آفتاب
وزیر بهداشت:

باید با وضع عوارض، مصرف کالاهای آسیب رسان را کنترل کرد

باید با وضع عوارض، مصرف کالاهای آسیب رسان را کنترل کرد

برخی تنقلات شور مانند چیپس و پفک یا حتی سوهان و گز هم در برخی موارد در صورتی که توسط کودکان دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به پرفشاری خون و قند بالا مورد استفاده قرار گیرند، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارند.

وزیر بهداشت در خصوص تولید و تبلیغ برخی تنقلات و کالاهای آسیب رسان سلامت با تاکید بر اینکه نمی‌توان تولید را متوقف کرد، در عین حال بر لزوم افزایش آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: باید با وضع عوارض مصرف چنین کالاهایی را کنترل کرد.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی در خصوص تبلیغات گسترده برخی تنقلات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ها و در سطح شهرها اظهار داشت: به هر حال ما هم شاهد این نوع تبلیغات در سطح شهرها هستیم و این درحالیست که این کالاها پروانه بهداشتی دارند و به میزان بسیار زیاد هم تولید می‌شوند. بر اساس قانون نمی‌توان جلوی تولید این نوع کالاها را گرفت.

وی افزود: برخی تنقلات شور مانند چیپس و پفک یا حتی سوهان و گز هم در برخی موارد در صورتی که توسط کودکان دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به پرفشاری خون و قند بالا مورد استفاده قرار گیرند، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در خصوص کنترل مصرف این قبیل تنقلات و دیگر کالاهای آسیب رسان به سلامت به نظر می‌رسد باید با برنامه‌ریزی و وضع عوارض دست به اقداماتی زد که در نهایت کاهش مصرف را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به متقاعد کردن دولت‌ها و مجالس در وضع عوارض بر این کالاها نشده‌ایم، به تجربه موفق سایر کشورها در کنترل مصرف این نوع کالاها از طریق وضع عوارض اشاره کرد و گفت: در 70 کشور مطالعه‌ای صورت گرفته است که توانسته‌اند با وضع عوارض مصرف کالاهای آسیب رسان سلامت میان افراد جامعه و گروه‌های مختلف کاهش را دهند.

وزیر بهداشت با یادآوری اینکه این مسئله با وضع عوارض بر خرده فروشی سیگار نیز محقق می‌شود، تاکید کرد: از این طریق ما می‌توانیم 11 هزار میلیارد به درآمدهای کشور اضافه کنیم.

وی خواهان توجه جدی مجلس و دولت به وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان شد و تاکید کرد: در شرایطی که نمی‌توان جلوی تولید را گرفت، می‌توان با وضع عوارض مصرف را کنترل کرد.

کد N746409

وبگردی