آفتاب
رئیس اندیشکده‌ عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

به تبیین مفهوم، معیار و شاخص‌های عدالت نیاز داریم

به تبیین مفهوم، معیار و شاخص‌های عدالت نیاز داریم

رییس اندیشکده‌ عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برای دستیابی به نظریه‌ عدالت بعد از تبیین مفهوم به تبیین معیارها و شاخص‌های عدالت در جهت دستیابی به راهبردهای پیاده سازی عدالت نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام میرمعزی طی سخنانی در نشست هم اندیشی صاحب نظران و پژوهشگران عدالت ضمن ارائه توضیحاتی درباره‌ اندیشکده‌ عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اندیشکده‌ عدالت اولین اندیشکده‌ مرکز الگوی اسلامی پیشرفت بود که با هدف نظریه پردازی و تلاش در جهت تدوین سند الگو در عرصه عدالت ایجاد شد و نقش یک اتاق فکر را دارد.

وی گفت: در رابطه با عدالت باید چند نکته را در نظر داشته باشیم از جمله این که عدالت موضوعی کلان و فرا رشته‌ای است و گستره بسیار وسیعی دارد. دوم این که ما در این موضوع کلان نیازمند نظریه ناب اسلامی عدالت هستیم.

رئیس اندیشکده عدالت ادامه داد: به نظر می‌رسد ما یک نظریه عدالت واحد و محدود نداریم؛ بنابراین اندیشکده‌ عدالت به عنوان یک اندیشکده‌ فرا عرصه‌ای مطرح است که با اندیشکده‌های دیگر نیز در ارتباط است.

وی با طرح این سوال که عناصر نظریه‌ عدالت چه چیزهایی می توانند باشند گفت: ما در جلسات متعدد راجع به این موضوع بحث کردیم و در مجموعه به این نتیجه رسیدیم که صرفا کافی نیست که ما مفهوم عدالت را بیان کنیم؛ زیرا این امر از محیط اجرا بسیار دور است. در این زمینه قدم اول تبیین مفهوم و بعد از آن تبیین معیارهای و شاخص‌های عدالت است.

میرمعزی افزود: همه این ها برای تشخیص عنصر چهارمی به نام راهبردهای پیاده سازی عدالت است و مجموعه‌ این چهار عنصر باید مبتنی بر نظام بینشی نظریه‌ عدالت باشد.

وی تصریح کرد: چیزی که در ادبیات اسلامی ما مطرح است بیشتر مفهوم و اهمیت عدالت است، اما کمتر وارد معیارها و شاخص‌ها شده ایم و شاید تنها کسی که در باب عدالت اجتماعی وارد شده شهید صدر است.

رئیس اندیشکده‌ عدالت با بیان اینکه در غرب کمتر بر روی مفهوم عدالت تاکید می‌کنند و بیشتر به معیار می پردازند افزود: به هر حال عدالت موضوعی بسیار پیچیده و ارزشمند و ضروری است و امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد تا بتوانیم قدم مثبتی برای تولید نظریه‌ ناب اسلامی برداریم.

انتهای پیام

کد N746875

وبگردی