آفتاب
مهر گزارش می دهد/

چهارمحال و بختیاری پایتخت گیاهان دارویی/ وجود ۳۵۰ گونه خاص

چهارمحال و بختیاری پایتخت گیاهان دارویی/ وجود ۳۵۰ گونه خاص

شهرکرد - استان چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن شرایط ویژه رویشی مانند شرایط توپوگرافی خاص، آب و هوای معتدل و قرار گرفتن در تابش مستقیم خورشید یکی از مهمترین مراکز رویش گیاهان دارویی کشور و جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از گياهان دارويی به منظور درمان با تاريخ زندگی انسان همزمان بوده است .انسان در تمام دوران تاريخی برای درمان چاره ای جز توسل به گياهان نداشته است.



اگر چه  در نيم قرن گذشته  استفاده  از داروهاي شيميايی و سنتزی به شدت رواج يافت ولی به سرعت آثار زيان بار آن بر زندگی، سبب گرايش مجدد به گياهان دارويی شده و اين نكته كه توسل به گياهان دارويی برای درمان بسياري از بيماريها همواره در طول تاريخ يكی از روشهاي موثر درمان بوده است به خوبی روشن است. تنوع آب و هوايی در ايران باعث رويش انواع گياهان با خواص داروی متنوع شده است. آب و هوای معتدل كوهستانی چهارمحال و بختياری و بارش نسبتا مناسب سبب رويش بسياری از گياهان داروی در اين منطقه شده است.



آب و هوا، نوع خاک و توپوگرافی در استان چهارمحال و بختیاری، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی به وجود آورده است.



دره ها و کوهستانهای استان چهارمحال و بختیاری سرشار از گیاهان دارویی است که بیشتر آنها از گذشته های دور کاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماری­ها داشته اند و شناخت و طرز استفاده آنها از پیشینیان سینه به سینه نقل شده است.



به لحاظ ويژگی های خاص طبیعی و اقليمی و تنوع آب و هوايی منحصر بفرد، در رده مهمترین رویشگاه های گياهان دارويی كشور قرار می گیرد. به لحاظ بافت اجتماعی و وابستگی های معیشتی مردم چهارمحال و بختياري به طبیعت، مصرف گياهان دارويي از ديرباز در این دیار مورد توجه بوده است و در حال حاضر هم در اکثر مناطق روستایی و عشايری استان مصرف گیاهان دارویی در درمان برخی بيماري از جایگاه بالایی برخوردار است.




  [cite]
     استان چهارمحال و بختیاری از نظر تنوع گونه‌هاي گياهی يكی از استان‌های مهم كشور به شمار مبآيد، به طوری که در حال حاضر نزديك به 350 گونه گياهی شناسايی شده در استان، خاص و در انحصار اين منطقه بوده و در ديگر مناطق کشور يافت نشده است
  یکی از کارشناسان و پژوهشگران رشته گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی و مرتعی است که گیاهان دارویی بسیاری در آن رشد می کند.



مژده سلیمان پور عنوان کرد: شرایط خاص آب و هوایی در این استان مانند نزدیکی به خورشید و تابش مستقیم خورشید به علت ارتفاع بسیاری، وجود خنکی هوا در تابستان، وجود برف در بهار و تابستان در ارتفاعات، خاک مناسب در مراتع و کوهستانها و... از شرایط خاصی است که موجب رویش گاهان دارویی خاصی در این استان شده است.



وی افزود: چهارمحال و بختياري يكي از مهمترین رویشگاه های گياهان دارويي بوده و دارای برخی گونه های انحصاری از گياهان طبيعي دارويی است که می توان به گونه هایی از این گیاهان با نام های کرفس کوهی، زرین گیاه، مورد، مخلصه، هواچوبه، چوک، سوداب، مرزنجوش، شاه تره، ریواس و ... اشاره کرد كه در فصل بهار به صورت خودرو در دامنه‌های مرتفع و مناطق كوهستانی استان رشد مي كنند.



