آفتاب
با اشاره به اسناد افشا شده موساد

سفیر پیشین انگلیس در ایران:‌ نتانیاهو درباره موضوع ایران غیرقابل اعتماد است

سفیر پیشین انگلیس در ایران:‌ نتانیاهو درباره موضوع ایران غیرقابل اعتماد است

سفیر پیشین انگلیس در ایران تاکید کرد: نخست‌وزیر اسراییل باید بداند که حمله به ایران و تحریم‌ها علیه این کشور کارگر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریچارد دالتون، سفیر پیشین انگلیس در ایران در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: انتشار اسناد جدید در برخی رسانه‌ها که نشان می‌داد ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل در سال 2012 از فعالیت‌های هسته‌ای ایران با آن چه نخست‌وزیر اسراییل در این‌باره گفته بود متفاوت است، تا حدودی حیرت انگیز بود.

این اسناد ثابت کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل یک فرد غیرقابل اعتماد در عرصه جهانی برای چگونگی مواجهه با برنامه‌ هسته‌ای ایران است.

نتانیاهو سال‌ها در نشان دادن ماهیت و حجم برنامه هسته‌ای ایران اغراق کرده همانند چوپان دروغگو نسبت به نزدیک بودن دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای هشدار داده ، درباره تسلط این کشور بر خاورمیانه بزرگ نمایی کرده ، دستاوردهای تحریم‌ها علیه ایران برای اسراییل را بزرگ‌تر از واقعیت نشان داده و قوانین بین‌المللی در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را زیر سوال برده است.

در ادامه این یادداشت آمده است اسراییل یک تاریخچه منحصر به فرد دارد و به همین دلیل خود دارای سلاح هسته‌ای در منطقه است که به آن قدرتی بازدارنده در خاورمیانه شبیه آنچه انگلیس در اروپا دارد می‌دهد.

همگان خواستار این هستند که به یک اطمینان قطعی درباره ظرفیت‌های هسته‌ای ایران و تمایل نداشتن این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای برسند اما 6 قدرت جهانی مذاکره کننده با ایران می‌دانند که نه بمباران ایران و نه تحریم‌های اقتصادی کنونی نمی‌تواند این خطر را حذف کند. بمباران ایران می‌تواند ایران را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق دهد، کاری که تاکنون سراغ آن نرفته است و تحریم‌های جدید نیز ایران را به زانو درنخواهد آورد. هرچند کنگره آمریکا بر این باور است که تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران این کشور را به پذیرش محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش و شفاف‌سازی به گونه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت کند ملزم خواهد کرد.

قدرت‌های جهانی شامل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه) به علاوه آلمان به سختی تلاش می‌کنند تا به توافقی دست یابند که به آن‌ها اطمینان دهد ایران به تعهداتش برای دست‌نیافتن به سلاح هسته‌ای پایبند است.

بیش از 10 سال است که جامعه بین‌الملل نتوانسته است به این هدف دست پیدا کند چون درخواست‌هایی شامل توقف غنی‌سازی داشته که هیچ یک از دولت‌های ایران آن را نپذیرفته‌اند. این درحالی است که طبق معاهده ان. پی. تی ایران به طور قانونی می‌تواند اورانیوم را برای اهداف صلح‌آمیز غنی‌سازی کند.

مذاکرات هسته‌ای در سال 2012 تنها پس از آن که قدرت‌های جهانی این مساله را با رویکرد مقابله به مثل و براساس معاهده ان پی تی در یک پروسه مرحله به مرحله حل کردند توانست مراحل سخت را پشت سر بگذارد و در نهایت سبب شد تا ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق دست پیدا کنند. در این توافق حق غنی‌سازی اورانیوم در ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رسمیت شناخته شد و در ازای آن ایران توانست از بخشی از تحریم‌های هسته‌ای رهایی یابد.

سفیر پیشین انگلیس در تهران هم‌چنین نوشت: فضای سیاسی حول این مذاکرات در تهران و واشنگتن رو به افزایش است. آمریکا و هم‌پیمانانش به علاوه حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران با حمایت رهبر این کشور علیه مخالفان‌شان از خود مقاومت نشان داده‌اند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا پایان ماه مارس مسائل باقیمانده شامل چگونگی و مدت زمان لغو تحریم‌ها، مدت زمان توافق نهایی و میزان دقیق برنامه غنی‌سازی ایران که تعداد سانتریفیوژها و برنامه‌ریزی برای ماشین‌های پیشرفته‌تر را شامل می‌شود حل کند.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا که به تازگی پایان یافت به روشنی نشان داده است که محدودیت ظرفیت و تولید در برنامه‌ هسته‌ای ایران، بررسی فعالیت‌های تحقیق و توسعه گذشته و پیروی از بالاترین استانداردهای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به علاوه نحوه لغو تحریم‌ها همگی قابل مذاکره هستند.

این یک خبر خوب است اما نتانیاهو علی‌رغم این که هیچ گزینه جایگزین بهتر ندارد ابراز نگرانی می‌کند که این یک خبر بد است. وی ترجیح می‌دهد که زیربنای هسته‌ای ایران کاملا حذف شود.

در پایان این مقاله آمده است: این یک خواسته غیرممکن است چون دستیابی ایران به فن‌آوری هسته‌ای که می‌تواند کاربرد دوگانه داشته باشد قابل حذف نیست اما محدودکردن و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برای یک مدت زمان تعیین شده و اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز آن ممکن است.

اصلی‌ترین اختلاف میان ارزیابی نتانیاهو از فعالیت‌های هسته‌ای ایران با موساد و 6 کشور مذاکره کننده با ایران این است که آیا این فعالیت‌ها شامل یک طرح برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌شود یا نه؟ چیزی که ایرانی‌ها به دنبال آن نیستند.

انتهای پیام

کد N745948

وبگردی