آفتاب
رهآورد سفر معاون رئیس‌جمهوری عراق به آنکارا؛

ترکیه همکاری نظامی با عراق را بررسی می‌کند / وزیر دفاع ترکیه به زودی در عراق

ترکیه همکاری نظامی با عراق را بررسی می‌کند / وزیر دفاع ترکیه به زودی در عراق

رئیس جمهوری ترکیه ضمن ابراز نگرانی از اوضاع عراق اعلام کرد: با ارتش مساله حمایت از نیروهای نظامی عراق از جمله مجهز کردن آن‌ها به سلاح و آموزش نظامی آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهم داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی المسله، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از اسامه نجیفی، معاون رئیس جمهوری عراق در ترکیه استقبال کرد و با وی در خصوص مسائل مشترک طرفین و روابط کنونی خود بحث و گفت‌وگو کرد.

اسامه نجیفی در پی این نشست اعلام کرد: این سفر برای تلاش مشترک و حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم و همچنین تحکیم روابط میان دو کشور بسیار اهمیت دارد.

نجیفی افزود: ترکیه از اوضاع کنونی عراق و اقدامات داعش نگران است و از ما خواسته تا برای مقابله با این اقدامات تصمیمات مشترکی را اتخاذ کنیم.

وی افزود: ترکیه مساله کمک به نیروهای نظامی عراق، مجهز کردن و آموزش نظامی آن‌ها را با ارتش خود مورد بررسی قرار خواهد داد.

اسامه النجیفی تاکید کرد: با توجه به ارتباط طولانی و تاریخی عراق و این کشور با یکدیگر ترکیه نقش بسیار مهمی را در مقابله با تروریسم و حمایت از عراق در مقابله با گروه تروریستی داعش ایفا می‌کند.

از سوی دیگر اسامه نجیفی طی نشستی با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در آنکارا بر اهمیت گسترش روابط دو جانبه در تمام زمینه‌ها و افزایش تلاش‌ها برای حمایت از عراق به منظور شکست داعش تاکید کرد.

نجیفی تصریح کرد: عراق در حال عبور از مرحله بسیار سختی است و تنها از طریق تفاهم میان تشکل‌های عراقی به پیروزی می‌رسد.

وی گفت: ما از دولت عبادی حمایت می‌کنیم و بر اجرای توافق سیاسی تاکید داریم چرا که آن تنها راه موفقیت کشور است.

نجیفی سخنان داود اوغلو را مبنی بر اینکه موصل و آزادسازی آن از دست داعش وظیفه دینی و ملی تمام عراقی‌هاست تایید کرد و افزود: تمام ساکنان منطقه باید برای آزادسازی دیگر مناطق تلاش کنند.

از سوی دیگر داوود اوغلو، با تاکید بر ادامه همکاری مداوم خود با نجیفی و حیدر العبادی اعلام کرد: اوضاع امنیتی عراق بسیار نگران کننده است و بدون آزادسازی موصل نمی‌توانیم بگوییم که داعش را شکست داده‌ایم.

داوود اوغلو تصریح کرد: برای بازسازی ارتش عراق تمام حمایت‌های لازم را به عراق ارائه می‌کنیم و خواسته‌های ارتش عراق را برآورده خواهیم کرد.

از سوی دیگر فاروق قاوقچی، سفیر ترکیه در عراق طی نشست خود با کمیته امنیتی و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد: ترکیه در جنگ علیه داعش کنار عراق ایستاده و طرفین از زمان تشکیل دولت جدید در عراق و به منظور افزایش همکاری‌ها میان دو کشور دیدارهای متعددی داشته‌اند.

وی افزود: وزیر دفاع ترکیه به زودی به منظور بررسی افزایش کمک‌های نظامی به عراق و بالا بردن سطح همکاری امنیتی و دفاعی میان دو کشور به عراق سفر خواهد کرد.

از سوی دیگر حاکم الزاملی، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق اظهار کرد: مذاکراه با سفیر ترکیه اقدام مهمی در جهت تامین امنیت عراق است به همین خاطر ما باید به عنوان کشورهای همسایه با یکدیگر همکاری کنیم و مانع ورود تروریست‌ها به خاک ترکیه و عراق شویم.

انتهای پیام

کد N746692

وبگردی