آفتاب
طی 9 ماهه امسال صورت گرفت

اوج‌گیری کاشی و سرامیک و افت تولید سیمان

اوج‌گیری کاشی و سرامیک و افت تولید سیمان

بیشترین رشد منفی تولید در 9 ماهه امسال در بخش معدن و صنایع معدنی به شمش آلومینیوم و سیمان مربوط بوده که به ترتیب 7.3 و 6.2 رشد منفی را تجربه کرده‌اند و بیشترین رشد مثبت تولید نیز با 29.8 درصد افزایش به بخش کاشی و سرامیک اختصاص داشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی این مدت بیشترین تعداد جواز تاسیس صادر شده متعلق با 2055 فقره مربوط به گروه محصولات کانی غیرفلزی بوده است. همچنین پیش بینی اشتغال در مجوزهای صادر شده بخش معدن و صنایع معدنی 304 هزار نفر است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 15.7 درصد کاهش دارد.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به جوازهای صادر شده برای تاسیس صنایع معدنی، بیشترین پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در این بخش به ارزش حدود 155 هزار میلیارد ریال در گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی است.

در مجموع طی 9 ماهه امسال 2230 فقره پروانه بهره‌برداری در کل کشور صادر شده که بیشترین واحد جدید به بهره‌برداری رسیده در زمینه محصولات کانی غیرفلزی بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری (معادل 8000 میلیارد ریال) نیز در این بخش محقق شده است.

بیشترین کاهش تولید در شمش آلومینیوم و سیمان

بر اساس این گزارش، در 9 ماهه امسال تولید فولاد خام با رشد 6 درصدی به 12 میلیون و 633 هزار تن رسید. این در حالی است که در سایر تولیدات فولادی این رشد کمتر بوده و تنها سه درصد رشد تولید داشته ایم.

در بین دیگر محصولات فلزی، کاتد مس نیز رشدی 5.3 درصدی را تجربه کرده و حدود 138 هزار تن از این محصول تولید شده است.

در این بین، شمش آلومینیوم با بیشترین رشد منفی در بین محصولات فلزی شرایط بدی را سپری کرده؛ به طوری که نسبت به مدت مشابه پارسال 7.3 درصد کاهش داشته و فقط 212 میلیون تن از این محصول تولید شده که با وجود سرمایه گذاری های اخیر در بخش آلومینا و کارخانه های تولید آلومینیوم، این کاهش قابل تامل است.

در بخش صنایع غیر فلزی نیز تولید سیمان با کاهشی 6.2 درصدی به حدود 51 میلیون تن رسید که متاثر از کاهش بازارهای بین المللی و دستور اخیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان مبنی بر توقف یکساله تولید است.

کاشی، سرامیک و ظروف چینی نیز از دیگر محصولات غیرفلزی در بخش معدن هستند که رشد مثبت را تجربه کرده اند؛ به طوری که صنعت کاشی و سرامیک با 29.8 درصد رشد، تولید خود را به مرز 286 هزار متر مربع رساندند و ظروف چینی نیز با رشد 8.6 درصدی به 38 هزار تن ارتقا یافته است.

همچنین در محصولات خام معدنی سنگ آهن با وجود کاهش قیمت جهانی 2.2 درصد رشد تولید داشته است؛ به گونه ای که تولید آن در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 25 میلیون و 661 هزار تن رسیده است.

کنسانتره زغال سنگ نیز طی این مدت با کاهش 2.6 درصدی تولید، به 666 هزار تن رسید.

صادرات محصولات آهن یا فولاد غیر ممزوج در سه فصل ابتدایی امسال معادل 591 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد مثبت داشته است.

انتهای پیام

کد N747237

وبگردی