آفتاب

دیلی صباح خبر داد: تحویل یک دانشجوی ایرانی از ترکیه به آمریکا

دیلی صباح خبر داد: تحویل یک دانشجوی ایرانی از ترکیه به آمریکا

ترکیه یک دانشجوی ایرانی را به اتهام جرایم سایبری به آمریکا تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ترکیه‌یی دیلی صباح با اعلام این خبر نوشت: ترکیه اوایل ماه فوریه (ماه جاری میلادی) نیما گلستانه، دانشجوی ایرانی را به درخواست پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به اتهام جرایم سایبری به این کشور تحویل داد.

نیما گلستان 29 ساله متهم است که یک شرکت را هک کرده و میلیون‌ها دلار نرم‌افزار را سرقت کرده است. پلیس ترکیه پس از دستگیری این دانشجو وی را در 12 فوریه به مقامات آریکایی تحویل داده است.

به نوشته این روزنامه، پلیس بین‌المللی پیش از این به درخواست اف بی آی علیه گلستان دستور تعقیب صادر کرده بود. وی در صورت مجرم شناخته شدن در دادگاه ممکن است به حبس تا 30 سال محکوم شود.

دولت ترکیه در ابتدا تصمیم داشت وی را در داخل این کشور محاکمه کند اما به طور ناگهانی تصمیم به تحویل این دانشجو به آمریکا شد که به نظر می‌آید اقدامی بوده است از سوی نخست وزیر ترکیه برای نشان دادن پایبندی‌اش به قراردادهای استرداد مجرمان میان آمریکا و ترکیه.

نیما گلستانه متهم است که یک شرکت آمریکایی در ترکیه را هک کرده تا بتواند یک رونوشت از نرم افزار اختصاصی آن در مدت زمان آوریل 2012 تا ماه مه 2013 تهیه کند. نرم افزار سرقت شده از این شرکت در تحلیل‌های آیرودینامیکی مورد استفاده قرار گرفته بود که نفع مالی زیادی داشته است.

ترکیه در طول پنج سال گذشته چندین مجرم را به آمریکا مسترد کرده است؛ در حالی که هیچگاه درخواست استرداد مجرمان ترک از آمریکا را مطرح نکرده است.

انتهای پیام

کد N745954

وبگردی