سنگین ارتش اوکراین از مناطق درگیر

آغاز خروج تسلیحات سنگین ارتش اوکراین از مناطق درگیر

ارتش اوکراین خروج سلاح‌های سنگین خود را از خط مقدم درگیری‌ها در شرق این کشور آغاز کرده است و همین امر نشان می‌دهد آتش‌بس مینسک که در 15 فوریه تایید شد، سرانجام در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس گزارش وزارت دفاع این کشور این اقدام درچارچوپ آتش‌بس انجام شده بین طرفهای درگیر صورت گرفته است.

به گفته مقامات وزارت دفاع اوکراین، خروج توپهای ۱۰۰ میلی‌متری "اولین قدم" در این راستا است و سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا بر آن نظارت دارد.

پیشتر شبه‌نظامیان طرفدار روسیه نیز اعلام کردند که آنها نیز در حال خروج سلاح‌های خود از منطقه هستند. اگرچه ناظران این آتش بس این اظهارات را هنوز تایید نکرده‌اند. آتش‌بس بین دو طرف در ۱۵ فوریه منعقد شد.

آتش‌بس در پی نشستی در مینسک با شرکت روسای جمهوری اوکراین، روسیه و فرانسه و صدراعظم آلمان، بین نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان اعلام شد، اما از آن زمان تاکنون درگیری‌های پراکنده بین دو طرف ادامه داشته است.

در همین حال دولت انگلیس پیشتر اعلام کرد که طی چند هفته آینده مشاوران نظامی ارتش این کشور برای تعلیم و آموزش و ارائه مشورت به اوکراین فرستاده خواهند شد. دیوید کامرون به یک کمیته مجلس عوام انگلیس گفته است که ۷۵ سرباز کشورش در چهار گروه به مناطق دور از بحران اوکراین اعزام خواهند شد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در عین حال هشدار داد که در صورتی که شبه‌نظامیان شرق اوکراین به توافقنامه آتش‌بس پایبند نمانند، خواهان وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه خواهد شد.

ارتش اوکراین همچنین به خبرنگاران نشان داد که هفت یا هشت سلاح سنگین از خط مقدم درگیری در روستایی واقع در شمال منطقه تحت کنترل دولت کی‌یف خارج شده است. پیش از این نیز خبرنگار رویترز گزارش داد که کاروان بزرگی شامل 30 تا 40 خودروی نظامی سلاح‌ها را از منطقه درگیر در شرق اوکراین خارج کردند.

جدایی‌طلبان روس‌گرا که پس از حملات موفقیت آمیز خود آتش‌بس را اجرا کردند، طی دو روز تسلیحات خود را از منطقه درگیر خارج کردند اما کی‌یف تاکنون از اجرای مفاد آتش‌بس خودداری کرده‌ بود و مدعی بود که تنش‌ها هنوز به پایان نرسیده است.

انتهای پیام

کد N747407

وبگردی