آفتاب

خبرنگار شبکه الجزیره به اتهام پهپادپرانی در آسمان پاریس محاکمه می‌شود

خبرنگار شبکه الجزیره به اتهام پهپادپرانی در آسمان پاریس محاکمه می‌شود

یکی از منابع قضایی فرانسه گفت، یکی از سه خبرنگار شبکه الجزیره که به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد در پاریس بازداشت شده بودند در چند روز آینده محاکمه شده و انتظار می رود که گناهکار شناخته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این منبع قضایی افزود، دو خبرنگار دیگر آزاد شده‌اند و تنها خبرنگاری که در حقیقت این پهپاد را به پرواز درآورده محاکمه خواهد شد.

پلیس فرانسه روز چهارشنبه سه خبرنگار شبکه الجزیره‌ را به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد در یکی از پارک‌های جنگلی پاریس بازداشت کرد و این در حالی است که پرواز پهپادهای مشکوک در آسمان پاریس از ابتدای هفته آغاز شده و هنوز ابهامات بسیاری درباره آن وجود دارد.

این سه خبرنگار شبکه الجزیره در پاریس به جرم "به پرواز درآوردن غیرقانونی پهپاد" بر فراز آسمان پاریس بازداشت شده بودند. پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز برج ایفل و چندین مکان تاریخی دیگر در فرانسه٬ شب گذشته هم برای دومین شب متوالی ادامه یافت.

در وضعیتی که شرایط امنیتی ویژه‌ای در فرانسه حاکم است٬ مقامات فرانسوی بلافاصله پس از دریافت گزارش‌ها در روز سه‌شنبه، بررسی موضوع پرواز پهپادهای ناشناس در آسمان پاریس را آغاز و در پی آن سه خبرنگار ۳۶ ساله٬ ۵۴ ساله و ۷۰ ساله مظنون شبکه الجزیره را بازداشت کردند.

سخنگوی دادستانی پاریس اعلام کرد، این افراد عصر چهارشنبه در حالی که مشغول آزمایش پرواز پهپاد در یکی از پارک‌های جنگلی در حومه پاریس بوده‌اند٬ بازداشت شدند.

هنوز نام و ملیت خبرنگاران بازداشت شده منتشر نشده است. سخنگوی دادستانی پاریس گفت، هدف این افراد از به پرواز درآوردن پهپاد مشخص نبوده و به همین دلیل نیروهای پلیس به آنها مشکوک شدند.

مسئولان شبکه الجزیره که تحت حمایت مالی دولت قطر است٬ هنوز به این ماجرا واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

بر اساس قانون اساسی فرانسه٬ پلیس پاریس می‌توانست حداکثر برای ۲۴ ساعت این خبرنگاران را در بازداشت موقت نگه دارد.

به پرواز درآوردن پهپادها در فرانسه بدون دریافت مجوز٬ غیرقانونی است و می‌تواند مجازاتی برابر با حداکثر یک سال زندان و جریمه نقدی ۷۵ هزار یورویی به همراه داشته باشد.

پرواز پهپهادهای مشکوک و ناشناس بر فراز اماکن تاریخی پاریس از روز دوشنبه آغاز شد و هنوز پلیس نتوانسته ابعاد ماجرا را برای افکار عمومی روشن کند.

مشخص نیست که این پروازها با هماهنگی انجام شده یا به صورت تصادفی در نقاط گوناگون شهر صورت گرفته است.

یکی از پهپادها در حال پرواز بر فراز سفارت آمریکا در پاریس و یکی هم در حال پرواز بر فراز برج ایفل و میدان کنکورد رویت شد.

ماه گذشته هم پهپادهایی بر فراز کاخ الیزه٬ مقر ریاست‌جمهوری فرانسه و چندین مکان تاریخی دیگر و نیز نیروگاه‌های هسته‌ای و تاسیسات نظامی فرانسه رویت شدند٬ اما با توجه به رویدادهای تروریستی اخیر در فرانسه، در حال حاضر حساسیت‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و پلیس با دقت بیشتری پیگیر پروازهای ناشناس در آسمان فرانسه است.

انتهای پیام

کد N746949

وبگردی