 وی با اشاره به ارزش گیاهان دارویی این استان، تاکید کرد: وجود گياهانی نظير بابونه، گل ختمی و شيرين بيان در این استان براي درمان بسياری از امراض به ويژه آلرژی هاي فصلی كه در چهارمحال و بختياري شايع است، بسیار مفيد تشخيص داده شده است.



وی با اشاره به اینکه گیاه برنجاس یکی از مهمترین گیاهان دارویی است که در این استان رشد می کند، افزود: استفاده از گياه گل برنجاس كه در بيشتر نقاط طبیعت بختیاری به وفور يافت مي شود، برای دستگاه گوارش بسيار مفيد بوده و به تازگی در مراجع پزشكی و درمانی به عنوان یک شیوه درمانی مؤثر مطرح شده است.



مژده سلیمان پور با اشاره به گیاه کرفس کوهی که در ارتفاعات و در شرایط خاص (زیر برفی که در حال آب شدن است) رشد می کند، ادامه داد: گياه معطر و بومي كرفس كوهی نيز كه مختص كوهستان های چهارمحال و بختياري است باعث تقويت و افزايش هوشياري در بين افراد مي شود.



 وی بیان کرد: تاكنون بيش ازهشت هزار گونه گياهی در ايران شناسايي شده است كه نزديك به یک هزار و 300 گونه آن در طبیعت بختیاری شناسايي و ثبت شده است.



مژده سلیمان پور افزود: استان چهارمحال و بختیاری از نظر تنوع گونه‌هاي گياهی يكي از استان‌های بزرگ كشور به شمار مي‌آيد، به طوری که در حال حاضر نزديك به 350 گونه گياهی شناسايی شده در استان، خاص و در انحصار اين منطقه بوده و در ديگر مناطق کشور يافت نشده است.



وی تاکید کرد: ظرفیت رویش گیاهان دارویی ظرفیت بسیار ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد و از این فرصت برای توسعه استان و ایجاد اشتغال بهره گرفت.




 




 
     گیاهان دارویی با ارزش در این استان رشد می کند که توجه به تولید این گیاهان می تواند فرصت های زیادی در حوزه اشتغال در این استان ایجاد کند
  مدیر کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان ها کوهستانی با داربودن جنگل و مراتع است، در گفتگو با مهر ادامه داد: ازكل مساحت استان قريب به یک میلیون و 400 هزار هكتارمعادل 86 درصد آن راعرصه هاي ملی شامل جنگل ها ومراتع تشكيل مي دهدكه از اين ميزان جنگل ها با وسعتي برابر 307 هزار هكتارو مراتع یک میلیون و 93 هزار هكتار به ترتيب 22 و 78 درصد از سطح عرصه های ملی را به خود اختصاص مي دهد.



خسرو عبد الهی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری دارای تنوع مختلف رویش گیاهان دارویی است.



وی افزود: گیاهان دارویی با ارزش در این استان رشد می کند که توجه به تولید این گیاهان می تواند فرصت های زیادی در حوزه اشتغال در این استان ایجاد کند.



وی گفت: تاکنون در این استان برای توسعه و کشت گیاهان دارویی توجه های بسیاری شده است و طرح های مختلفی در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی انجام شده است.



وی با اشاره به اینکه صرفه اقتصادی گیاهان دارویی براساس نحوه کاربرد آنها برای اسانس‌گیری، خام فروشی و میزان مصرف آب متفاوت است، بیان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی به‌دلیل ارزش اقتصادی بالا می‌تواند در کنار حفظ رویشگاه‌های طبیعی به درآمدزایی مردمان هر منطقه کمک کند.



خسرو عبد الهی ادامه داد:  این استان پتانسیل های طبیعی خوبی را از لحاظ گیاهان دارویی داراست و باید بیش از پیش برای توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی استان تلاش شود.



وی بیان کرد: سرمایه گذاری مناسب در این استان در خصوص گیاهان دارویی و کشت و تکثیر گونه های دارویی به عنوان تامین کننده نیاز داخلی و خارجی مواد گیاهی خام در وهله اول و صنعتی در درازمدت می تواند در راستای توسعه چهارمحال و بختیاری و افزایش اقتصاد کشاورزان گام بردارد.



گزارش از بهاره صمیمی



       
   
کد N747373

وبگردی