آفتاب
زاهدی:

روابط تجاری کردستان و سلیمانیه به روابط اقتصادی پایدار تبدیل شود

روابط تجاری کردستان و سلیمانیه به روابط اقتصادی پایدار تبدیل شود

سنندج- استاندار کردستان عنوان کرد: روابط تجاری و بازرگانی کردستان و سلیمانیه با تلاش و همکاری بیشتر میان طرفین باید به روابط اقتصادی پایدار تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمحمد زاهدی چهارشنبه شب  در جلسه جمع بندی مباحث  و مصوبات 6کمیته تشکیل شده با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی کردستان و سلیمانیه عراق که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، گفت: اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران دارای مشترکات دینی  فرهنگی و تاریخی فراوانی هستند.

وی بیان کرد:جمهوری اسلامی ایران همواره حامی اقلیم کردستان عراق بوده و هیچ گاه از تلاش و حمایت از اقلیم دریغ نکرده و نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: همانگونه که در استان و کشورمان به دنبال رشد و توسعه هستیم خواهان توسعه و پیشرفت کشورهای همسایه خود به ویژه عراق و اقلیم کردستان نیز هستیم.

استاندار کردستان اظهارداشت: امیدواریم ارتباطات میان کردستان ایران و سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق در آینده بیشتر تقویت شود و شاهد گسترده تر شدن این ارتباطات و تعاملات نسبت به گذشته باشیم.

زاهدی با بیان اینکه برقراری این روابط و تشکیل چنین نشست هایی قطعا به نفع مردم هر دو منطقه است، افزود: در حال حاضر رابطه بازرگانی و تجاری مطلوبی از طریق مرز باشماق مریوان با استان سلیمانیه برقرار است.

وی با اشاره به اینکه مرزباشماق مریوان یکی از چهار مرز مهم ایران اسلامی است، بیان کرد: ما از افزایش روابط تجاری با سلیمانیه استقبال می کنیم و نیاز است که با همکاری دو طرفه در راستای تبدیل روابط تجاری و بازرگانی به روابط پایدار اقتصادی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که روابط اقتصادی پایدار ایجاد شود بازرگانان و سرمایه گذاران علاوه بر کار تجارت و مبادلات مرزی به امر سرمایه گذاری در هر دو استان خواهند پرداخت.

استاندار کردستان عنوان کرد: ما به عنوان مسئولان دولتی باید زمینه گسترش این روابط را بیش از پیش فراهم کنیم.

زاهدی با اشاره به مباحث مربوط به ثبت شرکت های ایرانی در سلیمانیه، بیان کرد: شرکت های ایرانی که دارای رتبه بندی قانونی هستند قطعا انتظار داریم مورد تایید و پذیرش در سلیمانیه قرار گیرند ولاغیر.

وی ادامه داد: انتظار حمایت از شرکت های ایرانی بدون رتبه و مجوز را از طرف اقلیم کردستان عراق به هیچ وجه نداشته و نخواهیم داشت.

وی با ابراز خرسندی از توافقاتی که در کارگروه های تشکیل شده با حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان کردستان و سلیمانیه عراق در استانداری کردستان  صورت گرفته است، اظهارداشت: بعضی از توافقاتی که انجام شده اجرایی است و تعدادی هم نیاز به تشکیل جلسات تخصصی برای گرفتن تصمیم نهایی برای اجرایی کردن آنها وجود دارد.

استاندار کردستان افزود: بعضی از بحث هایی که در این کارگروه ها مطرح شده دارای ابهام است که برای رفع و پیگیری آن نیاز به برگزاری نشست های فنی و تخصصی است.

وی عنوان کرد: در تفاهم نامه قید شود که تمامی توافقات ما بین دو طرف نباید تعارضی با قوانین و مقررات دولت های فی مابین داشته باشد.

استاندار کردستان در پایان خواستار معرفی نمایندگان تام الاختیار از سوی هردو استان برای اجرای این تفاهم نامه شد.

کد N746224

وبگردی