آفتاب
همزمان با یکصد و دهمین سالگرد تولد پروفسور شمس

جشنواره چشم‌پزشکی فارابی و هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه آغاز به کار کرد

جشنواره چشم‌پزشکی فارابی و هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه آغاز به کار کرد

جشنواره چشم‌پزشکی و مراسم هشتاد سالگی بیمارستان فارابی و پیوند قرنیه و همچنین بزرگداشت یکصد‌ ودهمین سالگرد تولد پروفسور شمس صبح امروز در بیمارستان فارابی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، با حضور مسؤولین بیمارستان فوق تخصصی بیمارستان فارابی و شاگردان پروفسور شمس، جشنواره چشم‌ پزشکی و مراسم هشتاد سالگی بیمارستان فارابی و پیوند قرنیه برگزار می‌شود.

در این مراسم همچنین یکصد‌ودهمین سالگرد تولد پروفسور محمدقلی شمس برگزار می‌شود.

پروفسور شمس متولد سال 1283 است که در سال 1302 وارد رشته پزشکی در دانشگاه نظامی لیون فرانسه شد. وی پس از مدتی پژوهش و تدریس در این دانشگاه در سال 1311 به دعوت وزیر علوم به ایران بازگشت و با سمت استادی در دارالفنون به تدریس مشغول شد. وی از پیشگامان مبارزه تراخم در ایران شناخته می‌شود و نخستین پیوند قرنیه را در ایران انجام داده است. وی تا آخرین سال‌های عمر خود مشغول معالجه بیماران بود. پروفسور شمس در سال 1375 در سن 92 سالگی چشم از جهان فرو بست.

در جشنواره فارابی که از صبح امروز آغاز می‌شود، علاوه بر اهدای جوایزی در بخش‌های رقابتی، افتخارات و مقالات و پایان‌نامه‌های برتر از تمبری که به مناسبت افتخارات جامعه پزشکی تهیه شده بود، رونمایی می‌شود.

در این مراسم همچنین از پایان‌نامه‌های برتر تقدیر به عمل می‌آید که بر اساس رای هیات داوران مقاله برتر انگلیسی به دکتر مهران زارعی قنواتی، فوق‌ تخصص قرنیه بیمارستان فارابی و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا می‌شود.

در بخش اختراعات نیز جایزه برتر به دکتر علی غریبی لورون با عنوان طرح سپر تمرکز اهدا می‌شود. وی دانشجوی پزشکی عموم دانشگاه شاهد تهران است.

در بخش پایان‌نامه‌های برتر نیز جایزه‌ای به دکتر مجتبی ابریشمی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهدا می‌شود. پایان‌نامه وی با عنوان مقایسه نتایج درمانی، آناتومیک و عملکرد بینایی فوتور فراکتیو کراتکهوم به دو روش اسفریک و اصلاح‌ با کمک جبهه موج اجرایی شد.

در بخش کتاب تالیفی جایزه برتر به دکتر یدالله اسلامی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه می‌شود. همچنین جایزه برتر در بخش دانشور جوان به دکتر مسعود اقصایی‌فرد از دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا خواهد شد.

در بخش چشم‌پزشکی نیز دکتر محسن بهمنی کشکولی از دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان چشم پزشکی برتر معرفی شد.

در این مراسم همچنین نشان خدمت و مسؤولیت‌پذیری و اجتماعی به دکتر علی صادقی تاری از دانشگاه علوم پزشکی تهران اعطا می‌شود. همچنین در این جشنواره دکتر حمید احمدیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دانشور برتر معرفی شد.

در بخش بانوی چشم پزشکی برتر نیز دکتر فیروزه رحیمی از دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شده است. علاوه بر آن دکتر محمد اریش به عنوان آموزگار برتر از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان معرفی شده است.

در بخش نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی نیز دکتر آنتون رگنر از کشور اتریش انتخاب شده است.

انتهای پیام

کد N746317

وبگردی